Gå til innhold
Hundesonen.no

Spesialutstilling Irsk Setter


Artemis

Recommended Posts

Jepp, da har jeg vært handler for første gang og hunden min har også debutert i ringen. :icon_cry: Det var spesialutstilling for irsk rød og irsk rød og hvit setter i regi av NISK Hordaland.

Han var rimelig giret, men dommer fikk både ta og se på både tenner og testikler. Vi måtte gå og løpe ganske mye rundt i ringen pga. at dommeren ville studere bevegelsene hans nøye.

Vi fikk 2. premie, altså blå, og følgende kritikk:

Passe stor, meget god type. Bra hode, spenstig kropp, bra benstilling.

Ønsker bedre vinkler. Beveger seg bra, MEN understilte korte bakbensbevegelser.

Meget bra front, god pels.

Pga. korte bevegelser og liten fremdrift trekkes han ned en premiegrad, derfor 2. premie.

Dommeren så mye på bevegelsene, og kommentere at "det er noe rart med bakbenene".

Jeg synes at det er en meget riktig kritikk. Jeg synes vi fikk mye ros, og berettiget ris. Han vegrer seg for å trave. Enten så beveger han de i en rar rask skrittgang, ellers så bryter han over i gallopp. Han har jo blitt røntget med med middels grad på begge hofter, og det med markerte forkalkninger, så jeg regner med at det er det som kommer til uttrykk her.

Synes at det var en kjekk opplevelse, men litt trist å få bekreftet igjen at hoftene ikke er som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det gikk fint!

Men om du var klar over hoftene hans, burde du gjerne ikke forventet at dommeren ikke skulle se det.

Jeg var selvsagt klar over at han har hd, men var faktisk ikke klar over at det ga seg utslag i bevegelsene hans. Men så det veldig godt i dag da jeg skulle forsøke å få ham til å trave pent, så det gikk et lite lys opp for meg der. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med god framføring - det er jo tross alt første gang for både deg og hund.

Og om du leser kritikken, er det jo veldig mye bra der - det er vinklene bak og bevegelsene som er det eneste negative.

Jeg har også sett hunder uten HD bevege seg dårlig bak, så det må ikke nødvendigvis ha en sammenheng - men det er klart at om han kjenner litt på HD'n vil han heller ikke ta ut hele steget. Noen hunder beveger seg dårlig pga uvane (aldri lært å trave), noen pga dårlig anatomi.

Håper dere hadde en trivelig opplevelse, uavhengig av fargen på sløyfa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med god framføring - det er jo tross alt første gang for både deg og hund.

Og om du leser kritikken, er det jo veldig mye bra der - det er vinklene bak og bevegelsene som er det eneste negative.

Ja, jeg synes det var veldig mye positivt, så det er jeg godt fornøyd med :D Dommeren snakket og forklarte til publikum under bedømmelsen, og han sa bare positive ting uten om bakparten.

Jeg har også sett hunder uten HD bevege seg dårlig bak, så det må ikke nødvendigvis ha en sammenheng - men det er klart at om han kjenner litt på HD'n vil han heller ikke ta ut hele steget. Noen hunder beveger seg dårlig pga uvane (aldri lært å trave), noen pga dårlig anatomi.

Ja, men jeg vil påstå at han ikke alltid har beveget seg like mye som en gris når det gjelder bakparten, menmen.

Håper dere hadde en trivelig opplevelse, uavhengig av fargen på sløyfa!

Det hadde vi, og jeg synes absolutt at det ga mersmak ;) Jeg hadde ingen forventninger på forhånd, og dommeren sa at det hadde blitt en rød om bakparten hadde vært bedre, så vi er godt fornøyd, vi :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med debut! :icon_cry:

Det hørtes ut som en trivelig dommer, og jeg setter stor pris på dommere som faktisk begrunner premiegraden.

Har du tenkt til å stille mer? Dommere har jo forskjellige meninger, så det er jo ingenting i veien for å prøve igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med debut! :D

Det hørtes ut som en trivelig dommer, og jeg setter stor pris på dommere som faktisk begrunner premiegraden.

Har du tenkt til å stille mer? Dommere har jo forskjellige meninger, så det er jo ingenting i veien for å prøve igjen :)

Hvis anledningen byr seg, så kan det godt hende jeg stiller igjen, men skulle gjerne fått ham til å trave skikkelig da, hehe, for selv om dommere har forskjellige meninger, så skal det godt gjøres å overse grisetravingen hans. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis anledningen byr seg, så kan det godt hende jeg stiller igjen, men skulle gjerne fått ham til å trave skikkelig da, hehe, for selv om dommere har forskjellige meninger, så skal det godt gjøres å overse grisetravingen hans. ;)

Går han i passgang, eller traver han bare "dårlig"? Dommere dommer forskjellig på bevegelser også de altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går han i passgang, eller traver han bare "dårlig"? Dommere dommer forskjellig på bevegelser også de altså ;)

Enten trav hvor han tar korte bevegelser med bakbenene eller en slags passgang. Stort sett det siste. Dommeren må være blind for å ikke bry seg om det, for det er rimelig tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...