Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhunder og testikler


Recommended Posts

Har lest litt rundt på forskjellige forum og ser at noen hannhunder får ikke begge testiklene sine ned i pungen. Blir litt urolig og vil gjerne vite litt om dette.

Når er det vanlig at steinen detter ned hos hannhunder?? Har selv en JRT.

Er det virkelig slik at man ikke får stille ut hunder som mangler testikler eller er kastrert?? Og hvorfor??

Fyr løs folkens. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt rundt på forskjellige forum og ser at noen hannhunder får ikke begge testiklene sine ned i pungen. Blir litt urolig og vil gjerne vite litt om dette.

Når er det vanlig at steinen detter ned hos hannhunder?? Har selv en JRT.

Er det virkelig slik at man ikke får stille ut hunder som mangler testikler eller er kastrert?? Og hvorfor??

Fyr løs folkens. :wub:

For å svare på det siste først:

Hunder som er født med en eller ingen testikler, får ikke stille. Det vil si, de må gjerne stille, men de skal ha null i premiering.

Hunder som må kastreres av medisinske årsaker kan få dispensasjon til å stille etter operasjonen. Har de allerede vært stilt før inngrepet er dispenasjon automatisk.

Hvorfor er fordi en hannhund skal ha to velutviklede testikler - det står i enhver rasestandard, og testikkelmangel ansees som så arvelig at en ønsker å garantere at det ikke blir brukt i avl (derfor skal hannhunder som brukes i avl uten å ha vært utstilt ha en veterinærattest på at begge testikler er til stede, når kullet registreres).

Hvor stor andel det gjelder har jeg ingen tall på, men hvor lang tid hundene trenger på å få de ned varierer fra rase til rase, fra individ til individ. I NKKs kjøpekontrakt mener jeg det står at en skal vente til hannen er ett år, før en får refundert deler av kjøpesummen. Altså kan det ta så lang tid.

Men om en hannhund ikke har testiklene nede ved leveringsalder, ville jeg som oppdretter ha fått valpen undersøkt hos veterinær, og sørget for at den ble fulgt opp - har den jojotestikler, er de ikke der, hva er problemet? En fjerner testikler ved problemer for å redusere kreftfaren, og derfor bør det følges opp selv om hunden er ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter hva jeg har forstått skal testiklene ligge i pungen allerede ved to måneders alder.. Cesar burde i hvertfall ha begge nede nå :icon_redface:

Min vetrinær sier at om de kan komme ned helt til 8 måneder, men at etter det er det lite håp, selv om det hender..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk folkens.

Sjekket Cesar sine testikle og de er der begge to.

Må si at det var flott, men hvis dere hadde sett det uttrykket han sendte meg når jeg var ferdig så skulle man tro at jeg anntastet han.. :icon_redface:

Haha :( Hvis du har planer om å stille han ut, må du bare venne han til å bli tafset der bak. Dommeren skal jo også kjenne og sjekke at alt er som det skal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde testiklene sine nede da vi hentet ham (forrige uke) Fortsatt har han litt jojo- tendenser, men i følge veterinæren har de nådd grensa for hva som er godkjent. Håper de kommer mer frem ettersom han vokser, noe jeg tror må modnes med tid og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...