Gå til innhold
Hundesonen.no

Starte hundeklubb


TordisElise

Recommended Posts

Hvis den skal godkjennes av NKK (som en steds-/brukshundklubb) må man ha 50 medlemmer klare før man i det hele tatt søker om samarbeidsstatus.

Også tror jeg man heller ikke blir godkjent som hundeklubb hvis det allerede finnes en aktiv i området.. Man får ikke ha flere "Oslo Hundeklubb" liksom..

Men NKK er den rette instansen, såfremt du ikke først og fremst lager en venneforening - se hvordan det utvikler seg derifra, og så utvider til mere offisielle rammer senere.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har startet en på frivillighetsbasis (et krav for at vi skulle få lage et inngjerdet friområde) den er ikke godkjent av NKK eller noe,men fungerer i praksis kun fordi det var et krav. Så blir vel som du nevner litt på frivillighets/vennebasis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så lyst til å lage en Norsk Staffordshire bull terrier- klubb. Rasen har bare et forum, ikke en egen klubb. Dårlig gjort :ahappy:

Men dere er jo tilknyttet Norsk Terrier Klubb.

Dere vil aldri få godkjent en Norsk Staffordshire Bullterrier Klubb i NKK, så lenge det allerede finnes en klubb som forvalter rasen.

Det du kan gjøre, er jo å sparke liv i rasegruppa som er under NTK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere er jo tilknyttet Norsk Terrier Klubb.

Dere vil aldri få godkjent en Norsk Staffordshire Bullterrier Klubb i NKK, så lenge det allerede finnes en klubb som forvalter rasen.

Det du kan gjøre, er jo å sparke liv i rasegruppa som er under NTK.

Ja, eller starte en "uoffisiell" klubb, a la Cairn terrier klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller starte en "uoffisiell" klubb, a la Cairn terrier klubben.

Veldig fristende i hvert fall. Selv om vi er under terriere, er vi likevel en egen rase. Men da kommer nok flere folk, som for eksempel belger- eiere til å muligens ønske egne klubber for hver rase, samme med setter- folkene. Synes det er greit, for det er en vesentlig forskjell på ISWT og Staffordshire bull terrier, selv om de begge er terriere i bunn og grunn. Nå har jeg ikke undersøkt om de nevnte rasene har egen klubb, da men. Kan hende disse har separate klubber. Det er vel noen her som har bedre greie på det enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fristende i hvert fall. Selv om vi er under terriere, er vi likevel en egen rase. Men da kommer nok flere folk, som for eksempel belger- eiere til å muligens ønske egne klubber for hver rase, samme med setter- folkene. Synes det er greit, for det er en vesentlig forskjell på ISWT og Staffordshire bull terrier, selv om de begge er terriere i bunn og grunn. Nå har jeg ikke undersøkt om de nevnte rasene har egen klubb, da men. Kan hende disse har separate klubber. Det er vel noen her som har bedre greie på det enn meg?

For det første har setterne egne raseklubber, for det andre er belgisk fårehund én rase i fire varianter, for det fjerde vil det ikke nødvendigvis bli slik at mange andre raser også "bryter ut" selv om staffene gjør det (det er for eksempel i grunnen nokså naturlig å ha retrieverne samlet i samme klubb da retrievereiere vil ha mye av de samme interessene), for det femte ville jeg vel prøvd å få i gang mye aktivitet i "raseavdelinga" i terrierklubben før jeg hadde laget en egen staffordshire-klubb. Å få i gang en hundeklubb krever mye planlegging, mange dyktige og engasjerte folk og klare mål. Og når en slik klubb skal dekke hele landet uten at det egentlig er så veldig mange i målgruppa, bør man vurdere om det ikke er bedre å fortsette med å være i terrierklubben fordi de kanskje har mulighet til å forvalte rasen og raseinteressene vel så godt. Selv om jeg selvfølgelig har forståelse for at man kan ønske seg egen raseklubb for å få mer fokus på sin egen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klar fordel med en venneforening fremfor en offisiell hundeklubb er jo at det siste alternativet gjør at man får ganske mye jobb, eget lovverk som må følges opp i forhold til NKK, man kan ikke nekte hvem man vil å være med, man må bestemme alt demokratisk, etc..

En venneforeninge blir da en gjeng kompiser som liker å være sammen, og kan bestemme hva de vil gjøre uten å måtte stå til svars for masse andre folk. Man MÅ ikke ha årsmøter, sekretærer, kasserer, komiteer og avdelinger, etc.

Men ja - hvis man har en rase som allerede er tilknyttet en klubb (som f.eks. staffen) så er det jo fullt mulig å være aktiv innenfor den rasegruppen, da. Fordelen er jo at man da på en måte er "offisiell", man får tilgang på alle andre som har rasen (kan tilskrive hver eneste staff-eier i Norge, hvis man vil), etc..

