Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdragelse av valp/hund.....


Linda Kristin

Recommended Posts

Syndromet er bare et navn de har puttet på dårlig oppdragelse fra menneskets side, kanskje for å slippe å skylde på seg selv. Vanligst med små hunder da man ofte ikke bryr seg så mye når disse hopper litt på deg og sånn, mens en schafer er fy fy på to bein..

Men igjen litt tilbake til trådens mening. Har vi blitt for softe?

Nei, det tror jeg ikke. Men "softere" har vi nok helt klart blitt, men med gode resultater så jeg ser ingen grunn til å straffe hundene noe mer. Det trenger ihvertfall ikke å være voldelig, fysisk straff. Et kort, dypt "nei" pleier å holde å lange baner, ihvertfall hjemme hos meg.. kanskje et litt knurr og da er leken fort slutt. (Og ingen hund som går til angrep heller :))

Kan du forklare meg hvorfor man skal gå rundt og knurre til hunden sin? Jeg er menneske, ikke hund... Og blir det ikke et veldig lite hyggelig hundehold om man skal løpe rundt og si nei for alt mulig rart, i steden for å finne ut hva man faktisk VIL at hunden skal gjøre? Om du ikke liker at hunden løper til døren når noen kommer, lær den å legge seg i kruven sin når det ringer på. Om du ikke vil ha den oppå deg når du spiser, lær den å legge seg på plassen sin da og.

Jeg tror ikke jeg hadde orket et hundehold som gikk ut på å kjefte og knurre på hunden hele tiden, det er jo ikke noe hyggelig med hund. Og dersom du ikke syntes det er noe problem at din hund hopper, hvorfor er det uoppdragent da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar
Guest Gjeteren

Jeg trodde liksom at alle hadde fått med seg at nakkeskinnet er et av de absolutt dummeste (og i tillegg) minst effektfulle stedene "å ta" en hund - dersom man på død og liv må ta dem fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare nevne at jeg ikke har lest gjennom hele tråden. Svarer på mer gjenerelt grunnlag.

Såkalt snillisme er noe jeg personlig syns er blitt for utbredt i samfunnet generelt. Barneskolebarn lærer ikke å "sitte stille og holde kjeft" fordi lærerne omtrent ikke kan si "stille" uten å få kjeft selv av en eller annen forutrettet forelder, å si noe om f.eks. utlendiger, folk med handikapp (eller andre som skiller seg fra den såkalte normen) som ikke er politisk korrekt er det samme som diskriminering, og det å ta en hund i nakkeskinnet er for mange det samme som mishandling. I dag er alt så kjempe farlig være seg å si feil ord eller å ta fysisk i hund/barn for å markere noe. (Nå snakker jeg bare om å ta i, ikke fike til eller holde hardt i) Alle skal være supersnille og helst oppføre seg som om alle bor i Kardemommeby. Personlig er jeg ikke interessert i å følge den stilen.

Gjør Jaily noe galt så får hun vite at det er galt. Men her er det ikke snakk om at det vanker kjempe deng heller, da. Jeg prøver å bruke kroppsspårket bevisst i enhver situasjon der noen grenser må dras tydeligere opp. Fungerer ikke rent kroppsspråk så tar jeg faktisk på hunde min. Være seg nakkeskinn, halsbånd, what ever. Gjør hun noe skikkelig galt så ser jeg ikke fordelen med å si "Nei, lille vennen min det der kan du ikke tillate deg. Slutt nå..." i en fislete stemme. Ærligtalt syns jeg det er bedre å ta problemet ved roten og bli kvitt det en gang for alle.

Jeg tror at klare grenser for rett og galt gjør livet enklere for hunder. Noen ganger er verden faktisk svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde orket et hundehold som gikk ut på å kjefte og knurre på hunden hele tiden, det er jo ikke noe hyggelig med hund.

Nå er det vel ikke dette bjørni mener heller? Jeg tror jeg deler oppfatning med bjørni på hvordan man kan trene hund, og jeg vil heller ikke ha en tiggehund, masehund el. Skal jeg svare fra mitt eget utganspunkt kan man bruke nei/ knurring for å avbryte uønsket adferd, for deretter å fortelle hunden hva som er rett atferd og rose for det. Når hunden min tigger får han ett strengt kutt ut og så "gå ut" om jeg lager mat eller ett kjapt knurr når jeg spiser. Vi kan knurre fordi det er ett språk hunden forstår. Når han er 20 cm fra å ta maten min knurrer jeg, da tar han hintet og trekker seg tilbake til egen plass. Å korrigere dette eller be han om å legge seg er ikke 1/3 så effektivt en gang. Han vet at knurring er en advarsel og derfor skal han la meg og min mat være.

