Gå til innhold
Hundesonen.no

K200D eller K20D? (Pentax)

Ingvild

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera etterhvert, og valget har av seg selv falt på Pentax - jeg liker de robuste kamerahusene som ligger godt i hånda, og jeg har allerede tre objektiver (analoge, sådan - men med manuell fokus duger de veldig bra på digitalt kamera også) som kan brukes til Pentax.

I stedet for å kjøpe "standard" kit-pakke med 18-55 mm-objektiv har jeg dessuten tenkt til å investere i kamerahus + 18-250 mm-objektiv. Da får jeg et allround-objektiv som kan brukes hele tiden slik at jeg slipper å bytte objektiv "hele tiden" (om jeg føler for å bytte litt på har jeg fra før av (i 135 mm-format) et 50 mm-fastobjektiv, et 135 mm-fastobjektiv og et 70-300 mm-objektiv med varierende blendermuligheter - i tillegg til at jeg selvsagt kan supplementere mer senere).

Så er da spørsmålet - hvilket kamera skal jeg kjøpe? Japanphoto.no har to pakker med dette 18-250 mm-objektivet - én med Pentax K200D (8700 kroner) og én med Pentaz K20D (9799 kroner). "Klarer" jeg meg med K200D eller skal jeg slenge på en tusenlapp til og få K20D?

Kameraet vil bli brukt til hobbybruk - inneutstillinger/-stevner, uteutstillinger/-stevner, hunder i fart, portrettbilder av hunder, landskapsbilder, bilder av mennesker (både nærbilder, portrett og gruppebilder), bilder av bygninger, bilder av detaljer (blomster, mat, insekter...) også videre. Fra før av er jeg vant til å bruke et av Pentax' nybegynnerspeilrefleks, så jeg kjenner til menysystem også videre, samtidig som jeg er vant til å benytte meg av manuelle funksjoner og innstillinger. Det sistnevnte er også noe jeg har lyst til å bli flinkere til sånn at jeg kan utnytte kameraets muligheter bedre enn jeg kan i dag.

Spiller det egentlig noen rolle hvilket jeg velger? Og finnes det egentlig andre Pentaxere enn Tore her inne? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle hvilket jeg velger? Og finnes det egentlig andre Pentaxere enn Tore her inne? :icon_confused:

Jepp, meg. :) Jeg har riktignok K10D, men valgte altså det foran K100 sånn til sammenligning. Husker ikke hvorfor, men det var sikkert en veldig god grunn til det. :P

Strålende fornøyd med kameraet, hvis jeg bare får tak i en zoomlinse som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K20D er logisk nok et hakk bedre en K200D,

men det er lite som skiller, å nå husker jeg ikke hva som skiller de lengre...

Vi valgte K200D pga prisgapet var større før, å jeg tror K20D er større. å ble vanskeligere for Elisabeth (Betty) å bruke (små fingre)

Med den 18-250 + den "analoge" 50mm objektivet er du set 4 shooting... OM 50mm er et lyssterkt objektiv så kommer du til å få noen skarpe kule bilder og portretter med det også...

Pentax ble etterhvert et logisk valg for oss, vannbestandig forseglet kamerahus, robust, godt å balansert å holde i...

Og ikke minst INNEBYGD bildestabilisator (Canon suckers), anti støvgreier for bildebrikken... Å eneste produsent som tilbyr ISO-prioritert bildemodus...

:icon_confused: Pentax :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K20D er logisk nok et hakk bedre en K200D,

men det er lite som skiller, å nå husker jeg ikke hva som skiller de lengre...

Vi valgte K200D pga prisgapet var større før, å jeg tror K20D er større. å ble vanskeligere for Elisabeth (Betty) å bruke (små fingre)

Hm - da tror jeg rett og slett at jeg stikker innom en fotobutikk eller to og kjenner og ser på de to kameraene. Liker jeg K20D vesentlig bedre enn K200D har jeg råd til å bruk en tusenlapp ekstra, liksom (er ikke sååå ofte jeg kjøper meg kamera, tross alt).

Med den 18-250 + den "analoge" 50mm objektivet er du set 4 shooting... OM 50mm er et lyssterkt objektiv så kommer du til å få noen skarpe kule bilder og portretter med det også...

Jepp, det "duger" :P (F 1:2-16) Jeg er forresten blitt glad i 135-mm-objektivet, det er nokså lyssterkt det også.

Pentax ble etterhvert et logisk valg for oss, vannbestandig forseglet kamerahus, robust, godt å balansert å holde i...

Og ikke minst INNEBYGD bildestabilisator (Canon suckers), anti støvgreier for bildebrikken... Å eneste produsent som tilbyr ISO-prioritert bildemodus...

:icon_confused: Pentax :)

Ja - jeg har venner med Nikon og Canon, og jeg liker virkelig Pentax best, med Nikon på en god nummer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...