Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulveklør på aussie?

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet

ehh, sorry! Ser jeg har spurt litt feil. Jeg tenker på BAK!

Foran har vel de fleste hunder? Tenker liksom bare på at det heter ulveklør bak jeg... :D

Skrevet

Det hender at det blir født valper med sporer på bakbena. Det er mest vanlig å fjerne dem kort tid etter fødsel, da de kan skape komplikasjoner senere(hekte seg fast og rives opp). Dette gjøres normalt hos dyrlegen. Jeg har sett hvertfall 3 aussie kull hvor valpene har hatt sporer bak, som ble fjernet innen de 3 første ukene. Det er ikke noe stort inngrep.

Skrevet

Bør vel kanskje informere om at det ikke lenger er lov å fjerne på bakben heller.. hvorfor skjønner jeg egentlig ikke, for de er ****** "farlige" eller "vonde" for hunden... Jeg fjernet dem på blandingen min, fordi de hengte seg opp overalt (i bånd, busker, hekker, u name it) .... nå er det ikke lov lenger ....

Skrevet
Det hender at det blir født valper med sporer på bakbena. Det er mest vanlig å fjerne dem kort tid etter fødsel, da de kan skape komplikasjoner senere(hekte seg fast og rives opp). Dette gjøres normalt hos dyrlegen. Jeg har sett hvertfall 3 aussie kull hvor valpene har hatt sporer bak, som ble fjernet innen de 3 første ukene. Det er ikke noe stort inngrep.

Ahh okei, så du har sett det på flere aussier før ja? Bare litt nysgjerrig her jeg serru :D

Så lenge sporene ikke sitter i bein, så er det veldig lite inngrep å fjerne dem ja. Vært med på slike inngrep selv. På 3 dager gamle valper ble de bare klippet vekk og "dryppet" med blodstopp-pulver.

På litt eldre valper var det lokalbedøvelse og et sting.

Har også vært med å fjerne på 6-7 mnd gammel valp, men der var det fullt inngrep i narkose pga at det var leddet spore. Så beinet måtte klippes. Det ble fjernet på denne hunden fordi han gang på gang hektet de fast og hadde problemer med dem.

(ingen av de nevnte over her var aussier da)

Bør vel kanskje informere om at det ikke lenger er lov å fjerne på bakben heller.. hvorfor skjønner jeg egentlig ikke, for de er ****** "farlige" eller "vonde" for hunden... Jeg fjernet dem på blandingen min, fordi de hengte seg opp overalt (i bånd, busker, hekker, u name it) .... nå er det ikke lov lenger ....
Så Teddy hadde sporer ja?

for det er vel like lite vanlig på BC som på Aussie, er det ikke? eller, like vanlig, eller.. .whatever :D

Skrevet
Ahh okei, så du har sett det på flere aussier før ja? Bare litt nysgjerrig her jeg serru :D

Så lenge sporene ikke sitter i bein, så er det veldig lite inngrep å fjerne dem ja. Vært med på slike inngrep selv. På 3 dager gamle valper ble de bare klippet vekk og "dryppet" med blodstopp-pulver.

På litt eldre valper var det lokalbedøvelse og et sting.

Har også vært med å fjerne på 6-7 mnd gammel valp, men der var det fullt inngrep i narkose pga at det var leddet spore. Så beinet måtte klippes. Det ble fjernet på denne hunden fordi han gang på gang hektet de fast og hadde problemer med dem.

(ingen av de nevnte over her var aussier da)

Det blir gjerne litt mer omfattende når de fjernes så sent ja. "Festet" til ulvekloa blir ofte mer solid med tiden. Dette med sporer bak er ikke uvanlig, og aussien er ikke alene om det. Har også sett det på border collie og flat coated retriever.

Skrevet

Jeg hørte noe om at det fremdeles er lov å fjerne sporer/ulveklør bak mens de er valper, men det er kun veterinærer som kan utføre det. Om det stemmer er jeg dog ikke sikker på... :wub:

Edit: hvordan det er med aussien vet jeg ikke, men på springeren blir det av og til født valper med sporer bak.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...