Jeg kombinerer ros, ris og advarsler for å få den hunden jeg ønsker. Godbittrening har jeg snart gitt opp, han begynner bare å tigge som en gal. Vi leter etter andre forsterkere, men det er jommen ikke lett når han er uinterresert i alt annet en rype, kos, hundelek og mat. Han begynner å bli litt tøffere på å leke med meg, men andre ting bryr han seg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kombinerer ros, ris og advarsler for å få den hunden jeg ønsker. Godbittrening har jeg snart gitt opp, han begynner bare å tigge som en gal. Vi leter etter andre forsterkere, men det er jommen ikke lett når han er uinterresert i alt annet en rype, kos, hundelek og mat. Han begynner å bli litt tøffere på å leke med meg, men andre ting bryr han seg ikke om.

Godbitträning (eller all träning med belöningar) bygger ju på att hunden tigger. Träningen handlar ju om att få hunden att tigga på det sätt som vi vill. För min del innebär det att hundarna tigger genom att ligga ner och se ointresserade ut när jag äter eller lagar mat. Och att de inte låtsas om mat som faller på golvet. DÅ kan de få någonting. Godbitträning handlar alltså om att forma om hundens tiggande till ett beteende du tycker om, det är inte svårare än så. Jag tycker att du ska se det som en fördel att din hund gillar mat och är beredd att tigga för den, då har du ju alla förutsättningar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke dette bjørni mener heller? Jeg tror jeg deler oppfatning med bjørni på hvordan man kan trene hund, og jeg vil heller ikke ha en tiggehund, masehund el. Skal jeg svare fra mitt eget utganspunkt kan man bruke nei/ knurring for å avbryte uønsket adferd, for deretter å fortelle hunden hva som er rett atferd og rose for det. Når hunden min tigger får han ett strengt kutt ut og så "gå ut" om jeg lager mat eller ett kjapt knurr når jeg spiser. Vi kan knurre fordi det er ett språk hunden forstår. Når han er 20 cm fra å ta maten min knurrer jeg, da tar han hintet og trekker seg tilbake til egen plass. Å korrigere dette eller be han om å legge seg er ikke 1/3 så effektivt en gang. Han vet at knurring er en advarsel og derfor skal han la meg og min mat være.

Jeg kombinerer ros, ris og advarsler for å få den hunden jeg ønsker. Godbittrening har jeg snart gitt opp, han begynner bare å tigge som en gal. Vi leter etter andre forsterkere, men det er jommen ikke lett når han er uinterresert i alt annet en rype, kos, hundelek og mat. Han begynner å bli litt tøffere på å leke med meg, men andre ting bryr han seg ikke om.

Vel, når jeg spiser liker jeg å spise i fred, uten å måtte knurre eller skuffe bort hunder...

Også syntes jeg det er merkelig at du leter etter andre forsterkere fordi du ikke vil bruke mat fordi det fungerer så bra? Som Fanny sier; om du lager reglene for HVORDAN han skal "tigge" så er det jo mye lettere å slippe problemene du opplever rundt matbordet, samt du får en kjempeforsterker du kan bruke til andre ting og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg hvorfor man skal gå rundt og knurre til hunden sin? Jeg er menneske, ikke hund... Og blir det ikke et veldig lite hyggelig hundehold om man skal løpe rundt og si nei for alt mulig rart, i steden for å finne ut hva man faktisk VIL at hunden skal gjøre? Om du ikke liker at hunden løper til døren når noen kommer, lær den å legge seg i kruven sin når det ringer på. Om du ikke vil ha den oppå deg når du spiser, lær den å legge seg på plassen sin da og.

Jeg tror ikke jeg hadde orket et hundehold som gikk ut på å kjefte og knurre på hunden hele tiden, det er jo ikke noe hyggelig med hund. Og dersom du ikke syntes det er noe problem at din hund hopper, hvorfor er det uoppdragent da?

