Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling i Danmark


HHC

Recommended Posts

Ja, jeg skal som sagt stille egen hund i DK for første gang i år.

Rabiesen var jo ok i fjor, så det er greit. Men så er det disse pillene som skal i bikkja.

Noen som kan lage en liten huskeliste på hva som bør gjøres/kjøpes ovs evnt før, under og etter reise?

Takker for all hjelp - er ganske grønn her :yes:

edit: Den andre hunden får ikke rabies før til uka, dvs ca 6 dager for sent. Pleier dyrleger å være litt greie her når man kun skal til f.eks Danmark? Eller kan vi bare glemme å ta hu med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste veterinærene jeg har vært borti har vært VELDIG nøye med at det skal stemme på dagene!, at f eks rabiesen er satt på 23 juni som dato, da har de i allefall vært nøye med at det må være satt ny påfyll vaksine før den datoen, SENEST den 23 juni, om jeg ikke forklarer helt teit her nå hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok glemme den hunden som er forseint ute ja.

Angående pillene: kjøp Drontal Comp. forte vet (da er det bare èn tablett å tenke på for du har hund med samme tyngde som Amigo) reseptfritt på apoteket. Det er to tabletter i den pakken.

Når du kommer til utstillingsområdet så er det egentlig like greit å bares suse innom veterinærkontrollen med èn gang så det er gjort (blir ofte kø og så er det sjans for at du stresser med tiden da du skal i ringen osv).

Husk kontanter - de tar IKKE kort der. 250 kroner eller noe i den dur koster det for at de skal se at du stapper pillen i bikkja og for å stemple hundepasset.

Når du kommer hjem så må du gjenta denne saken hos din lokale veterinær innen 7 dager etter hjemkomst. Det koster lite (jeg betalte 60 kr sist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gi opp enda ang å ta med den andre hunden. Er det sånn at den har tidligere vaksiner og blodprøve i orden, og at du er bare seks dager for sent ute med revaksinen? Om så er tilfelle får du veterinæren din til å sende inn en søknad til mattilsynet om dispansasjon pga av overskredet tidsrom.Det har blitt sendt flere slike søknader, og de har blitt godkjente hver gang. Jeg synes derfor ikke at Mattilsynet er særlig vanskelig på det punktet. Så tropp opp på klinikken på mandag og bekjenn dine synder :yes: spør om de kan skrive en søknad for deg og få hunden vaksinert. Svaret på søknaden bruker å komme i løpet av 1-2 uker og da får du et papir som du skal oppbevare sammen med passet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke søke dispans om hun ikke tidligere er rabiesvaksinert. Hvordan er hun da kun seks dager for sent ute? Tenker du på i forhold til å starte rabiesprogramet og få henne godkjent til sommeren? Det bør du nok klare uansett. Det tar ca 5 mnd fra første vaksine til du får svar på om den blir godkjent eller ikke.

Man MÅ ikke ta to vaksiner, og da blir det blodprøve 120 dager etter vaksinen. Så må du regne ca 2-3 uker til svaret kommer = ca 5 mnd. Når skal du reise da?

Om du vaksinerer f.eks på mandag 5.januar bør hunden da være klar til å reise i midten av juni om den svarer på titeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal som sagt stille egen hund i DK for første gang i år.

Rabiesen var jo ok i fjor, så det er greit. Men så er det disse pillene som skal i bikkja.

Noen som kan lage en liten huskeliste på hva som bør gjøres/kjøpes ovs evnt før, under og etter reise?

Takker for all hjelp - er ganske grønn her :angry:

edit: Den andre hunden får ikke rabies før til uka, dvs ca 6 dager for sent. Pleier dyrleger å være litt greie her når man kun skal til f.eks Danmark? Eller kan vi bare glemme å ta hu med?

Jeg bare mååå komentere det at hunden din får rabies.. det var jo nesten litt trist Kath :ahappy:

Hvorfor er ikke jeg med på denne dansketuren forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...