Gå til innhold
Hundesonen.no

Drikker nesten ikke..

MarieR

Recommended Posts

kaninen min drikker svært lite. Han kan bruke en uke+ på en vanlig flaske. Nå som vannet speker når det er kaldt tiner jeg flere ganger om dagen slik at han alltid har vann tilgjengelig. Skifter vannet hver dag, men det er svært sjeldent det vises at han har drukket. Det er ikke noe i veien med flasken, det har jeg sjekket. For å kompensere for at han får i seg for lite(?) vann, har jeg gitt den en del mat med mte vanni, som agurk, gulrøtter og epler. Noen som har forklaringer på dette, eller tips på hva jeg kan gjøre? Hvor mye vann er det normalt at en kanin drikker? Grunnen til at jeg mener den får i seg for lite vann er at alle kaninene på skolen alltid drakk mye mer enn det min gjør, har ikke vært borti en kanin før som drikker så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker han like lite om Sommeren også?

For nå er det kaldere og behovet for mye vann er ikke så stort,

og du skriver jo at han får frukt og grønt så han får jo i seg en del veske der også.

Så jeg synes det ikke høres så galt ut jeg.

Men et lite tips nå som det er kalt og vannet fryser så kan du gi den lunket vann flere ganger om dagen i stedet.

For det synes mine er godt nå å slippe å drikke iskaldt vann.

image006.jpg

Men jeg bruker slike kopper til mine om vinteren. :)

Og de kan du få kjøpt her:

http://www.djohansenhusdyrutstyr.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest LeenaM

du burde ikke bruke flaske om vinteren om kaninen din står ute. da er det ikke rart hvis kaninen ikke drikker. nippelen kan lett fryse fast, og kaninen kan sette fast tunga på nippelen :) bruk skål, du. kanskje han drikker mere, da. jeg anbefaler også sånne skåler som er vist ovenfor her, selv om jeg aldri har hatt det selv XD men de er veldig kjekke, ser det ut som!

du burde heller ikke gi masse agurk, gulrot og eple. av agurk kan de lett få diarè, og gulrot og eple har altfor masse sukker i seg til at man kan gi masse av det. man kan jo gi litt, da .. :o men noe du kan gjøre er å ha en skål med vann, og legge en eplebit oppi (altså, ikke en kjempestor ..), for da smaker vannet litt søtt, og kanskje kaninen drikker mere.

håper det hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde ikke bruke flaske om vinteren om kaninen din står ute. da er det ikke rart hvis kaninen ikke drikker. nippelen kan lett fryse fast, og kaninen kan sette fast tunga på nippelen :) bruk skål, du. kanskje han drikker mere, da. jeg anbefaler også sånne skåler som er vist ovenfor her, selv om jeg aldri har hatt det selv XD men de er veldig kjekke, ser det ut som!

du burde heller ikke gi masse agurk, gulrot og eple. av agurk kan de lett få diarè, og gulrot og eple har altfor masse sukker i seg til at man kan gi masse av det. man kan jo gi litt, da .. :o men noe du kan gjøre er å ha en skål med vann, og legge en eplebit oppi (altså, ikke en kjempestor ..), for da smaker vannet litt søtt, og kanskje kaninen drikker mere.

håper det hjalp!

Hvis dette, om den frukten stemmer er det kanskje grunn til å unngå disse fruktene. Du kan jo kanskje heller gi salat og kattegress? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM
Hvis dette, om den frukten stemmer er det kanskje grunn til å unngå disse fruktene. Du kan jo kanskje heller gi salat og kattegress? :)

...og da er det isåfall mørk salat, da lys salat igjen kan gi diarè :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
    • Hei. Lang historie kortet ned. Kjøpte valp i starten av desember av nkk-registrert oppdretter med gode reviews. Hen virket seriøs og svarte ”riktig“ på det vi hadde av spørsmål. Eneste var at stamtavle skulle ettersendes pr post pga en feil i registreringen til far. Tiden gikk og ingen stamtavle kom. DyreId vi fikk med helseboken dukket heller ikke opp ved søk og vi tok kontakt med NKK som sa vi måtte ta det med oppdretter. Valpen vår (en corgi) fikk påvist short ulna syndrom tidlig og vi hadde store problemer med å få svar/responser fra oppdretter ang dette, så vi hadde ikke rare håpet om svar ang manglende registrering og der står saken vår nå 6 mnd etter kjøp. Kullet er omsider registrert i nkk, men med oppdretter som eneste eier. Hen står da også som eier hos DyreId fant jeg ut i dag. Meldte hen på nytt i dag morges og fikk ikke svar, så har nå informert om at vi kommer til å anmelde for svindel om ikke forholdet blir rettet innen utgangen av morgendagen. Vi har kjøpt en valp på falske premisser når oppdretteren ikke sørger for å ordne ting i henhold til kontrakten. Det er en rimelig fortvilet situasjon. Vi ønsker å være registrerte eiere hos NkK og DyreID slik at alt er i orden. Hva mer/annet kan vi gjøre? Føler vi ikke har en sak når ikke oppdretter gjør det hen skal og NkK ikke vil hjelpe. Er det bare tull da at det lønner seg å kjøpe valp fra registrert oppdretter? 
    • Dra på utstilling og få en dommer til å bedømme henne. Trolig har hun steil front, og det er det ingenting å gjøre med. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...