Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremadsending og innkalling med stå og dekk


Carina

Recommended Posts

Siden det blir start i B til neste år har vi såvidt begynt å kikke på de to øvelsene fremadsending og innkalling med momenter. Hvordan har dere trent inn disse øvelsene? Hva gjør dere for å få farta ut på fremadsending samtidig som hunden ikke skal gå for langt? Hva gjør dere for å unngå pendling mens den er foran?

Hva gjør dere for å unngå dårligere tempo i innkallingen når dere begynner med momentene (stå og dekk) og hvordan får dere raske momenter? Jeg har begynt med egen kommando for innkalling med momenter og bruker en annen til 'ren' innkalling, dette for at hunden skal ha en forventning at det kommer noe samtidig som at når jeg bruker den 'vanlige' kommandoen etter siste momentet så vil hunden ha godt tempo siste bit inn til meg. Har dere to forskjellige kommandoer?

Edit: Endret litt på ordlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den øvelsen med fleste momenter som jeg kjenner til :) Tror jeg delte den opp i 9 deler en gang jeg... en vei...

Selv så trener jeg med minnebilde, noe som fungerte utmerket med Blaze. Jeg laget ett punkt, lekte der, gikk fra punktet, stilte meg om slik jeg ville stått i "øvelsen" og sendte hunden mot punktet og lekte med hunden når den kom fram til punktet. Derifra begynnte jeg å presse henne forbi, temposkiftet kom av seg selv da hun avventer i forventning på punktet.

Med Talli må jeg legge opp litt anderledes.... hun forståt bare ikke dette med temposkifte hun og hun har for høyt mot til å la seg affisere av at jeg prøver å presse henne videre *teite hunden*. Så her blir det nok langline, stille opp hund og lære henne å gå på linje forann meg fra nå av, senere kommer jeg til å legge selve sendingen.

Så metoder er det tusen av her, og mye går på individet.. *mumler noe om helvetes øvelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange metoder på fremmadsending. Vi har ikke gjort så voldsomt mye den, men vi har trent mye framoverløping for et par år tilbake i agility. Der lærte han at på mitt "jah" skulle han løpe rett fram, og jeg har tydeligvis belønnet ham etter et vist antall meter med ballen ser jeg nå. For når jeg prøvde det i forbindelse med fremadsendinga (vi har bare lekt oss med øvelsen), så løper han i full fres passelig lengde ut, også har jeg bare gått på og da har han fortsatt rett fram i rett tempo som jeg da har belønnet med ball over hodet på ham. Det er i alle fall noe vi kan bygge videre på om jeg noen gang kommer dit med ham.

Jeg la jo en del trening i agilitystartene "ut i intet"når han var ett år eller så, men det er utrolig hvor man kan få bruk for ting man har lært på kryss av sportene. Dessuten er han en løpehund som helst jobber unna meg, så det ligger vel ganske naturlig for ham å løpe fra meg :)

edit: I ag så er man jo litt nøye på at de skal følge skuldrene til fører, og det ser ut til å funke sånn noen lunde framfor også. Uansett, skal du kaste belønning er det viktig at du er nøye med hvor du plasserer den slik at ikke hunden får en forventning til en av sidene feks...

Innkalling med stå og dekk har jeg kun trent inn med huskyen, hun var enkel sånnsett. Brukte musematte i starten som hun stoppet på, og la så på kommando rett før hun traff musematten. Deretter klippet jeg musematten ned slik at den ble til ingenting og brukte kun kommando. Så varierte jeg veldig på om jeg ropte henne helt inn, og om det kom kommando. Brukte ikke forskjellig innkallingssignal på henne. Tenkte da at hun ville få en forventning til innkallinga om hun viste det kom stå/dekk kommando etter en bestemt innkallingskommando og dermed kom saktere, mens med den vanlige innkallingskommandoen så ante hun ikke. Når hun jobbet var hun derimot såpass "ren" i det hun gjore at det ikke ble noe knot:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fremadsending er en evighetsøvelse. Det føles i alle fall ofte slikt. Det du vil lære hunden er å gallopere raskt fremover til passe avstand, for så å gå over i en saktere gangart og fortsette fremover i samme fart som deg til du kaller den inn. Da skal den helst bråvende og gå direkte inn i en vakker og oppmerksom fri ved fot. Da får du 10 ;-)

Det enkleste, etter min erfaring er å få hunden til å løpe raskt ut og finne midten av gruppa. De fleste klarer det uten problemer ved å legge en kong midt i gruppa. Problemet ditt er dersom du har en hund som er veldig rask, og skaper kjapt stor avstand mellom deg og seg selv. Da har du ofte veldig lite å gå på før hunden blir for lang. Et tips der er å alltid måle korrekt lengde på fremadsendingen. Det er kortere enn du tror.

Når hunden så kan å løpe til gruppa så må den lære å skifte tempo og gangart. De fleste vil at hunden her skal gå over i trav. Det fungerer også, for de fleste, men noen hunder, f.eks. en schäfer er ofte litt for flinke til å trave og blir fort for lange. Å være ekstremt konsekvent på fart er dermed avgjørende for at hunden ikke blir for lang. Heller for kort enn for lang spør du meg, men det avhenger selvfølgelig av hundetypen. Enkelte hunder har motsatt problem. De vil ikke forlate fører. Da må man vektlegge sprinten ut til gruppa mer.

Personlig har jeg brukt mye tid på å lære min hund i å justere avstand og retning ifht meg, uten gruppe. Rett og slett lært den å trave i passe fart rett foran meg. På den måten har jeg en hund som tenker på avstand ifht meg, og ikke på et punkt der fremme som den helst skal frem til så fort som mulig. Igjen, dette avhenger av hunden, og en hund som har litt større problemer med å gå fra fører en min hund vil antakelig trenge et punkt lenger fremme for å bli lang nok. Mange bruker også line for å lære hunden overgangen, eller rettere sagt hindre hunden i å bli for lang. Da tråkker man på lina når hunden er på ønsket avstand for å lære den å bremse. En annen ting er selvfølgelig å dele opp øvelsen i før og etter gruppa. Spurt inn, belønn. Konsentrert trav ut. Belønn. For så å sette sammen øvelsen, og bruke lina som sikkerhet.

For å hindre pendling synes jeg klikker er genial. Da klikker du på fremovertravet KUN når hunden ser fremover. Etter hvert vil den lære seg at den kun får belønning når den ser fremover. Ja, og så må man løpe (og jeg mener LØPE) frem til der hunden er og belønne hunden i rett posisjon. Pendling forsterkes ved at hunden får lov til å løpe tilbake til fører for belønning.

På innkallingen så bruker jeg mye av tiden på en ren innkalling for å opprettholde tempo. Jeg kommanderer også kun stå og dekk når hunden kommer i tilfredsstillende tempo. Dersom jeg ser at hunden har tenkt til å stoppe, ja, da må den løpe helt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...