Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen har det verre


xxx12345

Recommended Posts

Man har jo tidvis diskutert NKKs avlskriterier her på forumet. En liten sammenligning fra over dammen:

"Keep in mind that AKC Rules do not allow, except with special documentation, the registration of a litter out of a dam less than 8 months or more than 12 years of age at the time of mating, or by a sire less than 7 months or more than 12 years of age at the time of mating."

http://www.akc.org/breeders/resources/guid..._dog/step_7.cfm

Jeg kan imidlertid ikke fatte og begripe at en såkalt seriøs organisasjon som en nasjonal kennelklubb skal være kan godta parringer på 8 måneder gamle tisper! Eller 12 år gamle sådanne. Huff og huff sier jeg bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes useriøse oppdrettere som nok kan finne på og gjøre det er jo en sak, men de får jo faktisk velsignelse av kennelklubben. Når det er sagt, så har vel ikke NKK noen nedre grense i det hele tatt? Kanskje fordi de ikke har et problem med det, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, NKK sier: "- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet."

Så en tispe som får første løpetid når hun er 6 mndr, og den andre når hun er 12 mndr vil kunne parres iflg. NKK, og likevel vil det være etisk riktig å gjøre det..

Og jeg tror ikke at det er helt uvanlig at de parrer noen raser (miniatyrhunder) når de er 1-1,5 år.. ?

Personlig synes jeg tispene skal være rundt tre, jeg. Man har fremdeles mulighet å ha noen kull på henne, men hun er voksen i kropp og sjel når man setter igang med dette.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Og jeg tror ikke at det er helt uvanlig at de parrer noen raser (miniatyrhunder) når de er 1-1,5 år.. ?

Personlig synes jeg tispene skal være rundt tre, jeg. Man har fremdeles mulighet å ha noen kull på henne, men hun er voksen i kropp og sjel når man setter igang med dette.

Susanne

Jeg har også ett inntrykk av at minitatyrhunder parres tidligere enn en god del andre raser, sånn generelt...

Greit nok, små hunder er nok tidligere ferdige i kroppen enn større raser, men så skal man jo vurdere psykisk modenhet også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vell NKK satt en nedre grense på tidligst 18 måneder, eventuelt tidligst 2 løpetid ? Eller har de forandret på reglene? :)

det vil si at tispen vår som hadde løpetid når hun var 6 mnd, kan parres ved andre løpetid? Det er jo sykt...... tispen vil jo ikke være mer en kanskje toppen over året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil si at tispen vår som hadde løpetid når hun var 6 mnd, kan parres ved andre løpetid? Det er jo sykt...... tispen vil jo ikke være mer en kanskje toppen over året. :)

Blondie er 13 mnd nå og har sin andre løpetid. Kunne ikke falt meg inn å parre henne nå! Vesle spirrevippen og drittungen. Er jo ikke så veldig langt over å være valp selv jo! :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er egentlig småhunder så mye kjappere ferdig i kroppen enn store hunder, eller er det bare at det er mindre synlig på det små? Min Knøttis ble jo ikke mer enn 16 mnd. men hun var veldig langt i fra ferdig utviklet i kroppen sin. Det samme så jeg på Cavalieren jeg hadde tidligere, hun slutta ikke å endre seg og bli mer voksen i kroppen før hun var nesten tre år hun.

Edit: I følge de reglene der så kunne jeg ha avlet på knøttis på andre løpetid, hun fikk den da hun var 8 mnd. Yey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet paradoks er jo også at mange små hunder faktisk lever lengre enn de større... Hvorfor kan man DA ikke vente med å avle på dem til de også er 2-3 år gamle?

Med den stressen endel oppdrettere har, så har tispen hatt sine "obligatoriske" 5 kull når hun er 6 år gammel, men er fremdeles ikke engang halvveis i livet. Hvorfor ikke skyve på alt det der littegranne?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt går som planlagt her så parrer jeg C på fjerde løpetid. Med den syklusen hun har startet så vil hun da være ca 2 1/2 når hun får sitt første kull. Mer enn tidlig nok synes jeg. Spesielt med tanke på hvor mye Freya endret seg fram til hun ble 2 år, og Freya var langt tidligere utviklet på de fleste områder enn hva C er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...