Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Border Collien på snart 6 mnder trenger aktivisering

Guest lijenta

Recommended Posts

Sønnen min har en Border collie valp på 6 månder som har klart å knekke to tær på det ene bakbeinet. Av den grunn har vi fått en stor utfordring nemlig å holde denne valpen i ro i hvertfall i 3,5 uker og kan bli oppi 6 uker. Og da trenger vi tips om ting som vi kan finne på for å trøtte ut valpen. Sitt og legg seg er ting som gjør vondt så det må ikke være med!

Har selv tenkt på godbit søk i stua som et alternativ. Trenger gjerne flere alternativer å kunne lære hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånn "tenkeleke"? Eller så er det flotters med godbit under en kopp med hank, så hunden må finne løsningen på hvordan godbiten skal komme ut. Når hunden klarer det raskt kan dere utvikle med å bytte til en kopp uten hank, eller til syltetøylokk! Bare fantasien som setter grenser:)

Gi et diget bein som middag, valpen har garantert litt å heng tenna i da! (bare pass på at det ikke er vektbærende bein) Eventuelt slenge tørrforet i en flaske så han/henne må jobbe litt for å få det ut. Dere kan også Blande foret i vann, og fryse det ned og la hunden spise detfrossent!

Eller så kan dere lære inn nye triks, som ikke innebærer å sitte eller ligge.. Feks gi labb stående, eller løfte på ett og ett ben mens hunden står.

Lykke til med treningen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt på klikkertrening? Bruke det til f.eks å trene fram å åpne og lukke skuffer, slå av og på lys, hente og levere ting, hente brus i kjøleskapet, osv. :D Kan få tak i boka Klikkertrening for din hund på Canis.no.

Dette aktiviserer iallefall jenta mi veldig godt, hun er helt ferdig etter å ha lukket skuff og hentet bamsen sin et par ganger(vi jobber bare med å få fram en apport inntil videre, etterhvert kommer nok brusen!) :D For med klikkertrening bruker de hodet veldig veldig mye, de må tenke selv for å finne ut hva vi ønsker. Jeg skal også etterhvert klikke/trene fram å levere rose til folk når de kommer på besøk, tenkte jeg, veldig søtt og bra oppgave for hunden. :P Og ikke minst hjelpe til med å bære ut søppelposer. :whistle:

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt på klikkertrening? Bruke det til f.eks å trene fram å åpne og lukke skuffer, slå av og på lys, hente og levere ting, hente brus i kjøleskapet, osv. :D Kan få tak i boka Klikkertrening for din hund på Canis.no.

Dette aktiviserer iallefall jenta mi veldig godt, hun er helt ferdig etter å ha lukket skuff og hentet bamsen sin et par ganger(vi jobber bare med å få fram en apport inntil videre, etterhvert kommer nok brusen!) :D For med klikkertrening bruker de hodet veldig veldig mye, de må tenke selv for å finne ut hva vi ønsker. Jeg skal også etterhvert klikke/trene fram å levere rose til folk når de kommer på besøk, tenkte jeg, veldig søtt og bra oppgave for hunden. :P Og ikke minst hjelpe til med å bære ut søppelposer. :whistle:

Lykke til med treningen!

Kul ide det der med rosen (Notere bak øret :P) .

Jeg må lære med klikkertrening altså. Har netopp kjøpt meg en bok. Så nå må/skal det leses :rolleyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul ide det der med rosen (Notere bak øret :P) .

Jeg må lære med klikkertrening altså. Har netopp kjøpt meg en bok. Så nå må/skal det leses :rolleyes: .

Hehe, den fikk jeg fra instruktøren min på kurs, rottweilern hennes på 2 år, gjør det. :whistle: Men hun har lært ham det med 'vanlig' trening da, apporttrening liksom. :D Jeg satser på klikker, fordi bikkja blir så utrolig mye mer sliten i hodet av det. :D Men bruker det kun i forhold til sånne småtriks inntil videre, hun er vanskelig å motivere til andre ting med klikkertrening. Gidder ikke bruke huet så mye da. Så jeg bruker det som fungerer best på henne til de forskjellige tingene, men utelukkende positiv trening, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...