Som andre har nevnt nedenfor har du misforstått hva jeg gjør. Tror du virkelig at jeg løper bak hunden min 24/7 å knurrer, da vil jeg jo faktisk kanskje komme opp i en situasjon med hunden min som ikke hadde vært så hyggelig. Et knurr er brukt som en advarsel i hundespråket. Og dette gjør jeg bare når han bryter en regel jeg har for han. F.eks. så vet han godt at han ikke skal spise maten min (spesielt ikke fra bordet), og dette har han lært iløpet av sine 4,5år så derfor føler jeg at det er greit å advare ham. Og det funker supert, han går og legger seg og jeg får spise i fred.

Men ok hvis du vil at hunden din skal håpe si skal du selvfølgelig IKKE straffe den. Man må trene hunden som man vil. Kanskje du ser på en hund som ligger i kurven når menneskene spiser som uoppdragent, da må du gjøre som du vil. Men masete, hoppende hund skal ikke jeg ha noe av, jeg ser ikke noe point i å gang på gang få skitne bukser, kjoler osv. av en hund som hopper opp med skitne labber (eller lærer du at når de er skitne er det ikke lov?.. det vil jo uansett være umulig for det kan hunden umulig skjønne selv.)

Og det er faktisk kjempehyggelig med en hund som kan slappe av. Som man kan kose med og ha det gøy med (separat selvfølgelig). Jeg tror ikke jeg har trengt å knurre/kjefte/straffe mer enn rundt en gang i uken i den siste tiden. Så han er ganske så veloppdragen. *wonder why?*

Hvor oppdragen vil du tro andre syntes at hunden din er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når jeg spiser liker jeg å spise i fred, uten å måtte knurre eller skuffe bort hunder...

Også syntes jeg det er merkelig at du leter etter andre forsterkere fordi du ikke vil bruke mat fordi det fungerer så bra? Som Fanny sier; om du lager reglene for HVORDAN han skal "tigge" så er det jo mye lettere å slippe problemene du opplever rundt matbordet, samt du får en kjempeforsterker du kan bruke til andre ting og...

Jeg ønsker også å spise i fred, derfor jeg knurrer det er rett og slett fordi det er det enkleste og mest effektive for å få min hund til å slutte å tigge ved matbordet. Ett knurr og han har lagt seg på plassen sin. Jeg kan si nei eller be han om å legge seg også, men når knurring fungerer såpass bra ser jeg ikke grunnen til å mase med det.

Men meg om det, og deg om ditt. Så lenge hundene våre gjør som vi vil.

Og jeg vil heller ha en forsterker som ikke innebærer at jeg konstant må dressere og fôre hunden min. Hver gang vi begynner med godbittrening i dressur/ innlæring blir han ett tiggende, innpåslitent beist ellers òg. Slik hund gidder ikke jeg å ha, derfor vil jeg heller finne en annen måte å belønne han på. Den ultimate forsterkeren vår (rypa) er dessverre litt vanskelig å få tak i til vanlig, så da får vi lete opp noe annet (men det er kanskje like greit for rypa er noe han higer såpass etter at han blokker ute alt annet:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ok hvis du vil at hunden din skal håpe si skal du selvfølgelig IKKE straffe den. Man må trene hunden som man vil. Kanskje du ser på en hund som ligger i kurven når menneskene spiser som uoppdragent, da må du gjøre som du vil.

Hvor oppdragen vil du tro andre syntes at hunden din er?

Nå får du begynne å lese det jeg skriver... Jeg skrev "Vel, når jeg spiser liker jeg å spise i fred, uten å måtte knurre eller skuffe bort hunder..." Altså sitter ikke mine hunder og nistirrer på maten min, prøver å komme opp i sofaen. De ligger på plassen sin. Og de gjør det ikke fordi jeg knurrer (det gjør jeg jo ikke), men fordi jeg har lært dem hva jeg vil de skal gjøre når jeg spiser.

