Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremadsending og innkalling med stå og dekk


Carina

Recommended Posts

Siden det blir start i B til neste år har vi såvidt begynt å kikke på de to øvelsene fremadsending og innkalling med momenter. Hvordan har dere trent inn disse øvelsene? Hva gjør dere for å få farta ut på fremadsending samtidig som hunden ikke skal gå for langt? Hva gjør dere for å unngå pendling mens den er foran?

Hva gjør dere for å unngå dårligere tempo i innkallingen når dere begynner med momentene (stå og dekk) og hvordan får dere raske momenter? Jeg har begynt med egen kommando for innkalling med momenter og bruker en annen til 'ren' innkalling, dette for at hunden skal ha en forventning at det kommer noe samtidig som at når jeg bruker den 'vanlige' kommandoen etter siste momentet så vil hunden ha godt tempo siste bit inn til meg. Har dere to forskjellige kommandoer?

Edit: Endret litt på ordlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den øvelsen med fleste momenter som jeg kjenner til :) Tror jeg delte den opp i 9 deler en gang jeg... en vei...

Selv så trener jeg med minnebilde, noe som fungerte utmerket med Blaze. Jeg laget ett punkt, lekte der, gikk fra punktet, stilte meg om slik jeg ville stått i "øvelsen" og sendte hunden mot punktet og lekte med hunden når den kom fram til punktet. Derifra begynnte jeg å presse henne forbi, temposkiftet kom av seg selv da hun avventer i forventning på punktet.

Med Talli må jeg legge opp litt anderledes.... hun forståt bare ikke dette med temposkifte hun og hun har for høyt mot til å la seg affisere av at jeg prøver å presse henne videre *teite hunden*. Så her blir det nok langline, stille opp hund og lære henne å gå på linje forann meg fra nå av, senere kommer jeg til å legge selve sendingen.

Så metoder er det tusen av her, og mye går på individet.. *mumler noe om helvetes øvelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange metoder på fremmadsending. Vi har ikke gjort så voldsomt mye den, men vi har trent mye framoverløping for et par år tilbake i agility. Der lærte han at på mitt "jah" skulle han løpe rett fram, og jeg har tydeligvis belønnet ham etter et vist antall meter med ballen ser jeg nå. For når jeg prøvde det i forbindelse med fremadsendinga (vi har bare lekt oss med øvelsen), så løper han i full fres passelig lengde ut, også har jeg bare gått på og da har han fortsatt rett fram i rett tempo som jeg da har belønnet med ball over hodet på ham. Det er i alle fall noe vi kan bygge videre på om jeg noen gang kommer dit med ham.

Jeg la jo en del trening i agilitystartene "ut i intet"når han var ett år eller så, men det er utrolig hvor man kan få bruk for ting man har lært på kryss av sportene. Dessuten er han en løpehund som helst jobber unna meg, så det ligger vel ganske naturlig for ham å løpe fra meg :)

edit: I ag så er man jo litt nøye på at de skal følge skuldrene til fører, og det ser ut til å funke sånn noen lunde framfor også. Uansett, skal du kaste belønning er det viktig at du er nøye med hvor du plasserer den slik at ikke hunden får en forventning til en av sidene feks...

Innkalling med stå og dekk har jeg kun trent inn med huskyen, hun var enkel sånnsett. Brukte musematte i starten som hun stoppet på, og la så på kommando rett før hun traff musematten. Deretter klippet jeg musematten ned slik at den ble til ingenting og brukte kun kommando. Så varierte jeg veldig på om jeg ropte henne helt inn, og om det kom kommando. Brukte ikke forskjellig innkallingssignal på henne. Tenkte da at hun ville få en forventning til innkallinga om hun viste det kom stå/dekk kommando etter en bestemt innkallingskommando og dermed kom saktere, mens med den vanlige innkallingskommandoen så ante hun ikke. Når hun jobbet var hun derimot såpass "ren" i det hun gjore at det ikke ble noe knot:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fremadsending er en evighetsøvelse. Det føles i alle fall ofte slikt. Det du vil lære hunden er å gallopere raskt fremover til passe avstand, for så å gå over i en saktere gangart og fortsette fremover i samme fart som deg til du kaller den inn. Da skal den helst bråvende og gå direkte inn i en vakker og oppmerksom fri ved fot. Da får du 10 ;-)

Det enkleste, etter min erfaring er å få hunden til å løpe raskt ut og finne midten av gruppa. De fleste klarer det uten problemer ved å legge en kong midt i gruppa. Problemet ditt er dersom du har en hund som er veldig rask, og skaper kjapt stor avstand mellom deg og seg selv. Da har du ofte veldig lite å gå på før hunden blir for lang. Et tips der er å alltid måle korrekt lengde på fremadsendingen. Det er kortere enn du tror.

Når hunden så kan å løpe til gruppa så må den lære å skifte tempo og gangart. De fleste vil at hunden her skal gå over i trav. Det fungerer også, for de fleste, men noen hunder, f.eks. en schäfer er ofte litt for flinke til å trave og blir fort for lange. Å være ekstremt konsekvent på fart er dermed avgjørende for at hunden ikke blir for lang. Heller for kort enn for lang spør du meg, men det avhenger selvfølgelig av hundetypen. Enkelte hunder har motsatt problem. De vil ikke forlate fører. Da må man vektlegge sprinten ut til gruppa mer.

Personlig har jeg brukt mye tid på å lære min hund i å justere avstand og retning ifht meg, uten gruppe. Rett og slett lært den å trave i passe fart rett foran meg. På den måten har jeg en hund som tenker på avstand ifht meg, og ikke på et punkt der fremme som den helst skal frem til så fort som mulig. Igjen, dette avhenger av hunden, og en hund som har litt større problemer med å gå fra fører en min hund vil antakelig trenge et punkt lenger fremme for å bli lang nok. Mange bruker også line for å lære hunden overgangen, eller rettere sagt hindre hunden i å bli for lang. Da tråkker man på lina når hunden er på ønsket avstand for å lære den å bremse. En annen ting er selvfølgelig å dele opp øvelsen i før og etter gruppa. Spurt inn, belønn. Konsentrert trav ut. Belønn. For så å sette sammen øvelsen, og bruke lina som sikkerhet.

For å hindre pendling synes jeg klikker er genial. Da klikker du på fremovertravet KUN når hunden ser fremover. Etter hvert vil den lære seg at den kun får belønning når den ser fremover. Ja, og så må man løpe (og jeg mener LØPE) frem til der hunden er og belønne hunden i rett posisjon. Pendling forsterkes ved at hunden får lov til å løpe tilbake til fører for belønning.

På innkallingen så bruker jeg mye av tiden på en ren innkalling for å opprettholde tempo. Jeg kommanderer også kun stå og dekk når hunden kommer i tilfredsstillende tempo. Dersom jeg ser at hunden har tenkt til å stoppe, ja, da må den løpe helt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...