Gå til innhold
Hundesonen.no

Lapsk Vallhund


Shilamon

Recommended Posts

Jeg har lyst på spisshund som min neste hund. Alaskan huskien står sterkt, men jeg ser meg også om etter andre raser.

Er det noen som kjenner til lapsk vallhund? Gemytt, bruksområder, pelsstell, krav til trening?

Alt av tips, tanker og ideer mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du et par nyttige linker ihvertfall:

Lapsk vallhundforum

Lapsk vallhund spindeldiagram (MH)

Synes det er veldig hyggelig at du vurderer lapsk, vet det er flere lapske som trener redning i Sverige og Norge (så du ville trene det i en annen tråd). Absolutt en hunderase med stort potensiale innen mange sporter, selv om mange av dem også trives som "bare" familiehunder. Regnes vel muligens som hakket mer "krevende" til aktivtet enn feks finsk lapphund. Har selvsagt tendenser til bjeffing (er jo en lapphund) men det skal være mulig å kontrollere. De har en del selvstendighet (noen mer enn andre) men er generelt sett lettlærte og tjenestevillige hunder. Lite pelsstell, vanlig røyting to gange i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sett svaret ditt før nå jeg, men takk. Du har lapsk vallhund selv ser jeg.

Har vurdert å ha en vallhund som min neste hund og trene redning med den ja, men er så vanskelig å finne noe om rasen synes jeg. Så linker er alltid godt å ha:)

Hvordan er pelskvaliteten på dem? Har de god kuldemotstand (forutsatt at de blir utsatt for kulde så de er vant med det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...