Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun vil ikke sitte!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har bestemt en regel som fra hunden var valp som jeg ønsket å fortsette med hele tiden. Yttergangen har vi i 1 etg. og stua i 2 etg. Når vi skal gå opp trappen ønsker vi at hunden skal sitte å vente nede til vi sier "kom" når vi har kommet opp trappen. Dette er ikke en diskusjon om hvor unødvendlig dette virker, så det er det ikke nødvendig å prøve seg på. Vi ønsker å ha det slik fordi vi syns det fungerer bra å ikke ha en hund brytende bak beina oppigjennom trappa.

Så vi begynte å lære hunden å sitte, så gikk vi opp trappa og rett før vi var kommet opp sa vi "kom" og hunden kom opp trappa. Jeg regnet med at når vi kosekvent gjorde dette over lang tid, så vil hunden automatisk sette seg før vi skulle gå opp trappa.

Men idag, 4 år etter vi har begynt, setter hun seg fortsatt ikke uten at vi må SI det. Jeg må si sitt hver eneste gang jeg skal opp trappa, for hvis ikke står hun der å ser på meg og følger etter meg opp trappa i hælene mine med en gang. Hun VET godt hva hun skal gjøre, fordi noen ganger kremter jeg bare litt og hun setter seg. Så hver gang vi skal opp trappa står hunden der med beina på første trinnet og ser forventingsfullt på meg. Sier jeg ikke noe, følger hun etter fornøyd, jeg kan godt vente en god stund og så setter hun seg tilslutt, men poenget er at hun burde jo VITE hva som ventes av henne??

Hun kan sitt bra, og sitter overalt ellers, også i LP treningen. Men nede i trappa. ikke fan. Jeg har fundert på om hun rett og slett bare er dritsta fordi hun ikke skjønner vitsen med å sitte nede i trappa. Hun demonstrerer hver gang. :D

Vi har vært dritkosekvent og hun må sette seg hver gang vi skal opp trappa, og det blir noen turer iløpet av en dag. men alikevel må jeg kommandere henne. Why.? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal vi da få henne til å sitte uten å gi kommando? Bare vente til hun gjør det selv og så belønne? jeg trodde det å få komme opp var belønning nok, for ved mating setter hun seg uten å nøle, ja til og med kan gjøre triks for å få maten, uten at vi sier noe. Maten er nok en større forsterker enn å komme opp trappa, men trodde egentlig at det ble en såpass vane at ting skjedde av seg selv. Bruker heller ikke alltid samme kommando, men kremting, dytting, knipsing ol, og hun vet hva hun må gjøre.

*vanskelige bikkja , hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal vi da få henne til å sitte uten å gi kommando? Bare vente til hun gjør det selv og så belønne? jeg trodde det å få komme opp var belønning nok, for ved mating setter hun seg uten å nøle, ja til og med kan gjøre triks for å få maten, uten at vi sier noe. Maten er nok en større forsterker enn å komme opp trappa, men trodde egentlig at det ble en såpass vane at ting skjedde av seg selv. Bruker heller ikke alltid samme kommando, men kremting, dytting, knipsing ol, og hun vet hva hun må gjøre. *vanskelige bikkja , hehe*

Men er det et problem at hun må ha en kommando for å sette seg da ? Innen hundetrening forventer vi liksom ikke at hundene skal utføre øvelser helt av seg selv uten at de får en kommando (muntlig kommando eller en påvirkning med kroppsspråk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt før maten er vel en av de enkleste tingene å lære en hund. Hunden får jo en DIGER belønning for å gjøre en ekstremt enkel ting... Vida eide ikke "manerer" ved fôring da jeg fikk henne (hu bare heiv seg i matfatet), og jeg trur jeg brukte to-tre måltider på å lære henne at det var i hvert fall ikke veien til å få spise... I tillegg er det enkelt å få hundene til å tilby sitt siden vi som oftest holder matkoppet høyere enn hodet deres. Og vi belønner jo også da en frivillig sitt med en DIGER belønning... I tillegg så timer vi belønningen ganske greit i de situasjonene. Sitt --> matkoppen ned.

