Gå til innhold
Hundesonen.no

Isoporkopp, eller pappkopp?

Brennan

Recommended Posts

De som har det halvfult har det bare slik fordi det da er lettere og skifte vann :P Bruker jo ikke pumpe på karene, og da må man jo skifta halparen ut ganske ofte. Jeg synes det er finest med fult, og tror fisken synes det er fint og ha mye plass og svømme på. Det skal være mye planter, spessielt hvis du skal ha jentene og gutt sammen, så jentene kan gjømme seg i dem. Også er det fint og ha andemat, da kampfiskene liker og bygge skumrede i dette. Og som sakt skaper dette en "dunkel" belysning. Det skal ikke være pumpe i karet, så da er det lurt og ha ancistrus eller andre "rengjøringsfisker". Eller, altså, du kan jo ha pupe i karet, men da skaper den strøm, og kampfisken lever naturlig i sumper, hvor vannet er helt stillestående. Strømmen gjør også at hannens skumrede blir ødelakt.

Fint om du har fisken på badet (om du har varmekobler der) så kan du ordne en passende varme til karet, og da vil han nok begynne og bygge skumreir :)

Og hvis du skal kjøpe kampfisk, har du klart akvarium? :P

Jeg har lest det motsatte. Akvarium skal ikke stå i bad, det er jo mye dugg og altfor varmt der? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare ettersom hvordan du stiller varmekoblene på badet. Går jo ann og bestemme varme. På vårt bad er det stilt slik at det er flott tempratur på badet. Absolutt IKKE for varmt :) Og det dugger jo bare litt der når man dusjer, ellers er det akkurat som om de skulle stått på rommet mitt, bortsett fra at det er bedre for dem å stå på badet :icon_confused: På rommet mitt bygde han ikke skumreir fordi han syntes det var for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Wilma har helt rett. :P

Kampfiskene har det best ved en temperatur på 26-28 grader, og det er en perfekt temperatur.

Jeg vil ikke si at det dugger på akvariet, for det gjør det ikke. Jeg har selv en av mine kampfisker på badet,

og der har han bygget mere skumrede enn da han stod på minn soverom.

De andre kampfiskene mine (de som står på soverommet mitt) har varmekolbe.

og det med dugg kommer nok sjeldent om du er flink til å finne den perfekte temperaturen i rommet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har det halvfult har det bare slik fordi det da er lettere og skifte vann :P Bruker jo ikke pumpe på karene, og da må man jo skifta halparen ut ganske ofte. Jeg synes det er finest med fult, og tror fisken synes det er fint og ha mye plass og svømme på. Det skal være mye planter, spessielt hvis du skal ha jentene og gutt sammen, så jentene kan gjømme seg i dem. Også er det fint og ha andemat, da kampfiskene liker og bygge skumrede i dette. Og som sakt skaper dette en "dunkel" belysning. Det skal ikke være pumpe i karet, så da er det lurt og ha ancistrus eller andre "rengjøringsfisker". Eller, altså, du kan jo ha pupe i karet, men da skaper den strøm, og kampfisken lever naturlig i sumper, hvor vannet er helt stillestående. Strømmen gjør også at hannens skumrede blir ødelakt.

Fint om du har fisken på badet (om du har varmekobler der) så kan du ordne en passende varme til karet, og da vil han nok begynne og bygge skumreir :P

Og hvis du skal kjøpe kampfisk, har du klart akvarium? :P

Takk for svar. Ja, jeg har akvarium.

Hvis jeg skal ha så skal jeg bare ha en gutt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akvarium.

Hvis jeg skal ha så skal jeg bare ha en gutt! :P

Hvis du har en lampe å sette ved siden av akvariet (eller om du har innebygget lys i akvariet) er det lurt med

et par planter som "dekker" litt av lyset. :P Det blir moro når han evt. begynner å lage skumrede etter hvert.

Og da kan du justere på enkelte ting, om det ser ut til at han trives bedre med et "lysere" akvarium osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg trodde først det sto 'Isoporkopp eller edderkopp' og så lurte jeg noe innmari på hva slags dyr det nå var noen skulle skaffe seg. Isoporkopp? :P *går i surr*

Hehe, jeg skal i allfall IKKE skaffe meg edderkopp! :wub:

Ja, isoporkopp; mange skjærer den i to og legger den i overflata hos kampfisken, da kan kampfisken bygge skumredet sitt i overflata under koppen. Koppen ligger bittelitt under fannoverflaten, dermed blir skumredet holdt på plass "inni" koppen.

Nårr da skumredet blir holdt på plass, blir det ikke så fort ødelagt av bevegelser som oppstår. :P

Du kan lese mer om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skal i allfall IKKE skaffe meg edderkopp! :wub:

Ja, isoporkopp; mange skjærer den i to og legger den i overflata hos kampfisken, da kan kampfisken bygge skumredet sitt i overflata under koppen. Koppen ligger bittelitt under fannoverflaten, dermed blir skumredet holdt på plass "inni" koppen.

Nårr da skumredet blir holdt på plass, blir det ikke så fort ødelagt av bevegelser som oppstår. :P

Du kan lese mer om det her.

Hvordan ser en isoporkopp ut da? Er det de papp koppene med håndtak eller de gjennomsiktige saftglassene? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...