Gå til innhold
Hundesonen.no

For kaldt å svømme nå?

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har dessverre ikke badebasseng innendørs (enda), så jeg lurer på om det er for kaldt for en springer å bade ute nå? Hun har lite pels; er nedrøytet. Det er ikke snakk om lange biten fra bilen til vannet (type skogsvann), meningen er å kjøre til et sted hvor hun kan svømme for mosjonens del. Gradestokken viser noen få grader, men kan komme opp i 10 grader her nede i dalen. Det er mulig det er endel kaldere ved vannet jeg tenker på.

Vet at noen av dere lar hundene bade så langt ut i året de selv vil, men jeg tviler på at min hund klarer en slik avgjørelse selv, hoho! :rolleyes: Hvor lenge kan jeg forvente hun skal kunne være i vannet? Fare for drukning med så kaldt vann, eller er det mest hvis hunden har vært i heftig aktivitet først? Stive muskler? Noe annet å tenke på og ta hensyn til?

Skrevet

Jeg bekymrer meg egentlig mest for vannhale og lar ikke hundene mine svømme på denne tiden av året av den grunn.

Det er utrolig smertefullt for hunden og dem hundene jeg kjenner som har hatt det en gang får det fort tilbake bare av kaldt vær med regn.

Guest lijenta
Skrevet

Har hatt en hund som svømte hele året. Han fikk lov til å løpe løs og svømme som han ville også løpe løs. Han fikk aldri vannhale. Han holdt varmen godt men når han skulle være rolig så var det å holde det godt og varmt rundt han. Så når vi gikk på tur hjemmefra så badet han og da fyrte jeg opp så stua var god og varm førvi gikk på tur. Det ble jo så klart å bruke handkle for tørking og dekken i bil hvis vi måtte kjøre et stykke. De ti årene han levde så badet han det han ville.

Skrevet

Tinka bader på vinteren, men da passer jeg på at hun ikke er altfor varm når hun hopper uti (så det ikke blir "kuldesjokk"), samt at hun holder seg i jevn og passe rolig aktivitet når hun kommer opp av vannet. Når det er sagt har jeg aldri brukt svømming som mosjon vinters tid, det har kun vært snakk om små dukkerter og maks 5-7 minutter i vannet totalt.

Skrevet

Heh.. ja, jeg var en smule optimistisk kan man si! Kjørte oppover veien, som etterhvert gikk over i grusvei, som etterhvert gikk over i is-vei. Nede i dalen er føret ganske greit, har ikke snødd enda. Men oppi der var det tydeligvis blitt vinter alt! :D Så dårlig ut for Tullas bading, men steike meg altså, dumme-gale hunden plumper uti likevel hun! Men det var tydelig at det var kaldt, så det ble nok årets siste badetur for hennes del. Jeg holdt henne i aktivitet, eh, hun holdt seg selv i aktivitet, til vi kom til bilen og kjørte de ti minuttene hjem igjen. Der ventet dusjen (planlagt), til hennes ikke så store glede, men nå ligger hun her og klager over at jeg har fyrt i ovnen (tror det er derfor hun klager i alle fall?).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...