Gå til innhold
Hundesonen.no

Urettferdig?


ipadda

Recommended Posts

Det verste er jo at læreren ikke gav beskjed på its learning! Lurer på hvordan de andre har vite at fristen ble fremskyndet? Så lenge det ikke er pliktig oppmøte på skolen den timen læreren evt gav muntlig beskjed i klassen, kan ikke han/hun forvente at du fikk det med deg når du ikke var der. Det er en selvfølge at beskjeder skal være tilgjengelig for alle!

Men jeg har selv vært borti et horribelt eksempel på beskjed-giving: skulle ta eksamen i et psyk-fag, og klassen var stor (800 stk), så vi var delt opp i flere grupper som hadde eksamen på forskjellige steder, fordi de ikke fant ett sted som kunne huse alle 800. Samme dag (!!!) som eksamen ble det lagt ut melding på its learning/tilsvarende, om at eksamenslokalet for en av gruppene var flyttet. Steike glad for at det ikke var min, og nei, jeg sjekker ikke itslearning samme dag som eksamen, for å se om lokalet er flyttet.. Jeg sjekker sent kvelden før ja, men ikke samme morgen. Mange gjorde selvsagt som meg og hadde ikke sjekket samme morgen, og møtte opp på feil sted, og fikk ikke gå opp til eksamen pga at beskjed var gitt, og alle skulle følge med på den siden for beskjeder.

Så altså; hvordan har de andre i klassen din fått vite om fristen? Er det gitt ut papirark i en time og ny frist? Det har endel å si hvordan denne beskjeden ble gitt, for om du strengt tatt har mulighet til å gå videre med det. At en lærer gir forlenget frist til noen og ikke til andre, kan bero på ting vi ikke vet, og er strengt tatt lærerens valg. Men er ikke beskjeden om ny frist gitt på en tilstrekkelig god måte, har du mye mer å gå på enn "urettferdighet". Selv om joda, for all del - det ER urettferdig. Men livet er litt urettferdig noen ganger.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo at læreren ikke gav beskjed på its learning! Lurer på hvordan de andre har vite at fristen ble fremskyndet? Så lenge det ikke er pliktig oppmøte på skolen den timen læreren evt gav muntlig beskjed i klassen, kan ikke han/hun forvente at du fikk det med deg når du ikke var der. Det er en selvfølge at beskjeder skal være tilgjengelig for alle!

Men jeg har selv vært borti et horribelt eksempel på beskjed-giving: skulle ta eksamen i et psyk-fag, og klassen var stor (800 stk), så vi var delt opp i flere grupper som hadde eksamen på forskjellige steder, fordi de ikke fant ett sted som kunne huse alle 800. Samme dag (!!) som eksamen ble det lagt ut melding på its learning/tilsvarende, om at eksamenslokalet for en av gruppene var flyttet. Steike glad for at det ikke var min, og nei, jeg sjekker ikke itslearning samme dag som eksamen, for å se om lokalet er flyttet.. Jeg sjekker sent kvelden før ja, men ikke samme morgen. Mange gjorde selvsagt som meg og hadde ikke sjekket samme morgen, og møtte opp på feil sted, og fikk ikke gå opp til eksamen pga at beskjed var gitt, og alle skulle følge med på den siden for beskjeder.

Så altså; hvordan har de andre i klassen din fått vite om fristen? Er det gitt ut papirark i en time og ny frist? Det har endel å si hvordan denne beskjeden ble gitt, for om du strengt tatt har mulighet til å gå videre med det. At en lærer gir forlenget frist til noen og ikke til andre, kan bero på ting vi ikke vet, og er strengt tatt lærerens valg. Men er ikke beskjeden om ny frist gitt på en tilstrekkelig god måte, har du mye mer å gå på enn "urettferdighet". Selv om joda, for all del - det ER urettferdig. Men livet er litt urettferdig noen ganger.. ;)

De som var på skolen den dagen fikk beskjeden, jeg var som skrevet før, syk på 5.dagen og møtte opp på skolen med 40 i feber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som var på skolen den dagen fikk beskjeden, jeg var som skrevet før, syk på 5.dagen og møtte opp på skolen med 40 i feber..

Men, det bør jo gruppa ta ansvaret for da - derfor det er gruppearbeid, mener jeg da. Men ja, misforstå meg rett - læreren skal sørge for at alle får beskjeden. Han forventa vel, feilaktig, at gruppa jobbet som gruppe og informerte de som ikke var der om det.

Når det kommer til det med at hun andre fikk forlenget frist, jeg har også funnet på "lame" unskyldninger overfor andre elever når det gjaldt å få forlenget frist på ting, fordi det var ting man ikke vil si til alle. Da virker det nok urettferdig for resten av klassen, men eleven og læreren har ikke opplysningsplikt overfor resten av klassen.

Nestegang du har 40 i feber og frist på noe, så ring legen, si du er syk og trenger sykemelding. Da får du en hals over hodet akutt-time og sykemeldingen i hånden - da nekter ikke læreren deg utsatt frist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det bør jo gruppa ta ansvaret for da - derfor det er gruppearbeid, mener jeg da. Men ja, misforstå meg rett - læreren skal sørge for at alle får beskjeden. Han forventa vel, feilaktig, at gruppa jobbet som gruppe og informerte de som ikke var der om det.

Når det kommer til det med at hun andre fikk forlenget frist, jeg har også funnet på "lame" unskyldninger overfor andre elever når det gjaldt å få forlenget frist på ting, fordi det var ting man ikke vil si til alle. Da virker det nok urettferdig for resten av klassen, men eleven og læreren har ikke opplysningsplikt overfor resten av klassen.

Nestegang du har 40 i feber og frist på noe, så ring legen, si du er syk og trenger sykemelding. Da får du en hals over hodet akutt-time og sykemeldingen i hånden - da nekter ikke læreren deg utsatt frist.

Når det kommer til foto oppgaven så var det en individuell oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, beklager - da er det helt og holdent lærerens ansvar at infoen er tilgjengelig for alle.

My point exactly. Og det er veldig viktig! Fordi alle elever skal ha hatt sjans til å få beskjeden, den skal ikke være forbeholdt de som tilfeldigvis møtte opp i en time, hørte hva læreren sa der og da, eller noe tilsvarende. Beskjeden må være gitt på en sånn måte at alle skal ha fått mulighet til å få den med seg (altså fx lagt ut på itslearning, så er det ens eget ansvar å sjekke denne siden). DET er det eneste du kan "ta" læreren din på - IKKE at han var urettferdig og lot noen få forlenget frist og andre ikke. DU må spille kortene på den måten at det kommer frem tydelig at du ikke hadde noen mulighet til å motta beskjeden om kortere frist, og DET er ditt klagepunkt, IKKE urettferdig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i det med forkortet frist da. Der har læreren gjort feil. Alle må få mulighet til å få samme beskjed. Og så lenge man har en plattform som It's learning (vi bruker en annen) så burde det være en smal sak å legge det ut der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...