Gå til innhold
Hundesonen.no

Forberedelse til ting bikkja skal gjøre som voksen


Pion

Recommended Posts

Jeg har noen tanker om hva jeg vil at brumma skal gjøre når hun blir større.

F.eks trekke ting og tang, snørekjøring, spor/kantarellsøk osv.

Fins det noe jeg kan legge inn i lek nå for å legge et grunnlag?Og er det noen ting jeg må passe på å ikke gjøre for å unngå å klusse det til senere?

F.eks kommandoer som er nyttige når hun en gang skal trekke (hvilke er vanlige å bruke?), søke-greier (som jeg ikke har noe som helst peiling på) osv.

Lurer også på hvis jeg f.eks en gang vil prøve meg på lydighet, skal de forskjellige øvelsene utføres på bestemte måter? Slik at jeg kan risikere å lære inn ting feil når jeg lærer inn ting på egen hånd nå?

Det er jo lenge til vi skal drive med noe sånn, men jeg har ikke lyst til å ødelegge et evt. grunnlag med min manglende peiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trekk kan det være greitt å lære hundene forskjell på venstre/høyre, stopp og start. Gjerne også kommandoer for å styre farten. Men det er ikkje noe eg hadde stressa med enda. Begynte med trekk på min da ho var to år, og hadde ikkje gjort noe tidligere for å forberede hunden. Når det gjelder kommandoer må du bare finne noen som funker for deg, og som hunden vet hva betyr.

Spor/søk kan du jo begynne med nå, hva med godbitsøk på plenen? (her må noen andre forklare deg hvordan, da eg ikkje har peiling...)

Når det gjelder lydighet kan det sikkert være greitt med ett kurs, evnt som observatør, da vil du få med deg mye :) Sikkert andre her inne som kan forklare ting til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mesta du vill göra med valpen kan du sätta igång med direkt, förrutom sådant som är fysiskt belastande (drag, agilityhinder etc.). Spår, kantarellsök, lydnadsträning etc. kan du börja med när du vill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er jo sant det at jeg kan sette i gang nå, men jeg vet jo ingenting om hva jeg skal gjøre før jeg kommer meg på et kurs en gang.

Prøvde å finne info om lydighetsøvelser på nett f.eks, men det sto ikke noe om -hvordan- de forskjellige greiene skulle utføres, bare hva de het. Mulig det er jeg som er ganske elendig i google-fu, da.

Til trekk, bruker dere kommandoer for å gå foran og bak osv?

Og kan det være noe vits i å f.eks si høyre og venstre når vi svinger til høyre/venstre på rusletur for at hun skal lære detta til seinere? :)

Oh, og en ting til jeg kom på, UTSTILLING. Skal stille henne ut minst tre ganger som en del av kontrakten og da er det sikkert en del hun må kunne, stå osv. Hun må jo være presentabel! Jesus, jeg føler meg så vaklete når jeg ikke kjenner til noe av det der. Skal prøve å finne et valpeshow jeg kan dra på men kommer vel til å føle meg som en fisk på land bare der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på et lydighetskurs snarest mulig da vet du, eller valpekurs, whatever. Lærer masse lurt der! :) Om du skal lære henne forskjell på høyre og venstre, tror jeg det kan være en god ide å trene på kontakt først, at hun følger med på deg, slik at hun faktisk får med seg at du mener noe med det du sier, ikke at du bare går og babler i vilden sky. Og så må du gi kommandoen sekundet FØR du svinger(det er noe av det vanskeligste) og så vise med hele kroppen hvilken vei du vil gå. :) Iallefall om du skal lære inn høyre/venstre mens hun går på plass. :) Slik jeg har gjort det iallefall, på kurset jeg var på med Roya. Men det var jo 8 mnd og oppover, men Generell Hverdagslydighet, som de kaller det.

Begynner valpekurs her i Gran nå straks, går parallellt eller sammen med Hverdagslydighet 2 som jeg skal delta på.

Edit: nå vet jo ikke jeg hvor du er fra, men jeg fikk det for meg at du var fra Gjøvik av en eller annen grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kommandoer til trekk er: "JAH!", "Roooolig!", "høyre" og "venstre" :) Hvis hun skal lære å f. eks. apportere er det ikke lurt å ta fra henne ting som hun har i munnen osv. :)

Bare lurer litt på hvorfor du mener man ikke skal ta ting ut av kjeften på en hund som skal lære apport. Kan jo i samme slengen si at jeg har noen motargumenter.

En fin søksøvelse å starte med, er å hive noen godbiter ut på bakken. La valpen se det og ros henne skikkelig for hver bit hun finner. Det er første skritt i sportrening, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer litt på hvorfor du mener man ikke skal ta ting ut av kjeften på en hund som skal lære apport. Kan jo i samme slengen si at jeg har noen motargumenter.

Jeg tipper hun mener at man burde forsterke at hunden bærer på ting og ikke være brå, kanskje være litt overbærende med alt den finner på å apportere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer litt på hvorfor du mener man ikke skal ta ting ut av kjeften på en hund som skal lære apport. Kan jo i samme slengen si at jeg har noen motargumenter.

En fin søksøvelse å starte med, er å hive noen godbiter ut på bakken. La valpen se det og ros henne skikkelig for hver bit hun finner. Det er første skritt i sportrening, det.

Jeg tipper hun mener at man burde forsterke at hunden bærer på ting og ikke være brå, kanskje være litt overbærende med alt den finner på å apportere :)

Man kan jo ikke prelle ut det hunden bærer, da stikker den jo av med tingene fordi den tror at du skal ta det fra den? :) Poenget er jo at den skal levere, ikke springe i buer rundt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner valpekurs her i Gran nå straks, går parallellt eller sammen med Hverdagslydighet 2 som jeg skal delta på.

Edit: nå vet jo ikke jeg hvor du er fra, men jeg fikk det for meg at du var fra Gjøvik av en eller annen grunn. :)

Jepp :) Hvem er det som har kurset?

Er på kurs-jakt nå, men har ikke villet ringe og forstyrre hundeklubber osv. i jula :)

En fin søksøvelse å starte med, er å hive noen godbiter ut på bakken. La valpen se det og ros henne skikkelig for hver bit hun finner. Det er første skritt i sportrening, det.

Da har jeg jo allerede gitt henne litt nesetrening, for det der gjør jeg en del. Woo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...