Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring av katt

Nirm

Recommended Posts

Noen jeg kjenner har en katt som har fått nyrestein og den har litt fôrallergi også og reagerer på en del fôrtyper (tørrfôr). Veterinærer anbefaler jo selvfølgelig alltid det de selger, men finnes det noen andre alternativer? Tenkte mer av typen å råfôre katt? Og hva bør de gi og ikke gi med tanke på nyresteinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk. Kokt eller rått. Den får alt den trenger fra fisk sålenge man varierer litt på innlands- og havfisk. Og da mener jeg hele fisken, med hode, sporder og bein. Nyreprob kommer som regel av for mye salter og mineraler i tørrfôr som katten ikke får skylt ut i urinen. De drikker rett og slett ikke nok vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at taurin, som katten trenger, finnes mest i RØDT kjøtt. Så jeg ville nok gitt dette til pus også. Jeg vet ikke, men har liksom ikke helt troen på at det holder KUN med fisk? Blir ikke det veldig snever mat?

Vet om fler som forer katten sin på vom og hundemat forresten, og dette funker fint.

Nirm: Du kan jo spørre Lone, hun råforer katten sin. :D Med v&h og annet de har tilgang på.

Her hadde jeg gitt pusene rå mat hadde de spist det. Men Psycho har tidligere sulteforet seg i 2 uker (gikk ned nesten 1 kg), når jeg forsøkte dette, så jeg ga opp. Vanskelig å gi kun den ene tørrfor, når de andre helst vil ha det de også. Men så sant jeg har avskjær av ting (biff, svin osv) så får alltid kattene dette. Lucifer storkoser seg med det og idag har Nubis spist sin første biffbit. :D (Psycho spiser kun rått om han får elg han... :D)

Ellers finnes det jo bøker osv om BARF på katter da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at taurin, som katten trenger, finnes mest i RØDT kjøtt. Så jeg ville nok gitt dette til pus også. Jeg vet ikke, men har liksom ikke helt troen på at det holder KUN med fisk? Blir ikke det veldig snever mat?

Helt OT, men katter kan være vegetarianere om de får èn reke om dagen, det dekker taurinbehovet. Det er mest taurin i oksekjøtt, men all fisk gir den mer enn nok til å dekke behovet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men katter kan være vegetarianere om de får èn reke om dagen, det dekker taurinbehovet. Det er mest taurin i oksekjøtt, men all fisk gir den mer enn nok til å dekke behovet sitt.

Merkelige greier.. Har diskutert dette med flere veterinærer, og det har alltid blitt sagt det motsatte. Men jeg aner virkelig ikke, så skal holde munn jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo tørrfor for kastrete/steriliserte katter da. De har en spesiell pH verdi (tror jeg), som forbygger nyrestein. Men da er det vanskelig å få i dem nok væske.

Går det an å bløte opp foret til katter? Jeg skulle prøve det en gang på mine katter, de likte det kjempegodt men det ble litt unødvendig jobb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det kan virke som om jeg "promoterer" vegetarisme på katt, og det var slettes ikke meningen! Men fysiologisk er det mulig for en katt å være vegetarianer om den får èn reke dagen, som den trenger for taurinet, som er essensielt for at den skal overleve. I forhold til proteinbehov ol kan den være vegetarianer, men ikke veganer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
    • Er det noen som har kompetanse når det gjelder forvask av spisebestikk og servise før man setter det inn i maskin med kort vaskesyklus (steamer). Skal man vaske med håndoppvaskmiddel først, eller bare bruke rent vann? Finner ingen spesifikk beskrivelse hos mattilsynet. Har bare hørt at det kan ødelegge maskinen. Hvis noen har en link å vise til, helst fra produsent (Miele, Hobart el.lign.) hadde det vært fint.  
    • Huken multisele eller Troll nomesele. 
    • Avstand? Om hun kjefter, ta henne bort fra ham. Eller ham bort fra henne.  Dette er en prosess som tar mye tid, så jeg tenker at det kan være hun har større behov for rom og avstand en god stund til. Å ta igjen et par år med sosialisering som skulle skjedd fra valpestadiet vil ta lang tid og mye tålmodighet tror jeg.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...