Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdragelse av Flatcoat Retriever


Hundeelsker666

Recommended Posts

Jeg har en tante som ikke er så flink med data, så jeg tenkte jeg skulle legge inn et innlegg for henne.

Hun trenger hjelp med oppdragelsen av sin Flatcoated Retriever. Han bjeffer på alt og alle og er meget aggresiv mot fremmede som kommer inn i huset. Spiser opp hansker, sko ol. Har veldig forlatingsangst. Hver gang hun forlater huset blir han engstelig og nervøs.

Er det noen som har noen gode råd?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som slo meg er at du jo oppdrar en Flatcoat på samme måte som alle andre hunder.

Når det er sagt er det sikkert mange som har tips for en slik hund, virker om mulig ganske stressa og kanskje den får for lite hjernetrim? Må skrive litt mer om slikt ;)

Timeout og positiv forsterkning er kanskje stikkord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må settes grenser og aktivisering for hunden, bjeffingen kan i grunnen være "se meg, her er jeg, kos med meg" Det har jeg i hvertfall opplevd på de to flatene jeg har hatt før. Så når det kommer folk skal hunden gå på plassen sin og være der til den er stille og gjestene har kommet helt inn og tatt av seg klær. Da kan en hilse. Husk og heng opp lapp på utsiden for dette tar tid før en åpner dør og slikt. Kom seg på kurs er viktig. Sosialisering hvor hopping opp på folk ikke er lov er viktig. Jeg ville sjekket hunden hos vetrinæren for flat skal ikke være agresiv på besøkende. (Selv om dem kan skremme folk fordi dem er så jublende glade for at det kommer folk). Og aktiviser hunden med godbitsøk dresurtrening og sant som tar på hodet. Gå tur med hunden er også viktig gjerne et sted den får løpt løs. Flat har det i seg å bære så det å flytte på sko får dere nok ikke vekk, men den skal ikke være destruktiv. Lær hunden å være alene som den skulle vært valp. Dette er noen små ting som du kan se videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tante som ikke er så flink med data, så jeg tenkte jeg skulle legge inn et innlegg for henne.

Hun trenger hjelp med oppdragelsen av sin Flatcoated Retriever. Han bjeffer på alt og alle og er meget aggresiv mot fremmede som kommer inn i huset. Spiser opp hansker, sko ol. Har veldig forlatingsangst. Hver gang hun forlater huset blir han engstelig og nervøs.

Er det noen som har noen gode råd?

På forhånd takk

Her kan man bare komme med overordnete betraktninger.. hun må simpelthen få "direkte hjelp" av noen. Det er flere ting jeg stusser på her, feks dette med aggresjonen mot mennesker - jeg har nå min 3. flat i mitt lange liv og aggresjon mot mennesker er særdeles sjeldent blandt flatter - tvertimot (de kan av og til krangle litt med andre hunder, men utover er det uhyre sjeldent at det er noe som helst grumling i disse godfjott-bikkjene). Min første tanke her er at hunden blir alvorlig misforstått (voffing behøver slets ikke være aggresjon) og/eller feilbehandlet. At den er redd for å være alene tyder på a) separasjonsangst, hvilket er en lidelse som må tas på dypeste alvor eller b) den er ikke ordentlig trent til å være alene hjemme - slik trening har vært hoppet over eller det er gått for fort frem eller c) den er blitt skremt av et elelr annet mens den var alene og må trygges igjen.

Flatter er myke hunder - og ikke spesielt modige, de blir fort engstelige og usikre - men det pleier ikke å arte seg som aggresjon. De har et ekstremt energinivå og er krevende mht krav om mosjon og aktivitet. Dessuten reagerer de dårlig på harde irettesettelser - det får dem gjerne til å stresse og vimse og eventuelt voffe enda mer.

Så tanten din bør komme seg avgårde til noen som kan dette - det er helt unødvendig at hun og hunden skal ha det slik - det går antagelig helt fint å fikse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...