Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser på seg selv


Ninahz

Recommended Posts

Her kommer ett lite hjertesukk fra meg etter å ha vaska en liten rakker for n`te gang. Lurer egentlig på om noen har vært borti det samme eller har noen tips. Jeg passer fortiden en liten herremann som hver eneste gang han er ute å tisser treffer seg selv. Stillingen han står i, som er veldig smalt (om dere skjønner hva jeg mener) samtidig som beinet skal løftes så høyt som overhode er mulig fører til at han treffer buken og frembeina.

Vasker og vasker og vasker litt mer, hittil har jeg brukt bare vann, men lukten sitter liksom veldig godt i. For det første er det jo utrolig uhygenisk, men jeg tenkte litt på iforhold til huden dersom pisset ikke vaskes bort. Kan det irritere huden hans? Jeg har virkelig ikke peiling og jeg glemte å spørre vetrinæren om akkurat dette. Iflg vetrinæren var intet galt.

Er det fint lite å gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på akkurat det samme...

Min lille tissenisse er enormt flink til å tisse seg selv på magen ;) Han blir vanligvis vasket med såpe en gang i uka, men jeg må stadig vekk skylle magen med såpevann etter tur. Han løfter benet høyest mulig og treffer derfor seg selv på magen. Han får ikke lov til å markere i hytt og pine, men han er lynende rask til å løfte benet og veldig lur.. Drar jeg han unna stedet han vil markere krøker han seg sammen som om han skal bærsje.. Jeg har faktisk fått kjeft fordi jeg ikke lar hunden min bæsje i fred :rolleyes: når det han egentlig gjør er å bare pile tilbake til markeringsstedet og markere i vei når bandet bli slakt, bæsje skal han ikke.. <_<

Anyhow.. Hva gjør en med magetissere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen råd? Veterinæren snakka om at kanskje kastrering kunne hjelpe til en viss grad, selv om man ikke er garantert noe? Noen som har synspunkt i forhold til dette? Det at han treffer seg selv er vel neppe noe som kan kalles sykdom, selv om det er ett problem flere ganger om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres veldig drastisk ut å kastrere fordi en hund tisser i pelsen sin :ahappy:

Jeg pleier å klippe pelsen på området foran tissen helt kort. Så lar jeg det være igjen et strå (eller hva jeg skal kalle det) med pels på tissen. Dette funger som avleder. Ellers syns jeg det kan virke som om hele utstyret begynner å henge litt mer etterhvert som de blir ordentlig voksne og da vil jo problemet avta av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en "pissnisse" her også :ahappy: Og han er snart tre år, treffer fortsatt frambenet og buken... det stinker helt forferdelig ja, men tror ikke kastrering vil hjelpe da hunden jo fortsatt må tisse selv om han er kastrert :closedeyes: Aner ikke hva man evt kan gjøre annet enn å vaske hunden med jevne mellomrom og skylle hunden omtrent daglig. Jeg har ikke sett noe til at huden hans har blitt noe irritert eller at det plager han på noen måte. Det er vel helst vi som syns det er ekkelt når pelsen blir gul og hunden stinker. Ulempen med hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - som Havana her sier med å la litt pels være igjen foran på tissen fungere faktisk.

Gjetter jeg riktig om begge de to hannene som de første innskriverne har "problemet" på er barbert (eller klippet kort) der under?

Susanne

(Som uansett takker meg til den ene hannen min som fortsatt "ligger" og tisser, selv om han er over 2 år..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - som Havana her sier med å la litt pels være igjen foran på tissen fungere faktisk.

Gjetter jeg riktig om begge de to hannene som de første innskriverne har "problemet" på er barbert (eller klippet kort) der under?

Susanne

(Som uansett takker meg til den ene hannen min som fortsatt "ligger" og tisser, selv om han er over 2 år..)

Og hunden min er ikke barbert/klippet i det hele tatt, så han har "dusken" sin. Og han har heller ikke særlig lang pels under magen. Men han tisser direkte på frambenet, gjerne fra toppen og ned... :ahappy: Det går stort sett bra om han får stå godt plantet inntil en busk eller lignende. Da virker det som om han ikke løfter beinet så altfor høyt. Kanskje verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke kastrering er løsningen på dette problemet. Nå er det andre mer tungtveiende grunner til at jeg allerede har vurdert kastrering. Her har vi prøvd det meste i forhold til dusk eller ikke dusk, så der ligger ikke løsningen. Jeg heller vel imot det at akkurat dette med tissingen ikke kan løses, at man bare får vaske i vei. Han holdes også som flere her nevner veldig kort i pelsen, rett og slett stillingen han står i når han tisser som gjør at han får sin egen kropp som målskive. Å ja det stinker bra her også :rolleyes2: <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...