Gå til innhold
Hundesonen.no

noen som hørte på p4 i dag?


Zoey

Recommended Posts

Radioen sto på, og plutselig hørte jeg ordene hund + angrep/bitt + båndtvang, og jeg fikk lutte ører!

Det var ett sånt inringer-debattprogram, hvor de diskuterte båndtvang og hund i nærområder, frykt for hund osv osv.. Hovesaklig tror jeg debatten handlet om at regelverket som omhandler hund var for dårlig i å med at det løp hunder løse i båndtvangstiden, og at det burde slås hardere ned på.

Det var en del som ringte inn (jeg kom ikke igjenom.. <_< ) og flertallet, også de som hadde hund selv mente at det burde være båndtvang hele året.. Sistemann mente at hunder også hadde behov for å løpe løse, men at eier måtte ta ansvar. Programleder parerte da med å si at "så når din hund biter noen når den løper løs, så tar du ansvar for det?"

Mannen prøvde å si at man selvsagt skal ungå at hunden biter osvosv.

En annen som ringte inn mente alle hunder burde holdes i bånd så lenge de var utenfor husdøra, og om de noensinne bet, eller viste utagerende oppførsel burde de avlives på flekken!

Er det flere enn meg som blir oppgitt over at alle hundeeiere skjæres over en kam? Så om du har hund, så lar du den løpe ukontrolert rundt, sånn er det bare, basta!

og Hvorfor klarer ikke samfunn og hundeeiere, være seg både de som har hund for å ha noe å gå tur med, og de som er "litt over middels interesert" å omgås uten å lage masse rabalder om det?!

Hvorfor kan ikke begge parter bruke sunn fornuft, og ta hensyn til hverandre?

HVORFOR ER DET SÅNN?!?!?

(æææ.. kan ikke alle leve i en rosa boble og bare være glade i hverandre daaaaaa???)

Jeg blir så innmari frustrert så måtte bare få det ut..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på radioen jeg og blei ganske irritert når spesielt hundeeiere var enig med båndtvang hele året. Og at hunder som biter bør bli avlivet umiddelbart. Synes ikke det er rett, som oftest er det menneskene sin feil. Og at joggere møter på lause bikkjer i skogen osv. det er jo eierene sin feil som ikke har kontroll på hundene sine, den kan jeg være enig i for det går jo an å ha hunden laus bare nær deg og den kommer når du roper. Jeg synes synd på hunder som aldri får gå laus, og syns hunder bør få ha mulighet til det. Det er greit de har båndtvang visse områder og årstider men ikke overalt hele tiden synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
    • Hvis du bare har positiv erfaring med det, hvorfor lurer du på om det er negativt å spørre oppdretter om å få kjøpe to fra samme kull? Da har du jo erfaring å vise til ☺️  Nå er ikke jeg rette personen til å svare på spørsmålet ditt egentlig. Jeg vil ha 3-4 år mellom mine hunder. 😆
×
×
  • Opprett ny...