Gå til innhold
Hundesonen.no

En del problemer:s


La Toya

Recommended Posts

Jeg har en hund som kan være litt vanskelig til tider :D

Hun bjeffer og bjeffer noe helt forferdelig! Når det kommer bil eller folk opp i gården vår, når bilene kjører forbi på veien, når det ringer på døra, når hun står ute i bånd, når vi møter hester og hunder eller stor mengde med folk, og når telefonen ringer men da er det mer sånn uling eller noe. Hun bjeffer også hvis noen begynner å slåss eller tuller med hverandre at de begynner å le. Hun er jo nervøs det merker jeg i alle fall når hun hører bilene at hun blir veldig stressa og sånn, men hva kommer det av? Er det bare for å tøffe seg eller "beskytte " meg, eller hva er det?

Så er hun veldig fæl til å ikke komme når jeg roper på henne hvis hun har kommet seg ut .. Det verste av alt at med en gang du kommer ut løs så løper hun rett ned på veien :S Hun er VELDIG lydig inne, men når vi kommer ut er hun som en helt annen hund :S Hun kan høre av og til ute på meg men er ikke ofte så vet jeg jo aldri om hun vil komme eller ikke hvis hun kommer løs, har prøvd alt av godbiter å leker , ingenting hjelper. Har noen noe tips?

Så er hun veldig glad i å hoppe på folk også, hun er jo ikke stor så man blir jo ikke overfalt av henne ned i bakken liksom, men er jo ikke så koselig å få gjester å ha en hund som tar mongoklikk på en heller da:P

Håper på råd og tips nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du kan ikke prøve å unngå at hun kommer ut? (: Har dere hundegård eller løpestreng? Hvis det lar seg gjøre kan man ha løpestrengen inn i gjennom døren, så hunden er inne når man tar på båndet. Hvis du har hundegård leier du hunden ut dit (:

Prøv å miljøtrene henne med å gå i byen, og treffe venner. Gå og hils på parkerte biler, og lat som du snakker med dem. Men ikke prøv å trøste når hun blir redd, da tror hun at du også er redd :icon_cry:

Folk kan sette seg ned til henne også, så hun ikke hopper. Vet ikke mer ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be folk ignorere henne når de kommer på besøk osv, til hun er helt rolig. Det med mye bjeffing og sånn vet jeg ikke så mye om, men vil tro at det vil hjelpe å utsette henne for masse forskjellig, og vise at du er helt trygg.

Men, dette er det sikkert noen andre som kan gi deg et ordentlig og utfyllende svar på :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hun er redd. Da bjeffer de gjerne for å beskytte deg og seg selv, sånn at dyret/bilen/hva-nå-enn-det-måtte-være går unna.

Ros veldig masse og gi kjempe gode godbiter da hun kommer. Uansett om du roper eller ikke.

Som sagt, så kan du bare be besøket ignorere hunden, og de kan løfte hunden din ned når hun hopper opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som kan være litt vanskelig til tider :o

Hun bjeffer og bjeffer noe helt forferdelig! Når det kommer bil eller folk opp i gården vår, når bilene kjører forbi på veien, når det ringer på døra, når hun står ute i bånd, når vi møter hester og hunder eller stor mengde med folk, og når telefonen ringer men da er det mer sånn uling eller noe. Hun bjeffer også hvis noen begynner å slåss eller tuller med hverandre at de begynner å le. Hun er jo nervøs det merker jeg i alle fall når hun hører bilene at hun blir veldig stressa og sånn, men hva kommer det av? Er det bare for å tøffe seg eller "beskytte " meg, eller hva er det?

Så er hun veldig fæl til å ikke komme når jeg roper på henne hvis hun har kommet seg ut .. Det verste av alt at med en gang du kommer ut løs så løper hun rett ned på veien :S Hun er VELDIG lydig inne, men når vi kommer ut er hun som en helt annen hund :S Hun kan høre av og til ute på meg men er ikke ofte så vet jeg jo aldri om hun vil komme eller ikke hvis hun kommer løs, har prøvd alt av godbiter å leker , ingenting hjelper. Har noen noe tips?

Så er hun veldig glad i å hoppe på folk også, hun er jo ikke stor så man blir jo ikke overfalt av henne ned i bakken liksom, men er jo ikke så koselig å få gjester å ha en hund som tar mongoklikk på en heller da:P

Håper på råd og tips nå :)

Med hunder som av en eller annen grunn har en beskyttertrang, så er det å slutte å ha hunden ute alene i bånd det første tiltaket man kan og bør innføre. For det første bør du vise hunden din at den ikke trenger å passe på så fælt, for den biten tar du deg av. Det å ha hunden ute i bånd alene signaliserer det motsatte, en hund som står alene ute i bånd vil ofte føle et behov for å vokte, passe på.. Spesielt hvis den er usikker av seg, da vokter den gjerne mye mer enn nødvendig, og da er det ikke særlig heldig å gi hunden den glimrende muligheten til å utøve dette. For det andre har du ingen kontroll på hunden når den er ute aleine, den får erfaringer du ikke vil den skal ha, og du har ikke mulighet til å tilrettelegge eller gripe inn. Du veit heller ikke hva hunden blir utsatt for eller hva den ville komme til å kunne gjøre når noen kommer uventet. Så skal hunden luftes, så vær med den ut. Og når det kommer besøk så er det du som skal åpne døren, ikke hunden. Ha hunden gjerne i bånd og be den om å sitte bak deg, du skal blokkere døra, så ikke hunden kommer fram. når hunden sitter åpner du døra, reiser hunden seg, så lukker du døra igjen og gir kommandoen på nytt. ikke før hunden sitter helt til den besøkende har kommet inn og hunden har fått fri, så skal den besøkende få hilse på hunden. Dette er jo noe du må trene på, ikke noe du gjør når du tilfeldig får besøk, fordi dette vil ta tid. Derfor bør det planlegges. Du kan også binde hunden et sted i stua, gangen ol. be hunden om å sitte der, og så gå for å åpne. Hvis hunden da reiser seg går du tilbake og ber den om å sette seg, for så å gå tilbake til døren, og ikke før hunden sitter pent helt til den besøkende sitter i sofaen, så får den besøkende komme inn og hunden får fri. om så den besøkende kommer til sofaen og hunden reiser seg, eller bjeffer, så er det ut igjen med den besøkende og kommandering i sitt igjen. Det er jo en fordel å ha en skikkelig inntrent sitt før man starter med dette. Etterhvert som dette sitter, så fjerner du jo også båndet, men du skal være veldig konsekvent på at hunden skal bli sittende til den besøkende har satt seg, i all framtid, for her er det du som tar deg av besøket og passer huset, ikke hunden.

