Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremadsending og innkalling med stå og dekk


Carina

Recommended Posts

Siden det blir start i B til neste år har vi såvidt begynt å kikke på de to øvelsene fremadsending og innkalling med momenter. Hvordan har dere trent inn disse øvelsene? Hva gjør dere for å få farta ut på fremadsending samtidig som hunden ikke skal gå for langt? Hva gjør dere for å unngå pendling mens den er foran?

Hva gjør dere for å unngå dårligere tempo i innkallingen når dere begynner med momentene (stå og dekk) og hvordan får dere raske momenter? Jeg har begynt med egen kommando for innkalling med momenter og bruker en annen til 'ren' innkalling, dette for at hunden skal ha en forventning at det kommer noe samtidig som at når jeg bruker den 'vanlige' kommandoen etter siste momentet så vil hunden ha godt tempo siste bit inn til meg. Har dere to forskjellige kommandoer?

Edit: Endret litt på ordlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den øvelsen med fleste momenter som jeg kjenner til :) Tror jeg delte den opp i 9 deler en gang jeg... en vei...

Selv så trener jeg med minnebilde, noe som fungerte utmerket med Blaze. Jeg laget ett punkt, lekte der, gikk fra punktet, stilte meg om slik jeg ville stått i "øvelsen" og sendte hunden mot punktet og lekte med hunden når den kom fram til punktet. Derifra begynnte jeg å presse henne forbi, temposkiftet kom av seg selv da hun avventer i forventning på punktet.

Med Talli må jeg legge opp litt anderledes.... hun forståt bare ikke dette med temposkifte hun og hun har for høyt mot til å la seg affisere av at jeg prøver å presse henne videre *teite hunden*. Så her blir det nok langline, stille opp hund og lære henne å gå på linje forann meg fra nå av, senere kommer jeg til å legge selve sendingen.

Så metoder er det tusen av her, og mye går på individet.. *mumler noe om helvetes øvelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange metoder på fremmadsending. Vi har ikke gjort så voldsomt mye den, men vi har trent mye framoverløping for et par år tilbake i agility. Der lærte han at på mitt "jah" skulle han løpe rett fram, og jeg har tydeligvis belønnet ham etter et vist antall meter med ballen ser jeg nå. For når jeg prøvde det i forbindelse med fremadsendinga (vi har bare lekt oss med øvelsen), så løper han i full fres passelig lengde ut, også har jeg bare gått på og da har han fortsatt rett fram i rett tempo som jeg da har belønnet med ball over hodet på ham. Det er i alle fall noe vi kan bygge videre på om jeg noen gang kommer dit med ham.

Jeg la jo en del trening i agilitystartene "ut i intet"når han var ett år eller så, men det er utrolig hvor man kan få bruk for ting man har lært på kryss av sportene. Dessuten er han en løpehund som helst jobber unna meg, så det ligger vel ganske naturlig for ham å løpe fra meg :)

edit: I ag så er man jo litt nøye på at de skal følge skuldrene til fører, og det ser ut til å funke sånn noen lunde framfor også. Uansett, skal du kaste belønning er det viktig at du er nøye med hvor du plasserer den slik at ikke hunden får en forventning til en av sidene feks...

Innkalling med stå og dekk har jeg kun trent inn med huskyen, hun var enkel sånnsett. Brukte musematte i starten som hun stoppet på, og la så på kommando rett før hun traff musematten. Deretter klippet jeg musematten ned slik at den ble til ingenting og brukte kun kommando. Så varierte jeg veldig på om jeg ropte henne helt inn, og om det kom kommando. Brukte ikke forskjellig innkallingssignal på henne. Tenkte da at hun ville få en forventning til innkallinga om hun viste det kom stå/dekk kommando etter en bestemt innkallingskommando og dermed kom saktere, mens med den vanlige innkallingskommandoen så ante hun ikke. Når hun jobbet var hun derimot såpass "ren" i det hun gjore at det ikke ble noe knot:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fremadsending er en evighetsøvelse. Det føles i alle fall ofte slikt. Det du vil lære hunden er å gallopere raskt fremover til passe avstand, for så å gå over i en saktere gangart og fortsette fremover i samme fart som deg til du kaller den inn. Da skal den helst bråvende og gå direkte inn i en vakker og oppmerksom fri ved fot. Da får du 10 ;-)

Det enkleste, etter min erfaring er å få hunden til å løpe raskt ut og finne midten av gruppa. De fleste klarer det uten problemer ved å legge en kong midt i gruppa. Problemet ditt er dersom du har en hund som er veldig rask, og skaper kjapt stor avstand mellom deg og seg selv. Da har du ofte veldig lite å gå på før hunden blir for lang. Et tips der er å alltid måle korrekt lengde på fremadsendingen. Det er kortere enn du tror.

Når hunden så kan å løpe til gruppa så må den lære å skifte tempo og gangart. De fleste vil at hunden her skal gå over i trav. Det fungerer også, for de fleste, men noen hunder, f.eks. en schäfer er ofte litt for flinke til å trave og blir fort for lange. Å være ekstremt konsekvent på fart er dermed avgjørende for at hunden ikke blir for lang. Heller for kort enn for lang spør du meg, men det avhenger selvfølgelig av hundetypen. Enkelte hunder har motsatt problem. De vil ikke forlate fører. Da må man vektlegge sprinten ut til gruppa mer.

Personlig har jeg brukt mye tid på å lære min hund i å justere avstand og retning ifht meg, uten gruppe. Rett og slett lært den å trave i passe fart rett foran meg. På den måten har jeg en hund som tenker på avstand ifht meg, og ikke på et punkt der fremme som den helst skal frem til så fort som mulig. Igjen, dette avhenger av hunden, og en hund som har litt større problemer med å gå fra fører en min hund vil antakelig trenge et punkt lenger fremme for å bli lang nok. Mange bruker også line for å lære hunden overgangen, eller rettere sagt hindre hunden i å bli for lang. Da tråkker man på lina når hunden er på ønsket avstand for å lære den å bremse. En annen ting er selvfølgelig å dele opp øvelsen i før og etter gruppa. Spurt inn, belønn. Konsentrert trav ut. Belønn. For så å sette sammen øvelsen, og bruke lina som sikkerhet.

For å hindre pendling synes jeg klikker er genial. Da klikker du på fremovertravet KUN når hunden ser fremover. Etter hvert vil den lære seg at den kun får belønning når den ser fremover. Ja, og så må man løpe (og jeg mener LØPE) frem til der hunden er og belønne hunden i rett posisjon. Pendling forsterkes ved at hunden får lov til å løpe tilbake til fører for belønning.

På innkallingen så bruker jeg mye av tiden på en ren innkalling for å opprettholde tempo. Jeg kommanderer også kun stå og dekk når hunden kommer i tilfredsstillende tempo. Dersom jeg ser at hunden har tenkt til å stoppe, ja, da må den løpe helt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...