Gå til innhold
Hundesonen.no

Baby og hunder


Klementin

Recommended Posts

Vi har en liten babygutt her hjemme, og 2 hunder. Golden Retrieveren er utrolig glad i barn, portugiseren er også glad i barn dersom ungen er hundevennlig. Jeg ønsker jo at hundene skal gå godt overens med barnet, og vil gjerne legge opp til at de blir trygge på hverandre. Jeg så noen bilder som Sissi hadde lagt ut her inne som var kjempesøte ;)

Men synes det er litt vanskelig... For han er så liten, og hundene mine så "klønete". Goldenen legger gjerne det store, tunge hodet sitt oppå ungen, eller slenger en labb oppå han. Hun kan også finne på å rulle seg over på siden når han ligger på gulvet, og dermed legge seg halvveis oppå han. I tillegg er hun en skikkelig sleike-hund, og vi må passe på at hun ikke sleiker han i ansiktet.

Portugiseren skal hele tiden lukte han inni øra og ansiktet og dytter på han med nesa for å lukte han i rompa :/ i tillegg er hun litt sånn ute av kontroll noen ganger. Hvis det f.eks. ringer på døra og babyen er på gulvet i mellom henne og døra, så kunne hun helt sikkert funnet på å bare valse over han. Hun tråkker gjerne meg i ansiktet hvis jeg ligger på gulvet liksom. Hun kan liksom finne på å reise seg med å sparke fra på meg.

Har liksom prøvd å sitte på gulvet med dem, men må passe på labbene til hundene. Og dette gjør at goldenen blir usikker pga meg merker jeg :/ for jeg dytter henne litt vekk når hun halvveis legger seg på han, prøver å få henne til å forstå at hun ikke kan legge hodet på han. Og da merker jeg at hun blir litt stressa. Begynner å pese og går vekk...

Hvordan gjør jeg dette da? Jeg kunne aldri lagt han på gulvet og satt meg i sofaen uten å dekke hundene først liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen bør være et nei område for hundene om de ikke kan oppføre seg.

De bør bare hilse på den med din tilatelse.Og på dine premisser.

Sålenge hundene dine er så klønete som du sier så har de altså ikke lært seg og oppføre seg høflig.

Du må lære hundene dine at labber og trøing på folk ikke er okei.

Hunder er ikke dumme,så de vet hvordan de skal unngå å trø på folk.

Valper er en ting,men de skal lære etterhvert dem og..en voksen hund vet bedre.

Her i huset er det ingen hunder som trør på hverandre av ren hensynsløshet,uansett om det er et par klønete...

Så klønete er de ikke.Uhell kan skje selvfølgelig..men alt i alt merker jeg at de har respekt for hverandre og lar feks heller være å hoppe ned av sofaen om de føler at de kan komme til å hoppe på/treffe en hund som ligger nedenfor sofaen.

Du kan se de tenker og lurer på hvordan de skal løse det..og ser ofte frustrert på meg,så ordner jeg det.

Når du sitter med barnet så skal ikke hundene komme å styre med labber osv.Da sier du nei mens du dytter dem bort.

Velting,slikking osv er også nei dersom du ikke liker det..og jeg tipper barnet ikke liker det..

Si klart ifra..ganske enkelt!Fortell hunden hva du liker og ikke liker..Hjelper ikke det,så er det letteste å si:

gå å legg deg,eller hva som helst.

Du får bare sørge for å være mer bestemt,og holde kontroll på barnet og hundene.

Det du kan gjøre er å legge ned barnet på et teppe på gulvet,og ha en og en hund i rommet..for å hilse på barnet

(to kan bli strevsomt i starten hvis de krafser og overdriver)Så sitter du der og styrer hvor langt hunden skal komme,og roser hunden om den er rolig og grei,og dytter den bestemt og klart bort dersom den blir voldsom.Du skal jo styre denne situasjonen.

Med en gang hunden blir voldsom så nekter du adgang til ungen..er den rolig og grei så roser du.

Hunden kan også snuse på barnet i en bag/vippestol,eller i fanget ditt.

Må legge til at det er viktig at du er rolig og at du ikke får panikk,eller øser deg opp når du dytter hunden/sier nei.

Det kan hjelpe å holde armen over barnet i luften mens du sier NEI.Da beskytter du barnet på en måte,og nekter hunden adgang.

Et rolig og bestemt nei holder..samtidig som du "kutter forbindelsen" mellom hund og barn.

Du skal bare fortelle hunden at slik gjør man ikke.Så kan hunden etter litt tid komme tilbake og prøve igjen.

Ros er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...