Bjeffing ute kan kontrolleres ved at du alltid er med ut når hunden skal ut, ser du tegn til at hunden ser noe den kan komme til å bjeffe på avleder du og ber den om å utføre en kommando, med påfølgende belønning. Har hunden alt begynt å bjeffe fjerner du den bare fra situasjonen uten å kjefte eller noe sånt. så ber du den om å utføre en kommando, og belønner den. Du kan også blokkere ved å stelle deg i mellom det hunden bjeffer på og hunden. ihvertfall er det viktig at hunden blir fjernet med en gang den bjeffer og ikke får lov å stå å bjeffe, da dette vil virke selvforsterkende.

Jeg lurer på om hunden din er noe spesielt miljøtrent og sosialisert, og om du har trent noe særlig på det å få besøk osv? og om du virkelig har trent ordentlig innkalling, fra scratsj og så gradvis økt kriterier og vanskelighetsgrad? eller om du bare har belønnet noen "kom" innimellom, og droppet videre trening ute og med større vanskelighetsgrader? og om du har vært flink til å ikke latt hunden få belønne seg selv med å få stikke av? Man kan jo ikke kreve at en hund skal komme på kommando med hunder, mennesker osv i nærheten om du ikke har trent innkalling i slike miljøer og fått en rimelig sikkert innkalling der. selv om hunden din kan kom eller sitt inne, så kan den det på langt nær ute blant alle fristelser som verden har å by på. Først når du har trent såpass i alle mulige miljøer at hunden utfører det både i stua og i en gjeng med mennesker og dyr, så kan den virkelig kommandoen. Og først da kunne man begynne å snakke om at hunden er umulig av seg liksom..

Man kan heller ikke regne med at en hund forholder seg rolig når folk kommer, ikke bjeffer på folk og hunder osv om den ikke er spesielt sosialisert, og dermed usikker på disse tingene. Dessuten er bjeffing en stor del av hundens språk, så det er umulig å få det helt bort, og det ønsker vi vel ikke heller? men man kan redusere og dempe det, slik at det ikke tar overhånd:)

Om du ikke har en ganske sikker innkalling på hunden din, så har du den ikke løs. Du vil aldri kunne få noen sikker innkalling på hunden din om den stadig får erfaring med å stikke, dessuten er det uansvarlig når hunden din fyker ut på veien ol. Så ha heretter en langline på hunden, og tren innkalling gradvis. Begynn gjerne fra scratsj, i og med at kommandoen du nå bruker nok betyr noe sånt som "kom hvis du vil", og sikkert er rimelig utvanna. Så begynn med å finn en ny kommando. Når du har bestemt deg for noe enkelt, som du ikke bruker ofte ellers, begynner du med å si kommandoen når hunden av seg selv kommer mot deg osv(akkurat som nyinnlæring på valp) til den tar pointet og skjønner hva kommandoen betyr. og belønner selvsagt hver gang i starten. Så roper du på hunden på et sted uten forstyrrelser og belønner. Og gjentar selvfølgelig dette ofte, men korte økter. så etterhvert så trener du med f.eks et menneske som står stille langt unna, så med mer og mer forstyrrelser ettersom hunden ser ut til å takle det. Du skal også bare bruke kommandoen når du er rimelig sikker på at den kommer, og skulle den mot formodning ikke komme så har du langelina til å taue hunden inn til deg. Så tar du en ny innkalling som mest sannsynlig går perfekt og belønner den. så kan du også etterhvert begynne å belønne sjeldnere. Bruk mye leke i belønningen og by på deg selv. gjem deg også gjerne bak et tre en gang i blant, slik at hunden lærer seg på å følge med på hvor du er, og løp i motsatt retning, gjør deg selv atteraktiv og spennende for hunden. Belønn også frivillige kontakter og innkomster innimellom, og jobb med kontakttrening. Varier belønningen. Du kan også ha avstandsbelønning ved at du latt en leike ligge et stykke unna som du veit hunden har lyst på, kall inn hunden, og når den kommer belønner du hunden med versegod ta leika. Eller bruk som belønning det hunden egentlig har lyst til, som å hilse på en hund ol. Det er også viktig å sjelden fange hunden inn når du roper på den, men latt den få fri igjen med en gang. Å komme til deg skal være positivt!:) etterhvert som du får en bedre innkalling kan du bare latt lina henge etter hunden, og til slutt kan du også ha hunden helt løs om du trener rett:)

Du bør også ta med deg hunden ut blant hunder og folk og sosialisere den, begynne på en avstand hunden klarer uten å bjeffe, og belønne dette. for så å gradvis gå nærmere:) og begynn med bare et menneske eller en hund. så kan du ta med hunden på et sted med flere etterhvert. tren korte økter, men ofte. Håper dette kan være til hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...