Gå til innhold
Hundesonen.no

Urettferdig?


ipadda

Recommended Posts

Det verste er jo at læreren ikke gav beskjed på its learning! Lurer på hvordan de andre har vite at fristen ble fremskyndet? Så lenge det ikke er pliktig oppmøte på skolen den timen læreren evt gav muntlig beskjed i klassen, kan ikke han/hun forvente at du fikk det med deg når du ikke var der. Det er en selvfølge at beskjeder skal være tilgjengelig for alle!

Men jeg har selv vært borti et horribelt eksempel på beskjed-giving: skulle ta eksamen i et psyk-fag, og klassen var stor (800 stk), så vi var delt opp i flere grupper som hadde eksamen på forskjellige steder, fordi de ikke fant ett sted som kunne huse alle 800. Samme dag (!!!) som eksamen ble det lagt ut melding på its learning/tilsvarende, om at eksamenslokalet for en av gruppene var flyttet. Steike glad for at det ikke var min, og nei, jeg sjekker ikke itslearning samme dag som eksamen, for å se om lokalet er flyttet.. Jeg sjekker sent kvelden før ja, men ikke samme morgen. Mange gjorde selvsagt som meg og hadde ikke sjekket samme morgen, og møtte opp på feil sted, og fikk ikke gå opp til eksamen pga at beskjed var gitt, og alle skulle følge med på den siden for beskjeder.

Så altså; hvordan har de andre i klassen din fått vite om fristen? Er det gitt ut papirark i en time og ny frist? Det har endel å si hvordan denne beskjeden ble gitt, for om du strengt tatt har mulighet til å gå videre med det. At en lærer gir forlenget frist til noen og ikke til andre, kan bero på ting vi ikke vet, og er strengt tatt lærerens valg. Men er ikke beskjeden om ny frist gitt på en tilstrekkelig god måte, har du mye mer å gå på enn "urettferdighet". Selv om joda, for all del - det ER urettferdig. Men livet er litt urettferdig noen ganger.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo at læreren ikke gav beskjed på its learning! Lurer på hvordan de andre har vite at fristen ble fremskyndet? Så lenge det ikke er pliktig oppmøte på skolen den timen læreren evt gav muntlig beskjed i klassen, kan ikke han/hun forvente at du fikk det med deg når du ikke var der. Det er en selvfølge at beskjeder skal være tilgjengelig for alle!

Men jeg har selv vært borti et horribelt eksempel på beskjed-giving: skulle ta eksamen i et psyk-fag, og klassen var stor (800 stk), så vi var delt opp i flere grupper som hadde eksamen på forskjellige steder, fordi de ikke fant ett sted som kunne huse alle 800. Samme dag (!!) som eksamen ble det lagt ut melding på its learning/tilsvarende, om at eksamenslokalet for en av gruppene var flyttet. Steike glad for at det ikke var min, og nei, jeg sjekker ikke itslearning samme dag som eksamen, for å se om lokalet er flyttet.. Jeg sjekker sent kvelden før ja, men ikke samme morgen. Mange gjorde selvsagt som meg og hadde ikke sjekket samme morgen, og møtte opp på feil sted, og fikk ikke gå opp til eksamen pga at beskjed var gitt, og alle skulle følge med på den siden for beskjeder.

Så altså; hvordan har de andre i klassen din fått vite om fristen? Er det gitt ut papirark i en time og ny frist? Det har endel å si hvordan denne beskjeden ble gitt, for om du strengt tatt har mulighet til å gå videre med det. At en lærer gir forlenget frist til noen og ikke til andre, kan bero på ting vi ikke vet, og er strengt tatt lærerens valg. Men er ikke beskjeden om ny frist gitt på en tilstrekkelig god måte, har du mye mer å gå på enn "urettferdighet". Selv om joda, for all del - det ER urettferdig. Men livet er litt urettferdig noen ganger.. ;)

De som var på skolen den dagen fikk beskjeden, jeg var som skrevet før, syk på 5.dagen og møtte opp på skolen med 40 i feber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som var på skolen den dagen fikk beskjeden, jeg var som skrevet før, syk på 5.dagen og møtte opp på skolen med 40 i feber..

Men, det bør jo gruppa ta ansvaret for da - derfor det er gruppearbeid, mener jeg da. Men ja, misforstå meg rett - læreren skal sørge for at alle får beskjeden. Han forventa vel, feilaktig, at gruppa jobbet som gruppe og informerte de som ikke var der om det.

Når det kommer til det med at hun andre fikk forlenget frist, jeg har også funnet på "lame" unskyldninger overfor andre elever når det gjaldt å få forlenget frist på ting, fordi det var ting man ikke vil si til alle. Da virker det nok urettferdig for resten av klassen, men eleven og læreren har ikke opplysningsplikt overfor resten av klassen.

Nestegang du har 40 i feber og frist på noe, så ring legen, si du er syk og trenger sykemelding. Da får du en hals over hodet akutt-time og sykemeldingen i hånden - da nekter ikke læreren deg utsatt frist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det bør jo gruppa ta ansvaret for da - derfor det er gruppearbeid, mener jeg da. Men ja, misforstå meg rett - læreren skal sørge for at alle får beskjeden. Han forventa vel, feilaktig, at gruppa jobbet som gruppe og informerte de som ikke var der om det.

Når det kommer til det med at hun andre fikk forlenget frist, jeg har også funnet på "lame" unskyldninger overfor andre elever når det gjaldt å få forlenget frist på ting, fordi det var ting man ikke vil si til alle. Da virker det nok urettferdig for resten av klassen, men eleven og læreren har ikke opplysningsplikt overfor resten av klassen.

Nestegang du har 40 i feber og frist på noe, så ring legen, si du er syk og trenger sykemelding. Da får du en hals over hodet akutt-time og sykemeldingen i hånden - da nekter ikke læreren deg utsatt frist.

Når det kommer til foto oppgaven så var det en individuell oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, beklager - da er det helt og holdent lærerens ansvar at infoen er tilgjengelig for alle.

My point exactly. Og det er veldig viktig! Fordi alle elever skal ha hatt sjans til å få beskjeden, den skal ikke være forbeholdt de som tilfeldigvis møtte opp i en time, hørte hva læreren sa der og da, eller noe tilsvarende. Beskjeden må være gitt på en sånn måte at alle skal ha fått mulighet til å få den med seg (altså fx lagt ut på itslearning, så er det ens eget ansvar å sjekke denne siden). DET er det eneste du kan "ta" læreren din på - IKKE at han var urettferdig og lot noen få forlenget frist og andre ikke. DU må spille kortene på den måten at det kommer frem tydelig at du ikke hadde noen mulighet til å motta beskjeden om kortere frist, og DET er ditt klagepunkt, IKKE urettferdig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i det med forkortet frist da. Der har læreren gjort feil. Alle må få mulighet til å få samme beskjed. Og så lenge man har en plattform som It's learning (vi bruker en annen) så burde det være en smal sak å legge det ut der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...