Og når det kommer til hvor oppdragen mine hunder er; tja, du får spørre andre som har møtt mine. Spike har til tross for at han er en ****** sær og sta papillon, som det senere viste seg at han hadde en skade, klart å få en 1. premie og 1. plass i klasse en i lydighet. Har aldri måttet knurre til han, eller tatt han i nakkeskinnet/bitt over nakkeskinnet eller noe, bare lært han å jobbe for forsterkerne sine. Han kommer når du roper på tur, går på den siden av skisporet jeg har lært han, går ned fra sofaen om jeg ber han, etc. Han slapper av på flyplasser, togstasjoner etc, går inn i flybagen om jeg ber han om det også videre... Nå vet jo ikke jeg hva du legger i en oppdragen hund.. Isis er bare liten valp på 6 mnd, så hun lærer jo hver dag. Foreløpig kommer hun på innkalling, kan div lp-momenter, slapper av i de fleste situasjoner når det ikke skjer noe og elsker mennesker. Og nei, jeg lar ingen av hundene mine hoppe opp på folk om de er skitne (det er de sjelden inne da jeg spyler og tørker av labber om de er skitne), om folk har på seg kjole eller nylonstrømper etc. Selvfølgelig hender det mine gjør litt ugagn, sånn som Spike elsker å hente kleenexpakker fra vesken min, Isis har gnaget litt på ting som en valp tross alt gjør...

Så da får jeg jo speile spørsmålet; du som bruker disse fantastiske metodene; hvordan er familiehunden? Det har jo kommet frem at han ikke er så allright alltid; har ressursforsvar for mat og puter (altså føler han at han må beskytte sine ting?), har bitt deg en gang, knurrer, tigger, etc...

Og Shilamon; da får du lære han hvordan du vil han skal oppføre seg rundt deg når du har godbiter, og ikke gi han når han er innpåsliten og smiskete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk kjempehyggelig med en hund som kan slappe av. Som man kan kose med og ha det gøy med (separat selvfølgelig). Jeg tror ikke jeg har trengt å knurre/kjefte/straffe mer enn rundt en gang i uken i den siste tiden. Så han er ganske så veloppdragen. *wonder why?*

Hvor oppdragen vil du tro andre syntes at hunden din er?

Kanskje det er litt med mennesker som med hunder? At det individet som viser de fleste avstandsøkende signalene egentlig bare er usikre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Shilamon; da får du lære han hvordan du vil han skal oppføre seg rundt deg når du har godbiter, og ikke gi han når han er innpåsliten og smiskete...

Alternativt driter jeg i godbitene, finner andre forsterkere og får den hunden jeg vil ha på 1/3 av tiden :P

OK, vet den der var litt vel krass, syntes tonen din var litt i det laget og så da tenkte jeg at du tålte å få den tilbake.

Godbiter er ikke den ultimate forsterkern for meg og min hund, fordi det fører med seg en hund jeg ikke ønsker å ha. Derfor søker jeg andre forsterekre, fordi treingen skal fungere for BEGGE. Men egentlig tror jeg ikke du er uenig med meg her. Resten av treningen ser vi nok på som forskjellig, da du driver med klikkertrening og jeg mer tradisjonelle metoder, men vi kan begge ha fine, veloppdragne og lykkelige hunder for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er morsomt å se dette i praksis jeg. Jeg har en valp i huset og tre andre hunder. Himmel for en tålmodighet de andre hundene har med valpen. Den kan hoppe på de, bite de i skinnet, dra de i skjørtene/halen/beinet, bite i potene dems. Tråkke på de. Løpe på de.. Til nå har det ikke vært en eneste som har vært fysisk i oppdragelsen av valpen. Den går på valpelisens. Og det værste den opplever er at de andre hundene brøler til den og går unna den når hun virkelig ikke respekterer de. Hun har til og med kommet til de andre og spist av samme mat kopp hvor på de store har flyttet seg unna. Vaper får gjøre som de vil. Det kommer nok strengere tider. Men igjen ut fra de erfaringene jeg har, er det stort sett tegn, kroppsholdning og lyder. Mye oppdragelse skjer gjennom lek. Noe jeg prøver å utnytte i trening med mine hunder. Gjennom morsom trening lærer den også hva jeg ønsker og oppdragelsen skjer litt etter litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, vet den der var litt vel krass, syntes tonen din var litt i det laget og så da tenkte jeg at du tålte å få den tilbake.

Godbiter er ikke den ultimate forsterkern for meg og min hund, fordi det fører med seg en hund jeg ikke ønsker å ha. Derfor søker jeg andre forsterekre, fordi treingen skal fungere for BEGGE. Men egentlig tror jeg ikke du er uenig med meg her. Resten av treningen ser vi nok på som forskjellig, da du driver med klikkertrening og jeg mer tradisjonelle metoder, men vi kan begge ha fine, veloppdragne og lykkelige hunder for det.

