Gå til innhold
Hundesonen.no

Urettferdig?


ipadda

Recommended Posts

Det verste er jo at læreren ikke gav beskjed på its learning! Lurer på hvordan de andre har vite at fristen ble fremskyndet? Så lenge det ikke er pliktig oppmøte på skolen den timen læreren evt gav muntlig beskjed i klassen, kan ikke han/hun forvente at du fikk det med deg når du ikke var der. Det er en selvfølge at beskjeder skal være tilgjengelig for alle!

Men jeg har selv vært borti et horribelt eksempel på beskjed-giving: skulle ta eksamen i et psyk-fag, og klassen var stor (800 stk), så vi var delt opp i flere grupper som hadde eksamen på forskjellige steder, fordi de ikke fant ett sted som kunne huse alle 800. Samme dag (!!!) som eksamen ble det lagt ut melding på its learning/tilsvarende, om at eksamenslokalet for en av gruppene var flyttet. Steike glad for at det ikke var min, og nei, jeg sjekker ikke itslearning samme dag som eksamen, for å se om lokalet er flyttet.. Jeg sjekker sent kvelden før ja, men ikke samme morgen. Mange gjorde selvsagt som meg og hadde ikke sjekket samme morgen, og møtte opp på feil sted, og fikk ikke gå opp til eksamen pga at beskjed var gitt, og alle skulle følge med på den siden for beskjeder.

Så altså; hvordan har de andre i klassen din fått vite om fristen? Er det gitt ut papirark i en time og ny frist? Det har endel å si hvordan denne beskjeden ble gitt, for om du strengt tatt har mulighet til å gå videre med det. At en lærer gir forlenget frist til noen og ikke til andre, kan bero på ting vi ikke vet, og er strengt tatt lærerens valg. Men er ikke beskjeden om ny frist gitt på en tilstrekkelig god måte, har du mye mer å gå på enn "urettferdighet". Selv om joda, for all del - det ER urettferdig. Men livet er litt urettferdig noen ganger.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo at læreren ikke gav beskjed på its learning! Lurer på hvordan de andre har vite at fristen ble fremskyndet? Så lenge det ikke er pliktig oppmøte på skolen den timen læreren evt gav muntlig beskjed i klassen, kan ikke han/hun forvente at du fikk det med deg når du ikke var der. Det er en selvfølge at beskjeder skal være tilgjengelig for alle!

Men jeg har selv vært borti et horribelt eksempel på beskjed-giving: skulle ta eksamen i et psyk-fag, og klassen var stor (800 stk), så vi var delt opp i flere grupper som hadde eksamen på forskjellige steder, fordi de ikke fant ett sted som kunne huse alle 800. Samme dag (!!) som eksamen ble det lagt ut melding på its learning/tilsvarende, om at eksamenslokalet for en av gruppene var flyttet. Steike glad for at det ikke var min, og nei, jeg sjekker ikke itslearning samme dag som eksamen, for å se om lokalet er flyttet.. Jeg sjekker sent kvelden før ja, men ikke samme morgen. Mange gjorde selvsagt som meg og hadde ikke sjekket samme morgen, og møtte opp på feil sted, og fikk ikke gå opp til eksamen pga at beskjed var gitt, og alle skulle følge med på den siden for beskjeder.

Så altså; hvordan har de andre i klassen din fått vite om fristen? Er det gitt ut papirark i en time og ny frist? Det har endel å si hvordan denne beskjeden ble gitt, for om du strengt tatt har mulighet til å gå videre med det. At en lærer gir forlenget frist til noen og ikke til andre, kan bero på ting vi ikke vet, og er strengt tatt lærerens valg. Men er ikke beskjeden om ny frist gitt på en tilstrekkelig god måte, har du mye mer å gå på enn "urettferdighet". Selv om joda, for all del - det ER urettferdig. Men livet er litt urettferdig noen ganger.. ;)

De som var på skolen den dagen fikk beskjeden, jeg var som skrevet før, syk på 5.dagen og møtte opp på skolen med 40 i feber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som var på skolen den dagen fikk beskjeden, jeg var som skrevet før, syk på 5.dagen og møtte opp på skolen med 40 i feber..

Men, det bør jo gruppa ta ansvaret for da - derfor det er gruppearbeid, mener jeg da. Men ja, misforstå meg rett - læreren skal sørge for at alle får beskjeden. Han forventa vel, feilaktig, at gruppa jobbet som gruppe og informerte de som ikke var der om det.

Når det kommer til det med at hun andre fikk forlenget frist, jeg har også funnet på "lame" unskyldninger overfor andre elever når det gjaldt å få forlenget frist på ting, fordi det var ting man ikke vil si til alle. Da virker det nok urettferdig for resten av klassen, men eleven og læreren har ikke opplysningsplikt overfor resten av klassen.

Nestegang du har 40 i feber og frist på noe, så ring legen, si du er syk og trenger sykemelding. Da får du en hals over hodet akutt-time og sykemeldingen i hånden - da nekter ikke læreren deg utsatt frist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det bør jo gruppa ta ansvaret for da - derfor det er gruppearbeid, mener jeg da. Men ja, misforstå meg rett - læreren skal sørge for at alle får beskjeden. Han forventa vel, feilaktig, at gruppa jobbet som gruppe og informerte de som ikke var der om det.

Når det kommer til det med at hun andre fikk forlenget frist, jeg har også funnet på "lame" unskyldninger overfor andre elever når det gjaldt å få forlenget frist på ting, fordi det var ting man ikke vil si til alle. Da virker det nok urettferdig for resten av klassen, men eleven og læreren har ikke opplysningsplikt overfor resten av klassen.

Nestegang du har 40 i feber og frist på noe, så ring legen, si du er syk og trenger sykemelding. Da får du en hals over hodet akutt-time og sykemeldingen i hånden - da nekter ikke læreren deg utsatt frist.

Når det kommer til foto oppgaven så var det en individuell oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, beklager - da er det helt og holdent lærerens ansvar at infoen er tilgjengelig for alle.

My point exactly. Og det er veldig viktig! Fordi alle elever skal ha hatt sjans til å få beskjeden, den skal ikke være forbeholdt de som tilfeldigvis møtte opp i en time, hørte hva læreren sa der og da, eller noe tilsvarende. Beskjeden må være gitt på en sånn måte at alle skal ha fått mulighet til å få den med seg (altså fx lagt ut på itslearning, så er det ens eget ansvar å sjekke denne siden). DET er det eneste du kan "ta" læreren din på - IKKE at han var urettferdig og lot noen få forlenget frist og andre ikke. DU må spille kortene på den måten at det kommer frem tydelig at du ikke hadde noen mulighet til å motta beskjeden om kortere frist, og DET er ditt klagepunkt, IKKE urettferdig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i det med forkortet frist da. Der har læreren gjort feil. Alle må få mulighet til å få samme beskjed. Og så lenge man har en plattform som It's learning (vi bruker en annen) så burde det være en smal sak å legge det ut der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...