Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta med hund til Spania? Og litt flere spørsmål


MalinFP

Recommended Posts

Hei! :)

Vi har tenkt å flytte til Gran Canaria i Spania neste høst, og vi har tenkt å bo der i et år. Men vi har to hunder, en Dachs og en blanding mellom Vorsteh og Breton.

Går det an å få hundene med oss?

Vet at de må vaksineres mot forskjellige ting, men hva må de vaksineres mot?

Blir det dyrt å få ta med hundene?

Og får vi de med oss hjem til Norge igjen etter et år der?

Skal også kanskje kjøpe en Chihuahua-valp, men kan man vaksinere en valp mot det som den må vaksineres mot?

Tror dere det er bedre å kjøpe en Chihuahua-valp Gran Canaria? Og hvordan blir det da å få med Chihuahua-valpen til Norge etter et år?

Og er det vanskelig å få kjøpt Chihuahua på Gran Canaria? Er de billigere eller dyrere der?

Her ble det maange spørsmå, men håper dere kan svare på de :)

Takker for svar!

Hilsen Malin

Her er Sita og Pia, hundene våre (med blitz i øynene):

http://i257.photobucket.com/albums/hh228/M...FP/Bilde165.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU-land krever ofte rabiesvaksine. Og VI (Norge/Sverige) har strengeste regler av alle!

Så hvis hunden oppfyller alle krav for å komme INN I Norge, så er det IKKE NOE PROBLEM å reise inn i Spania.

Kort:

Rabies vaksine - vente 120 dager - blodprøve - hvis godkjent= "jippi"

Alt føres inn i et hundepass (sammen med ID-merkingen) - og voila - reiseklar hund! (sjekk langversjonen på www.mattillsynet.no)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir ikke noe problem å få de til Spania og tilbake, så lenge hundene har pass og er rabiesvaksinert? Det hørtes jo ganske enkelt ut.

Må hundene få en rabiesvaksiner 120 dager før vi reiser hjem til Norge igjen også, altså må de få en vaksine i Spania?

Er det vanskelig å få pass til hundene? Og hva koster det?

Skal lese litt på sidene til Mattilsynet i morgen.

Tusen takk for svarene!

Og hvis jeg kjøper en Chihuahua-valp før vi skal reise, tåler den å få rabiesvaksine da? Og hvordan tror dere det blir for en valp å bytte "miljø" på den måten? Altså når den er blitt vant til kalde Norge, også komme til varmen i Spania?

Hilsen Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden har fått godkjent blodprøven, så skal hunden ha rabiesvaksine hvert år. Det er viktig at den får vaksina til omtrent samme dag, ellers så må du begynne helt på nytt. En valp skal være 12 uker når den begynner med rabiesvaksina si. Og en hund klarer fint overgangen med varme og kulde, så det trenger du ikke bekymre deg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Tror dere det går bra for Sita (blandingshunden) å flytte til varmen? Hun er ikke så glad i å ha det varmt, og holder seg heller der det er mer kjølig. Kommer hun til å bli vant til varmen?

Hvis hun er veldig varm hele tiden på Gran Canaria, så går det vel an å barbere henne? Kanskje det blir bedre?

Men Pia (dachsen) elsker varme! Hun elsker å ligge i sola og elsker og ligge ved siden av ovn. Så jeg tror hun blir å stortrives der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiehunden vår trives ikke i varmen, så da han bodde i Spania måtte vi gå tur tidlig på morgenen, og ellers lå han inne i ACen og slappet av inne til tempraturen ble litt mer labbe-vennlig. Han badet også en del. Det her er den perioden på sommeren det er aller varmest, ellers var det ikke noe problem. Spike og jeg var nede i Spania i 6 uker og han hadde ikke noe problem med varmen, lå helst ute i solen på varme fliser... Man kan også kjøpe kjølematte til de varmeste periodene... Lykke til. Jeg ville hvertfall ikke kjøpt chi i dyrebutikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på dine spørsmål:

Nei, med pass, og de riktige "tingene" på ført i dette er det ikke noe probl. å reise tur/retur Norge/Spania.

Hvis de er årlig vaksinert for rabies (etter blodprøven) behøver man ikke ta nye blodprøver, noensinne.

Det er ikke vanskelig å få et pass hver til hundene - enhver dyreklinikk har disse, og utsteder dem når man ber om det. Vet ikke helt hva det kan koste, men et par hundre, kanskje?