Hunden din må jo vente til du har gått opp trappen, og så sant ikke trappen er veldig kort, eller du er ekstremt rask opp, så kommer jo belønningen noe seint i forhold til å belønne det å sette seg. Så det er kanskje det å sitte å vente som blir belønnet? Og i og med at du minner henne på med en kommando (kremt, knips, dytt blir jo en kommando det også), så har hun vel lært seg at først skal man ha kommando om å sitte, så blir man belønnet for å sitte i ro med å komme opp? Bare litt tanketull fra min side...

Om du vil ha en frivillig sitt på det, så ville jeg nok ha tenkt litt "øvelse" og delmomenter på dette. Ene delen er sitte å vente til du kommer opp og hun får gå etter (som hun tydeligvis kan), og den andre delen tilby atferden sitt ved trappa (men vil tru at du må belønne den med noe annet i starten, en godis eller noe). Så er det jo bare å sette tingen sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tror rett og slett ikke du har vært konsekvent jeg.

Når jeg leser innlegget ditt så har jeg på følelsen av at du stadig lar hunden feile ved at du tillater at hun får sette frembena på trappen, at hun noen ganger har fått følge etter osv.

Hunden har rett og slett ikke forstått at det som forventes av henne er at hun skal komme inn, gå til trappen og sette seg og vente på kom kommandoen når dere kommer opp.

Hun har lært at det som skal skje er at hun skal sette beina på trappen, årne litt og styre litt før dere skal si sitt og gå.

Jeg ville i en lang periode nå - konsekvent gått bort til trappen - sagt sitt og gått opp FØR hun fikk satt beina på trappen og før hun fikk forsøke andre stunts. Kanskje betyr det at du må leie henne bort til trappen, men sørg for at øvelsen består av kun tre momenter - gå fra døren bort til trappen, sette seg og komme opp når dere roper.

Hun har rett og slett ikke forstått, mest sannsynlig fordi du har testet ut om ting virket altfor tidlig og deretter fortsatt å la det bli en vane at hun får gjøre feil først og sitte etterpå.

Det er altså ikke for sent å gjøre noe med det, det er bare det at du må begynne på nytt og du må kjøre samme leksa lenge - og da snakker jeg om HVER gang i ett par tre måneder. Da tipper jeg at hun vil slutte med alt annet tjafs og sette seg pent automatisk før dere går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en "baksmell" ved læring ved betinging som innenfor menneskelig undervisningslære kalles "lært hjelpeløshet", - hørt om den?

Så lenge vi shaper osv, -bruker operante betingings-strategier, er det meste vel, problemet er at vi for det meste skal ende opp med å etablere en kommando - som er såkalt klassisk betinging - og da er vi der. Bikkja venter på kommando for å gjøre saker å ting, - og vi bruker dem fornøyd - bikkja er ferdig utlært - legger vekk klikkeren - og tenker ikke mer over det.

Men du har altså kommet borti dette, og begynt å tenke.

Morten Egtvedt / canis har en fortreffelig artikkel - som finnes på canis-sidene - om dette fenomenet. Artikkelen handler om "hvordan bevare kreativeteten.." - dvs bikkja tenker/finner løsning selv uten kommando. Han kaller fenomenet rett og slett "kommandoavhengighet" her, når det gjelder hund.

Artikkelen inneholder diverse oppskrifter på hvordan kommandoavhengighet kan unngås.

Han forteller også at opplæring i å unngå kommandoavhengighet inngår i utdannelse av hundetrenere.

Min santen kan det være nyttig kunnskap for oss fotfolket også.

Verdt å kikke på, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men hvordan har du trent? Du trener vel ikke akkurat "klikkersk", hvis jeg ikke husker helt feil? Hadde du derimot gjort det, hadde jeg så absolutt forventet at hunden satte seg av seg selv, men det ville jeg ikke forventet hvis du har trent på andre, mer tvangsvinklede måter. Med fare for å tråkke i salaten altså, men jeg mener å huske du trener litt mer sånn "dytte rumpa ned for å få hunden til å sitte" osv? :/ I så fall blir verken atferden eller kommandoen spesielt "morsom eller interessant" for hunden, og dermed har den ingen grunn til å gjøre det frivillig. Og "kom" er jo kun en ny kommando, ikke sant? Hvorfor skal det være forsterkende for hunden? Har hun lyst å opp i stuen? og har du evt prøvd å trent mer på den måten; å belønne sitten med at hun fikk gå opp? Du bruker kanskje "kom" som kommando på andre ting også; innkalling f eks? Hvordan har du evt trent det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...