Til godbitene: Begge mine er MATVRAK og har måttet lære seg å oppføre seg rundt belønningene. Valpen var helt ekstrem da jeg fikk henne, hun klarte ikke tenke på noe annet en godbiten. Men de lærer. Akkurat som det ikke kommer noen leke og de stresser rundt og ikke gjør det jeg vil.

Og til det andre; temaet i tråden er jo at vi er blitt for myke, og trådstarter mener det er derfor det finnes så mange uoppdragne hunder. Og jeg mener da at det er fult ut mulig å ha trygge, lydige hunder uten at du må knurre til dem/ta dem på noe vis. Jeg liker måten vi trener på, selvom jeg trener positivt så trener jeg med veldig klare grenser, og har mange regler. Jeg svarte Bjørni krasst fordi jeg ble irritert da hun i sitt svar til meg antydet at mine hunder var uoppdragne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du begynne å lese det jeg skriver... Jeg skrev "Vel, når jeg spiser liker jeg å spise i fred, uten å måtte knurre eller skuffe bort hunder..." Altså sitter ikke mine hunder og nistirrer på maten min, prøver å komme opp i sofaen. De ligger på plassen sin. Og de gjør det ikke fordi jeg knurrer (det gjør jeg jo ikke), men fordi jeg har lært dem hva jeg vil de skal gjøre når jeg spiser.

Min hund har også siden liten lært at han skal ligge på plassen sin, noe han gjør. Men det hender jo at han reiser seg og da knurrer jeg lett og vips er han tilbake i sengen sin. Så du tør faktisk å si at dine hunder ligger i sengene sine og ALDRI reiser seg før du gir beskjed om det. (valpen kan jeg forstå at er litt ustabil enda, tross alt en valp).

Og når det kommer til hvor oppdragen mine hunder er; tja, du får spørre andre som har møtt mine. Spike har til tross for at han er en ****** sær og sta papillon, som det senere viste seg at han hadde en skade, klart å få en 1. premie og 1. plass i klasse en i lydighet. Har aldri måttet knurre til han, eller tatt han i nakkeskinnet/bitt over nakkeskinnet eller noe, bare lært han å jobbe for forsterkerne sine. Han kommer når du roper på tur, går på den siden av skisporet jeg har lært han, går ned fra sofaen om jeg ber han, etc. Han slapper av på flyplasser, togstasjoner etc, går inn i flybagen om jeg ber han om det også videre... Nå vet jo ikke jeg hva du legger i en oppdragen hund.. Isis er bare liten valp på 6 mnd, så hun lærer jo hver dag. Foreløpig kommer hun på innkalling, kan div lp-momenter, slapper av i de fleste situasjoner når det ikke skjer noe og elsker mennesker. Og nei, jeg lar ingen av hundene mine hoppe opp på folk om de er skitne (det er de sjelden inne da jeg spyler og tørker av labber om de er skitne), om folk har på seg kjole eller nylonstrømper etc. Selvfølgelig hender det mine gjør litt ugagn, sånn som Spike elsker å hente kleenexpakker fra vesken min, Isis har gnaget litt på ting som en valp tross alt gjør...

Ifølge meg hørtes ikke det helt dumt ut. Men jeg har også en hund som har 1. premie i lydighet (VM faktisk i klasse 4 ut av 6 nivåer, så kaller du det dårlig vet jeg ikke hva bra er). Var også på trening her for litt siden, med helt nye hunder og han gjorde ikke en ting feil.

Så da får jeg jo speile spørsmålet; du som bruker disse fantastiske metodene; hvordan er familiehunden? Det har jo kommet frem at han ikke er så allright alltid; har ressursforsvar for mat og puter (altså føler han at han må beskytte sine ting?), har bitt deg en gang, knurrer, tigger, etc...