Men som en tur- og ha-det-hyggelig-sammen-gjeng er det enklere med en venneforening, ja...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter noen av innleggene her som mer negativ rundt nye klubber enn positiv så jeg slenger inn en positiv kommentar jeg: hvorfor ikke lage noe ala jack russel klubben men for staffer?? Det er en interesseklubb.

Syntes ikke folk skal se så negativt på oppstartere av nye klubber. Jeg ser mye positivt i slike ting. Ikke bare å fremme hunderasen, men som en støtte for nye hundeeiere. Personlig så kommer jeg til å melde meg inn i JRT klubben og IØHK for JRT klubben er for folk som har JRT, men si min lokale klubb så kan jeg gå på kurs o.l.

Uansett ønsker jeg lykke til.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller starte en "uoffisiell" klubb, a la Cairn terrier klubben.

Rasegruppene, som er under Norsk Terrier Klubb, er jo mer eller mindre det samme som en uoffisiell klubb, da...

Veldig fristende i hvert fall. Selv om vi er under terriere, er vi likevel en egen rase. Men da kommer nok flere folk, som for eksempel belger- eiere til å muligens ønske egne klubber for hver rase, samme med setter- folkene. Synes det er greit, for det er en vesentlig forskjell på ISWT og Staffordshire bull terrier, selv om de begge er terriere i bunn og grunn. Nå har jeg ikke undersøkt om de nevnte rasene har egen klubb, da men. Kan hende disse har separate klubber. Det er vel noen her som har bedre greie på det enn meg?

Vel, dere er egen rase - men dere behøver jo ikke å forsvinne i NTK for det. Dere er jo faktisk en av de rasene med størst utbredelse, og kan derfor være med på å forme NTK i den retning dere ønsker. Og jeg tror det er rimelig mange terrierfolk som satte pris på den NTK la for dage i forbindelse med forbudet av amstaff, selv om det ikke ga det resultatet en skulle ha ønsket.

Meg bekjent er det ingen terriere som har egen klubb, de er alle samlet i NTK. Jeg kjenner ikke NTK nok til å uttale meg om hvordan klubben fungerer, men jeg vil tro det er godt å være staffeeier i den klubben med tanke på rasens utbredelse - i andre klubber jeg kjenner med flere raser er det i hvert fall mest "makt" til de som har de største rasene.

Det er ikke bare-bare å bryte ut og danne egen klubb - min rase har selv gjort det, og det var ikke problemfritt. For eksempel er det sjelden at alle med rasen ønsker å bryte ut. Men vi klarte det.

En venninne av meg har to raser som brøt ut av Norsk Miniatyrhund Klubb, og de har det ikke alltid like lett fordi det er to veldig små raser som brøt ut - så det blir mye arbeid på få mennesker. Klubben er enda for ung til å danne noen konklusjoner, så jeg vet ikke om det har kostet mer enn det smakte.

Oppfatter noen av innleggene her som mer negativ rundt nye klubber enn positiv så jeg slenger inn en positiv kommentar jeg: hvorfor ikke lage noe ala jack russel klubben men for staffer?? Det er en interesseklubb.

Syntes ikke folk skal se så negativt på oppstartere av nye klubber. Jeg ser mye positivt i slike ting. Ikke bare å fremme hunderasen, men som en støtte for nye hundeeiere. Personlig så kommer jeg til å melde meg inn i JRT klubben og IØHK for JRT klubben er for folk som har JRT, men si min lokale klubb så kan jeg gå på kurs o.l.

Uansett ønsker jeg lykke til.

Mvh Linda

Det er forskjell på å være negativ til å danne egen klubb, og å fortelle hva som er lov og er gjort før. Det er et faktum at en offisiell klubb for staff vil aldri bli godkjent av NKK, fordi NTK allerede forvalter rasen. Derimot er det lov for staffefolket å gå ut av NTK og danne egen klubb - men det er noe helt annet enn å starte på scratch, og først bør en jo sjekke aktivitetsnivået og livsgrunnlaget til rasegruppa - hvis den forbli halvdød blir det neppe noe mer livat som egen klubb.

Og hva i alle dager har Indre Østfold Hundeklubb med en eventuell raseklubb å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva i alle dager har Indre Østfold Hundeklubb med en eventuell raseklubb å gjøre?

Ikke noe. Og jeg har jo heller ikke sagt at den har noe med det å gjøre? Det er ment som et eksempel på hva jeg gjør. IØHK er tilknyttet NKK, men det er ikke JRTK. Altså vil jeg være med i JRTK fordi den er for JRT eiere og være med i IØHK fordi den er tilknyttet NKK og er min lokale hundeklubb.

Spørsmålet i begynnelse av tråden er hvordan man starter en hundeklubb. IØHK er en hundeklubb, eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...