Shilamon Skrevet 28. November 2008 Rapporter Share Skrevet 28. November 2008 Jeg har lyst på spisshund som min neste hund. Alaskan huskien står sterkt, men jeg ser meg også om etter andre raser. Er det noen som kjenner til lapsk vallhund? Gemytt, bruksområder, pelsstell, krav til trening? Alt av tips, tanker og ideer mottas med takk:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LBL Skrevet 30. November 2008 Rapporter Share Skrevet 30. November 2008 Her har du et par nyttige linker ihvertfall: Lapsk vallhundforum Lapsk vallhund spindeldiagram (MH) Synes det er veldig hyggelig at du vurderer lapsk, vet det er flere lapske som trener redning i Sverige og Norge (så du ville trene det i en annen tråd). Absolutt en hunderase med stort potensiale innen mange sporter, selv om mange av dem også trives som "bare" familiehunder. Regnes vel muligens som hakket mer "krevende" til aktivtet enn feks finsk lapphund. Har selvsagt tendenser til bjeffing (er jo en lapphund) men det skal være mulig å kontrollere. De har en del selvstendighet (noen mer enn andre) men er generelt sett lettlærte og tjenestevillige hunder. Lite pelsstell, vanlig røyting to gange i året. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shilamon Skrevet 1. Desember 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1. Desember 2008 ikke sett svaret ditt før nå jeg, men takk. Du har lapsk vallhund selv ser jeg. Har vurdert å ha en vallhund som min neste hund og trene redning med den ja, men er så vanskelig å finne noe om rasen synes jeg. Så linker er alltid godt å ha:) Hvordan er pelskvaliteten på dem? Har de god kuldemotstand (forutsatt at de blir utsatt for kulde så de er vant med det)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LBL Skrevet 2. Desember 2008 Rapporter Share Skrevet 2. Desember 2008 De har like mye kuldemostand som andre polarhunder, pelsen er helt lik feks en siberian husky. De er jo egentlig laget til å gjete rein på vidda, og der kan det jo være kaldt nok.. :rolleyes2: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shilamon Skrevet 2. Desember 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2. Desember 2008 superb! Har en pysete setter allerede, så det får holde med en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar