Gå til innhold
Hundesonen.no

P-sprøyte

Tyson

Recommended Posts

Mannen min har ei blandingstispe som han vil sterilisre når hun blir tre år (neste vår).

Nå lurer han på å ta p-sprøyte på henne for å skippe løpetiden, som kommer i juni ...

Noen med erfaringer av P-sprøyte ? På hund :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har ei blandingstispe som han vil sterilisre når hun blir tre år (neste vår).

Nå lurer han på å ta p-sprøyte på henne for å skippe løpetiden, som kommer i juni ...

Noen med erfaringer av P-sprøyte ? På hund :rolleyes:

Er det lov å sterilisere hundar? Sånn utan medisinsk grunn altså? Trudde det var ulovleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/sporsmo...e-til-hund.html

"økt fare for kreft i jur og livmorbetennelse".

Men nå skal jo livmoren tas neste vår .. Jeg vet at det kan øke risikoene for det, derfor jeg spør :rolleyes: Vi vil jo ha hunden i veldig mange år til !

Dessuten LinnKr, den artikkelen du linket til er fra 2004. Det KAN jo hende at ting har endret seg etter det ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en p-sprøyte på Ita før hun ble sterilisert 16 mnd gammel. Hun fikk en ertestor jursvulst nå i sommer da hun var 10 år, men den fjernet vi raskt og vi har ikke sett noe etterpå.

Det er økt tendens til livmorproblemer, men som du sier, denne blir jo fjernet i forbindelse med steriliseringen. Personlig hadde jeg ikke nølt med å gi en p-sprøyte eller to før hun blir sterilisert. Det er ikke en eller tre sprøyter som gi bivirkninger heller, men langtidsbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en p-sprøyte på Ita før hun ble sterilisert 16 mnd gammel. Hun fikk en ertestor jursvulst nå i sommer da hun var 10 år, men den fjernet vi raskt og vi har ikke sett noe etterpå.

Det er økt tendens til livmorproblemer, men som du sier, denne blir jo fjernet i forbindelse med steriliseringen. Personlig hadde jeg ikke nølt med å gi en p-sprøyte eller to før hun blir sterilisert. Det er ikke en eller tre sprøyter som gi bivirkninger heller, men langtidsbruken.

ak for oppklarende svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å sterilisere hundar? Sånn utan medisinsk grunn altså? Trudde det var ulovleg.

Jeg hadde ingen medisinske grunner for å sterilisere Troya. Men jeg fikk desverre uønskede valper, og dermed brukte jeg pengene fra valpene til å sterilisere ho. Om det er lov eller ei, er det heldigvis mange veterinærer som ikke bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte P-sprøyte på schæfern min i ca 6 år. Fungerte slik det skal. Ingen bivirkninger så vidt jeg vet. Nå ble hun avlivet ved sju års alderen pga allergi.

Den gangen, det er snakk om 15 år siden den først sprøyta ble satt, var det egentlig ingen som sa noe om kreftfarene. Og jeg visste det ikke. Hadde ikke gjort det samme om igjen i dag pga risikoen.

Men å sette en p-sprøyte en gang før du likvel fjerner hele livmora ser jeg ikke særlig problemer med. Spør din veterinær er beste tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
    • Et enkelt nettsøk ga meg flere nettbutikker som har det? Ellers så er det flere som har lignende produkter, jeg kjøpte noen veldig gode for noen år siden, men husker ikke merke nå. Var ikke K9.
    • Fortviler, fordi det er tomt for nomnoms 😨 Det perfekte snæck. Smakelighet på høyde med favoritt råfor, men i en konsistens som kan skjæres med ostehøvel, til tynne, store skiver som dekker store deler av tunga og ganen og gir maks bæng for the bucks - verdi per kalori - som belønning. Rene råvarer av dyr, ikke noe vegetabilsk tull som fillere, i verdens mest tasty snæck av en konsistens som ikke klæsser til lomma eller hendene. ..og det er TOMT. Lå to pølser igjen i hylla på K9 Hundesenter i dag. Jeg kjøpte den ene. Tomt.  You don't know what you've got till it's gone. Det der er en uerstattelig belønning. Alt annet er enten for tørt og for lav verdi, og feil form, eller for klæssete og ekkelt og uhygienisk å fare rundt hjemmefra med.   K9 Nomnoms er (var? 💔) den P E R F E K T E treningsgodbit.    Gid noen med litt kundegrunnlag kan pushe på K9 for å få de til å produsere mer av det der. Finnes faktisk ikke andre belønninger av samme kvalitet. Enten må vi nå ned på belønningsverdi, eller jeg må begynne klæsse med å ha Vom og kjøleelementer i lommene K9 Nom Noms  produsert av K9 Hundesenter - Midt-Norsk Kompetansesenter for hund.  Please, please! Noen med litt kundegrunnlag og salgsvolum, push dem for å få produsert mer av det der 🥺    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...