Gå til innhold
Hundesonen.no

Morgenrutiner

Huldra

Recommended Posts

De foreløpige analysene viser at veldig mange slumrer veldig lenge. Mange røyker, og ganske få spiser ikke skikkelig frokost. :rolleyes2:

Men si meg, dere som slumrer i timesvis hver dag; blir dere ikke mer trøtte av det, får vondt i hodet eller andre ting? Hjelper det liksom å slumre? Hadde det ikke være bedre å satt alarmen på to timer senere, og heller fått sovet skikkelig da, i stedet for sånn halvveis?

Jeg tror slumreknappen er djevelens verk - hadde det ikke vært for den, kan jeg nesten garantere jeg ville skvuttet, ja, skvuttet opp av sengen hver eneste morgen! :D Men med en slumre-knapp, så er det jo som å rope ulv-ulv. Det er aldri skikkelig krise, før det virkelig er krise. Snakk om å vanne ut kommandoen.. <_<

Hilsen notorisk slumrer.. -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Huldra her, jeg skjønner ikke at dere klarer å komme dere opp etter all slumringen. Jeg må opp på første alarm ellers forsover jeg meg og/eller blir steintrøtt resten av dagen.

Våre morgener ser omtrent slik ut:

- Mobilen brøler ut "It's a crazy, crazy, crazy, crazy life" og jeg kan ikke si meg uenig - ruller meg ut av senga og går bort til bordet der telefonen ligger for å slå av alarmen (den må ligge utenfor rekkevidde ellers skrur jeg den av i søvne). Har alltid 4 ekstra alarmer i tilfelle jeg skulle sovne igjen.

- Så er kursen satt rett mot badet, mens jeg sier god morgen til hundene og ber dem vente litt med å mase om ut.

- Først do, så hiver jeg på meg klær og drar gjennom håret med en børste.

- Kort stoppepause på vekta i stua før jeg drar med meg dyra ut på morgen tisseluftings. Ace løper løs, Mia og Minnie i bånd.

- Inn, lukke døra bak oss, jage Minnie ut av gangen (der hun forsøker å finne en hemlig åpning på forposene) og av med yttertøy.

- Frem med pcen, smøre frokost og surfe nettet mens frokosten inntas.

- Avhengig av hva jeg skal er det enten nå ut på trening/tur eller sånt, skal jeg jobbe formiddagen er det rett i dusjen, så hoppe i uniformen og hive på sminke.

- Koble radioen i kontakten, sette på, hive en liten neve godbiter utover gulvet.

- Snike med meg Ace ut i gangen, si "straks tilbake" til Mia & Minnie, ut i bilen og på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenrutiner annen hver uke (jobbeuker)

- Kommer hjem fra jobb fra ca halv syv til noe over åtte (kommer an på hvilken dag det er)

- Prøver å overleve hilsingen til to glade hunder

- Ut med hundene

- Gir hundene mat

- Prøver å få i meg litt mat selv

- Drar av meg klærne et eller annet sted

- Hopper i seng

Motsatt uke, så er morgenrutiner oppskrytt.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...

- 05.15 - klokken ringer første gang

- 05.24 - klokken ringer andre gang

- 05.33 - klokken ringer tredje gang, og jeg stiller den i semi-komatosisk tilstand til kl. 05.55 (orker ikke trykke på snooze mer...)

- 05.55 - klokken ringer igjen, og nå begynner jeg å våkne, snoozer en siste gang.

- 06.04 - bikkjene begynner å bli utålmodig etter å ha hørt klokken i ca. 1 time... prusting, fnysing og intens logring tvinger meg opp... "o'lykke" bikkjene smiler med hele tanngarden synlig, og velter vannskåler i ekstatisk lykke over at mor endelig er våken.

- 06.10 slipper bikkjene utenfor døren

- går på do

- kler på meg hundeklær

- på med thermodress (vinter)/ regnjakke (bergen.....) og vanntette sko

- 06.20 - tur på jordene og i skogen ca. 30-45 min.

- 07.00 hjemme igjen lar jeg hundene være ute til jeg er sånn ca. klar til å gå

- 07.20 (med slingringsmonn på ca. 10-15 min, og da er det stress) slipper bikkjene inn og gir de fóring.

mens de spiser "Gigi"-sikrer jeg stuen.

- 07.30 en hade-suss til hver av hundene, og så får de hvert sitt tyggebein, så er mor "off to work"

(ps. røyken integreres i "utendørsaktivitetene")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her starter dagen når junior våkner..... mens han leker i sengen sin, hiver jeg ut hunder i hundegårdene, og går inn. steller barnet først, smører matpakke, pakker sekken hans, og leverer ham i barnehagen. om han står opp før 0700 leverer samboern han....... etter dette forer jeg hundene/vanner. så spiser jeg frokost, dusjer,steller meg. går en tur opp i skogen med dyra. jobber jeg kort(dvs til 12-13) står de i hundegården , men er jeg borte lenger , blir de med meg. :D drar ca 0920 :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkne med katten på hodet

fniis :whistle:

07.20 Mamma vekker meg

07.22 Ligger å tenker på hva jeg skal ha på meg

07.23 Jeg sovner igjen

07.45 Våkner i full forskrekkelse over hva klokka er

07.46 TISSER

07.48 Kler på meg i hui og hast, sminker og ordner meg

08.05 (ja jeg er treg) lufte hunden

08.10 Ser meg i speilet nede, liker ikke klærne, går opp igjen og skifter

08.15 Ordne niste og spise mat

08.25 Pakke sekk og gymtøy

08.35 Skynde meg ut i bilen og bli kjørt til skolen

08.40 skolen starter

egentlig burde det sett sånn ut(blir et nyttårsforsett):

06.30 Stå opp (bokstavelig talt, opp av senga!)

-Kle på seg

-Tisse

-Ordne seg på badet

-Lufte hundene

-Spise frokost

(niste, sekk og gymtøy må være i orden kvelden før)

08.00 Gå til skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...