Han har IKKE ressursforsvar for verken mat eller puter, det er noe dere på forumet har funnet på som forklaring. Han prøver seg rett og slett på å bestemme. Han gjør det jo ikke alltid. Og når han får maten sin kan jeg grave så mye jeg vil nedi der uten at han gjør noe. Og han var ikke så alright før, men da vi begynte med å ta lederskapet og bruke den metoden har han bare blitt bedre og bedre. Trori ikke han har knurret eller vist tenner de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, veloppdragen er ikke det samme som lydig. At en hund kan gå Elite LP-program, betyr ikke at den ikke tigger, ikke går på bordet, ikke hopper på folk, det betyr bare at den har lært et LP-program. En veloppdragen hund trenger ikke å kunne LP-øvelser, oppdragelse handler om at bikkja skal oppføre seg "høflig" i hverdagen. Greit å skille snørr fra bart, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge meg hørtes ikke det helt dumt ut. Men jeg har også en hund som har 1. premie i lydighet (VM faktisk i klasse 4 ut av 6 nivåer, så kaller du det dårlig vet jeg ikke hva bra er). Var også på trening her for litt siden, med helt nye hunder og han gjorde ikke en ting feil.

OT: *ler* Heisann! Hvor startet du hen?? Om det var VM, NoM, EM, NM så følger de FCI sitt program og det er kun Elite som går (ingenting som heter kl 4). Greit å ha tunga rett i munnen kanskje? Forøvrig er det kun kl1, kl2. kl3 og elite i lp programmene, altså kun 4 nivåer, ikke 6. Kanskje du mente 3 nivåer? Vel, da har du ikke første premie om du fikk 4 premie, forøvrig er det ikke noe som heter 4.premie... da har du ikke fått noen premie i det hele tatt. Sånn før du farer med videre fantasier, så må du ikke glemme at det sitter en haug med konkurransefolk her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: *ler*

Det var jo koselig?... Le av en som tydeligvis ikke vet noe om konkurranser.. og har hørt dette fra sin mor. Ta deg sammen a, *leing* er for 12åringer.

Heisann! Hvor startet du hen?? Om det var VM, NoM, EM, NM så følger de FCI sitt program og det er kun Elite som går (ingenting som heter kl 4). Greit å ha tunga rett i munnen kanskje? Forøvrig er det kun kl1, kl2. kl3 og elite i lp programmene, altså kun 4 nivåer, ikke 6. Kanskje du mente 3 nivåer? Vel, da har du ikke første premie om du fikk 4 premie, forøvrig er det ikke noe som heter 4.premie... da har du ikke fått noen premie i det hele tatt.

Beklager! Den informasjonen jeg alltid har fått fra min mor var at han deltok i VM (det året det var i Mexico City). I Mexico har de 6 nivåer, han befant seg på 4. nivå. I konkurransen hadde han visst fått 1. plass/premie eller hva du ønsker å kalle det.

Selv er jeg ikke noe konkurransemenneske foreløpig, har så vidt sett litt på Bronsemerke og øver til det med han. (Noe som er vanskeligere for meg enn for ham). Men hva slags konkurranse var det i Mexico da (husker ikke helt året, men var bare noen år siden)? Hva tror du han var med på?

Sånn før du farer med videre fantasier, så må du ikke glemme at det sitter en haug med konkurransefolk her :P

Var ikke meningen å virke bråkjekk eller noe, trodde ikke det var så stort det han hadde gjort og at påstanden var så ute og gikk. Men fint om du hjelper en som ikke vet så mye! Jeg farer nok ikke med fantasier heller, men kanskje med feil informasjon og det beklager jeg veldig.

Husker det nå, det var bare World Dog Show (ikke VM? jeg vet egentlig ikke hva som er hva), men jeg mener det var i 2007 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, veloppdragen er ikke det samme som lydig. At en hund kan gå Elite LP-program, betyr ikke at den ikke tigger, ikke går på bordet, ikke hopper på folk, det betyr bare at den har lært et LP-program. En veloppdragen hund trenger ikke å kunne LP-øvelser, oppdragelse handler om at bikkja skal oppføre seg "høflig" i hverdagen. Greit å skille snørr fra bart, kanskje?

Ok, kanskje greit å skille snørr fra bart. Jeg mener at det er mulig å ha en "veloppdragen" hund slik jeg definerer det uten å leke "lederskapsleker", knurre, bite i nakkeskinnet, etc. I min verden er en slik hund en som kan slappe av på nye steder, som er grei å reise med, som da ikke står på kjøkkenbordet og spiser juleribben, som er allright å gå på tur med, og som gjør at ditt hundehold blir hyggelig. Om en hund hopper så mener jeg ikke at det er uoppdragent om hunden har lært at det er ok å hoppe (de fleste hundene jeg kjenner får hoppe). Jeg ser det kan være litt upraktisk om du har en så stor hund som slår andre overende, og da hadde jeg nok revurdert det. Jeg ser det heller ikke osm noe problem at hunden trekker i båndet på tur så lenge den går pent om jeg ber den om det.

