Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste eller forkjølelse?


iselin.wt

Recommended Posts

Mulig dette er helt åpenbart for noen...men jeg lurer nå litt jeg da... ;) ;)

For ca. en uke siden merket jeg at Arion hostet/harket bittelitt da vi var ute på tur. Hovedsakelig da halsbåndet strammet og litt da han ble gira. Dette er snakk om ett hark kanskje 3-4 ganger i løpet av en halvtimes tur. Vi var hos veterinæren forrige uke for jeg ville vite om dette kunne være kennelhoste eller noe sånt for å kunne ta riktige forhåndsregler i forhold til om han skal hilse på andre hunder, løpe etc. De sjekket litt diverse og mente at jeg skulle se det an over helgen. Han har ikke begynt å hoste noe mer, men kommer med noen hark når han har løpt litt ute og hvis han blir gira.

Jeg vet jo at hunder kan bli forkjøla som oss, men hvordan vet jeg forskjellen på det og kennelhoste? Siden det skal være så syyyykt smittsomt vil jeg gjerne vite det sikkert. Ved kennelhoste eskalerer hostingen da? For sånn som jeg har forstått det så kan hundene hoste helt sykt masse, nesten så de brekker seg, når de har kennelhoste. Men det gjør jo ikke Arion... Nesa hans renner litt når vi er ute, og så kommer altså disse små harkene innimellom. Og sånn har det vært i kanskje 2 uker nå.

Veterinæren lyttet til lungene og alt, så hvis det var kennelhoste ville de vel sagt det?? Eller kan de ikke sjekke det sånn, or what?!? :D

Han har hatt dårlig matlyst de siste 3 ukene, sånn at han bare spiser under halvparten av den fõrmengden han skal ha (hehe...men VOMpølsa spises opp). Men dette kan jo ha litt med at det blir en del godbiter når vi er ute på tur og trener på ting...

Veldig fint om noen kunne hjulpet meg med tips i forhold til om han bare er forkjølet eller om det er noe mer. Har prøvd å finne litt info her, men har ikke funnet noe som går konkret på dette... Følte liksom ikke at jeg fikk så mye hjelp hos veterinæren, eller at de mente at dette var så opplagt at de ikke trengte å gi noe mer info. Jeg måtte liksom hale ut informasjonen fra dem. Og de sa som sagt at jeg skulle se det an over helgen (forrige helg), og så trakk de på skuldrene da jeg spurte om han ikke skulle hilse på andre hunder. Som om det ikke var så viktig...

Men uansett bør han vel holdes i ro og ikke hilse noe særlig på andre hunder? Og hvor lenge skal jeg gjøre dette? Han har vært "stabil" helt siden jeg hørte første harket...

(Ble kanskje et litt rotete innlegg dette her, beklager det. Men jeg måtte bare slenge det inn her innimellom skrivingen på bacheloroppgaven min, så da ble det litt vanskelig å sortere tankene om dette emnet ...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kennelhoste var noenlunde det samme som forkjølelse? ;)

Jepp det er vel slik jeg også har forstått det. Altså, at kennelhosten er mer som vår influensa pga at de blir vanligvis mer syke enn ved forkjølelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er almentilstanden hans? Jeg kan ikke forskjell på kennelhoste og forkjølelse, regner med kennelhoste er en samlebetegnelse på forkjølelser på hund? Men, valpis her hosta omtrent sånn du beskriver, et hark i ny og ne, veldig lite, ingen snørring annet enn bittelitt klar renning fra nese. Hun pesa en del og var fryktelig slapp. Dro til vet. etterhvert og fikk konstatert "øvre luftveisinfeksjon". Fikk beskjed om å holde henne i ro, men at hun neppe var noe smittefarlig lenger siden hun hadde gått med det en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok kennelhoste, ja. Det er omtrent det samme som influensa hos oss mennesker. Når hunden har kennelhoste skal den holdes i ro (i enkelte tilfeller i opptil 3-4 uker), den skal helst ikke omgås andre hunder, man bør bruke sele istedet for halsbånd. Antibiotika gis vel ikke såfremst hunden er ganske syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forsto det av veterinæren var det forskjell på kennelhoste og forkjølelse, men det kan jo godt hende at dette kun tilsvarer forskjellen på influensa og forkjølelse hos oss. Influensa er vel stort sett noe kraftigere med feber og greier.

Ok, så holdes i ro betyr at han ikke skal noe mer ut enn kun for å gjøre sitt fornødne? Så når han har gjort det bærer det rett inn igjen? Ikke noe mer småtusling, eller går det mest på at han ikke skal løpe og sånn? Og bør man holde turer i kaldt vær til et minimum?

Jeg synes ikke at han har vært noe spesielt slapp egentlig, kanskje heller det motsatte, at han har vært litt urolig innimellom. Men dette kan jo også komme av at han ikke har fått lov til løpe rundt og være valp ute siden vi merket dette.

Men, skal han holdes i ro og sånn helt frem til han ikke harker noe lenger? Og så kanskje enda litt til?

Jeg har også hørt det om sele i stedet for halsbånd, men nå har han nettopp vokst ut av den gamle selen sin, så vi får kjøpe en ny. Han vokser så voldsomt fort nå, så det er ikke vits å investere i en dyr sele som er for liten om en uke. De vi har prøvd til nå har enten vært akkurat passe eller for store, selv på innerste hakket. Så han ser ut til å være litt midt i mellom str nå...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...