Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt?


Regnbue

Recommended Posts

Hei! Jeg har en tispe på litt over tre år. Hun er min første hund, så jeg er ikke så sikker på hva hun gjør alltid.

Greia er at hun i går fant fram en biteleke (av typen som piper) hun ikke hadde lekt med på lenge (men katten vår hadde, derfor lå den fremme). Hun begynte å bære den forsiktig med seg over alt, men er fortsatt litt redd for den når den piper.

I går kveld begynte Ronja (hunden min) å pipe noe fryktelig, og ville bare stoppe om vi kom bort til henne og snakket med henne. Hun leier å pipe litt hvis hun kjeder seg, men dette var en virkelig gråt! HUn har holdt meg våken store deler av natten fordi hun gråt sånn, og gråter fortsatt. Hun har også gravd litt i sofaen, som for å lage et "rede". Jeg antar at hun er innbilt gravid, men hun har ikke hatt løpetid siden juli ca.

Er det normalt å begynne med innbilt så lenge etter løpetid, eller er det noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; velkommen til forumet! Gøy at det kommer flere springereiere hit! :D Hvor er hun fra?

Nei, det er ikke normalt at de får innbilt så lenge etter løpetiden. Innbilt drektighet er nettopp det - at det tror de er drektige når de ikke er det. Drektige kan de jo bli bare når de har løpetid, og en vanlig drektighet varer i ca to mnd. Dvs at innbilt drektighet kommer fra når hunden har løpetid, og ca to mnd fremover.

Hvis hun plutselig har begynt med dette, ville jeg forsøkt å sjekke hunden; kjenne og klemme på henne og finne ut av om hun har vondt noe sted. Kan det også hende hun har hatt løpetid en gang til siden juli uten at dere har merket det, eller har hun veldig tydelige løpetider? Har hun gjort noe annerledes i det siste? Matlyst og energinivå er som vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå representerer ikke min hund "normal" på noen som helst måte, men hun er ganske ekstremt innbildt i min mening, hun er hormonell ca 5-6 mnd av året (en til to mnd før løpetid, mens hun løper og til hun har "født"). Hun løper lenge om gangen, hun er hoven i ca tre-fire uker og blør i to til to og en halv uke. Etter at hun er ferdig med selve løpingen så er hun mer fjern enn vanlig til hun skal 'føde'. Den siste halvannen uken har hun vært veldig "rar", hun peser masse, er liksom ikke helt tilstedeværende, har litt større bærelyst, sover mindre, graver en del osv. Siste løpetid hadde hun i midten av september, og hun blir sånn som jeg beskriver selv om hun har fått Galastop. Eneste forskjellen nå fra forrige gang er at hun har litt mindre melk i pattene, ellers er hun helt uforandret (i fht de gangene hun ikke har fått Galastop). Personlig ville jeg kanskje fått det sjekket hos en veterinær om det vedvarer.

Har hun hovne patter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, tisper kan jo variere veldig i forhold til hvor de er i løpetiden, men tegn på at hun skal "føde"; at hun peser, graver, tildels det at hun piper, bærer på "valper" osv, er vel forbeholdt perioden for innbilt drektighet vel? Min hund er også som din, Miriam, og er hormonell og med endringer i atferd store deler av året (dog er det et system hun følger), men hun viser ingen tegn til at hun er drektig utenom denne innbilt-perioden. Så det var det jeg reagerte på (disse tegnene som jeg glatt ville tolket som innbilt), at de opptrer nå, leenge etter at den innbilte perioden skulle vært over. Hormonelle tisper som endrer atferd ofte derimot.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...