Bjørni; det kan ikke ha vært noe utstilling det her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje greit å skille snørr fra bart. Jeg mener at det er mulig å ha en "veloppdragen" hund slik jeg definerer det uten å leke "lederskapsleker", knurre, bite i nakkeskinnet, etc. I min verden er en slik hund en som kan slappe av på nye steder, som er grei å reise med, som da ikke står på kjøkkenbordet og spiser juleribben, som er allright å gå på tur med, og som gjør at ditt hundehold blir hyggelig. Om en hund hopper så mener jeg ikke at det er uoppdragent om hunden har lært at det er ok å hoppe (de fleste hundene jeg kjenner får hoppe). Jeg ser det kan være litt upraktisk om du har en så stor hund som slår andre overende, og da hadde jeg nok revurdert det. Jeg ser det heller ikke osm noe problem at hunden trekker i båndet på tur så lenge den går pent om jeg ber den om det.

Her er vel vi alle enige? Vil jeg tro iallefall, uansett treningsmetode og oppdragelsesmetode. Klikker, bank, godbit, lederskap eller luring så ønsker vel alle en hund som oppfører seg slik? Forskjellen blir hvordan vi kommer dit, personlig synes jeg bank er en elendig metode, de andre derimot synes jeg det får bli opp til hver enkelt å velge. Hva funker for den enkelte "ekvipasje".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så en hund i går, hoppet ut av bilen da eieren åpnet den, og kom ikke da han ropte, for da hadde han sett casper og var på vei bort til oss. Hunden var ikke agressiv, og casper er aldri det, så gjorde ikke meg noe.

Eieren kom bort til hunden, kjeftet på den, og da den gikk litt vekk fra ham, tok han den kjempehardt i nakkeskinnet, og la den i bakken. Og da hadde den ikke gjort noe galt altså, jeg reagerte på det.

Etter det sto hunden og SKALV, helt flat neten, halen mellom bena og den var virkelig redd.

Fikk nesten lyst til å spørre ham om han pleide å slå hunden sin jeg, for det tror jeg han gjorde. Var helt forferdelig å se, for hunden var lydig den, men ikke det snev av ros når den gjorde som han sa. Tenkte med meg selv at her var det gamlemåten for alle penga ja...

Hadde kanskje ikke noe med saken å gjøre egentlig, men måtte bare skrive det... synes det var fælt, og jeg er glad jeg vet bedre iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje greit å skille snørr fra bart. Jeg mener at det er mulig å ha en "veloppdragen" hund slik jeg definerer det uten å leke "lederskapsleker", knurre, bite i nakkeskinnet, etc. I min verden er en slik hund en som kan slappe av på nye steder, som er grei å reise med, som da ikke står på kjøkkenbordet og spiser juleribben, som er allright å gå på tur med, og som gjør at ditt hundehold blir hyggelig. Om en hund hopper så mener jeg ikke at det er uoppdragent om hunden har lært at det er ok å hoppe (de fleste hundene jeg kjenner får hoppe). Jeg ser det kan være litt upraktisk om du har en så stor hund som slår andre overende, og da hadde jeg nok revurdert det. Jeg ser det heller ikke osm noe problem at hunden trekker i båndet på tur så lenge den går pent om jeg ber den om det.

Jeg vil jo påstå at om du har en hund du må knurre til og bite i nakkeskinnet, så er den ikke spesielt veloppdragen - jeg syns heller ikke at det har noe med "lederskapsøvelser" å gjøre, for disse lederskapsøvelsene er ikke noe annet enn ett sett regler som EIER lærer seg for å holde kontroll på bikkjedyret sitt. Hva det heter er egentlig ett fett, men nei, man trenger ikke å være voldelig (og bitt i nakkeskinn er vold) for å få en veloppdragen hund.

Nå syns jeg at jeg har ganske veloppdragne hunder, jeg da. Sånn til tross for at de hopper på folk, til tross for at de kan finne på å tigge. Begge mine hunder kan snakkes til, og de skjønner - merkelig nok - nei like bra som knurring.

Og Bjørni.. Skal du snakke om dominansaggresjon og at bikkja "tar over" hjemme hos deg, så bør du og lære deg hva som er hva. At en hund ligger og knurrer på putene ER ressursforsvar, samme hva du mener å tro det er. Ressursforsvar KAN komme hos hunder som prøver å klatre, og det KAN være en unnskyldning en usikker hund bruker for å markere seg. Det er ytterst få hunder som faktisk er dominante, og de er ikke kranglete - de trenger ikke, de får respekt fordi de er sterke psykisk, ikke fysisk. De såkalt dominante som er kranglete og bruker ressursforsvar som unnskyldning til å hevde seg, er usikre wannabe's.

En ting du bør huske på når du mumler i skjegget om den dominante hunden din, er at i en flokk med en rettferdig og sterk leder, så er det ikke noen kamp om lederposisjonen. Den diskusjonen kommer når "undersåttene" syns lederen er urettferdig og svak. Så, you tell me - er det bikkja di eller du som er den usikre wannabe'en, siden dere stadig diskuterer ressurser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørni; det kan ikke ha vært noe utstilling det her da?

Hmm.. aner ikke mamma kalte de obediencia (lydighet på spansk) men kan hende. Jeg skal spørre henne ikveld når hun kommer på besøk. Men vet ihvertfall at han har bestått klasse 4 ut av 6 i Mexico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å virke bråkjekk eller noe, trodde ikke det var så stort det han hadde gjort og at påstanden var så ute og gikk. Men fint om du hjelper en som ikke vet så mye! Jeg farer nok ikke med fantasier heller, men kanskje med feil informasjon og det beklager jeg veldig.

Husker det nå, det var bare World Dog Show (ikke VM? jeg vet egentlig ikke hva som er hva), men jeg mener det var i 2007 eller noe sånt.

Jeg trodde det var du som hadde startet dette siden du ga inntrykk av det.

Det var for det første ikke sendt noen fra Norge til VM i Mexico. For det andre var det så godt som ingen som reiste til Mexico fra Europa pga karantene ol. For det tredje ville VM gått etter FCI programmet uansett, fordi det ville vært europeiske deltagere der.

Mulig din mor startet ett program i USA de ikke har her i Europa og at det var en annen type konkurranse, altså ikke VM? Jeg kjenner ikke til klassene i den AKC (Amerikanske Kennel Klubben). Var hunden registert i Norge?

Edit: Har søkt litt nå, de har helt klart andre klasser enn FCI sitt, men jeg finner desverre ikke ut av hvor mange klasser det er pga latskap :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2ne nevner, så er det forskjell på lydige hunder og lydighetshunder. At en hund vinner VM, så er ikke det ensbetydende med at den er en meget veloppdragen og lydig hund i hverdagen. Det betyr bare at den kan utføre et bestemt program på en bra måte.

Hva vi ser i som en veloppdragen hund er tydeligvis forskjellig. En liten valp som ligger i senga si og ikke tør å gå ut av den før den får beskjed om det, er ikke veloppdragen i mine øyne. Den går faktisk mer mot retningen at den er fratatt totalt egeninitiativ i hverdagen mot kuet. Å måtte gå inn med avstandsøkende signaler ovenfor valpen sin til stadig, synes jeg også beviser at man er ganske utrygg på lederskapet sitt...

Og det er vel ikke noe annet fasitsvar på hva en veloppdragen hund er enn at hunden ikke skal være til plage for folk og fe? Sånn litt i røffe trekk. Hva vi legger i hverdagslydighet ellers er jo opp til oss selv. Noen liker hunder som helst skal spørre før de trekker pusten, mens andre vil ha litt mer "løssluppent". Jeg tviler på at det plager ToneC at mine hunder løper og spiser den maten som faller på gulvet på kjøkkenet når jeg lager mat, selv om hennes hunder faktisk ikke gjør det. Og det plager heller ikke meg at Spike og Isis ikke gjør det...

Hadde en av mine hunder oppført seg som enkelte av folkene her inne mot en valp, så hadde jeg seriøst lurt på om det var noe galt med den mentalt. Ingen trygg og god hund løper rundt og klyper små valper i nakken, knurrer til de om de beveger seg ut av senga si og gudene veit hva enkelte gjør med de. Det er i mine øyne en meget usikkert og mentalt ustabil hund faktisk. Og siden man skal oppføre seg som "hundemor", "flokkleder", "alfaulven" (eller hva man kaller det), så synes jeg at det er litt rart at man oppfører seg som en dårlig en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...