Ang. å tåle vaksine - valper skal være fylt 3 mndr når man rabiesvaksinerer. Miljøbyttet tror jeg ikke er noe større problem (kanskje værre med flyturen?)

Chi er jo en mexikansk rase - så de bør jo være avlet for å tåle litt varme, skulle man tro..

Ang. varme - nei, å barbere en hund hjelper ikke alltid mot varmen. Ofte gjør det bare vondt værre - ved at man ødelegger pelsens isolerende lag ved å klippe den.

Husk at det er forskjellige regler INN i Spania kontra inn i Norge, da.. Så for å komme inn i Spania er det slett ikke sikkert at du må ha blodprøven i orden (kanskje det holder med kun vaksinen).

Men da må blodprøven tas i Spania før hjemturen, da.. Og HVIS en av hundene ikke får godkjent blodprøven kommer den ikke inn i Norge igjen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for svar! Dette ser jo kjempe bra ut, trodde egentlig det skulle bli mye mer styr for å få hundene med oss. :)

Håper det går greit med rabiesvaksinen. Er det vanlig at rabiesvaksinen ikke "funker"?

Kan jo la Sita (blandingshunden) prøve å være på Gran Canaria et par måneder, og hvis hun ikke trives, så får vi ta henne hjem til Norge igjen.

Vi må vel kanskje smøre hundene med sånn solbeskyttelse de første ukene/månedene? Er jo veldig dumt hvis de blir solbrent..?

Og jeg har funnet ut at jeg ikke skal kjøpe Chihuahua i Spania. Men hvis jeg kjøper en valp før vi drar (og den blir rabiesvaksinert og får pass), tror dere det kan bli et problem for den på flyet da? Tar ca. 6 timer herfra til Gran Canaria. Får man lov til å ta med en valp inn på flyet, eller må den også være nede i flyet?

Og hundene må vel få en sprøyte sånn at de sover hele flyturen, eller? Tåler en Chihuahua-valp den sprøyta?

Hilsen Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg doper ingen av mine hunder når jeg flyr. Jeg tror det er mye mer skremmende å fly neddopet enn ikke. Små hunder får sitte i IATA-godkjent flybag under setet foran under flyturen. Dette må det bestilles plass til, og det er ikke alle flyselskaper som tillater dette på utenlandsflyvning. Papillonen min får være i flybag på korte turer, og flykasse i lasterommet på lange flyvninger. Og hundene har lært seg at flykasse/bag er noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har funnet ut at jeg ikke skal kjøpe Chihuahua i Spania. Men hvis jeg kjøper en valp før vi drar (og den blir rabiesvaksinert og får pass), tror dere det kan bli et problem for den på flyet da? Tar ca. 6 timer herfra til Gran Canaria. Får man lov til å ta med en valp inn på flyet, eller må den også være nede i flyet?

Og hundene må vel få en sprøyte sånn at de sover hele flyturen, eller? Tåler en Chihuahua-valp den sprøyta?

Hilsen Malin

Jeg lurer også på dette. Og hvordan pleier hundene å ta flyturen? Med tanke på dotter i ører ol :)

Kommer til å reise mye til Gran Canaria neste år, og det er ikke aktuelt å reise uten hunden. Men ville aldri hatt han nede i flyet heller. Vil liksom ha han i nærheten av meg viss noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du reiser med et flyselskap som tillater hund i kabinen på utenlandsreiser så går det fint å ha han i kabinen. Men det er liten plass i de bagene og lang flytur...........

EDIT: Spike har flydd masse og sover hele vaien. Isis har bare flydd 3 ganger, men har foreløpig sovet hele veien hun også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du reiser med et flyselskap som tillater hund i kabinen på utenlandsreiser så går det fint å ha han i kabinen. Men det er liten plass i de bagene og lang flytur...........

EDIT: Spike har flydd masse og sover hele vaien. Isis har bare flydd 3 ganger, men har foreløpig sovet hele veien hun også...

Hvor liten plass da? Sånn type atlas 10 bur? Hvis du vet hvordan de er.

Hvor mye pleier en flybillett til hund koste?

(Trådstarter: håper at jeg ikke ødlegger tråden din nå! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor liten plass da? Sånn type atlas 10 bur? Hvis du vet hvordan de er.

Hvor mye pleier en flybillett til hund koste?

(Trådstarter: håper at jeg ikke ødlegger tråden din nå! )

Bagen er LITEN (SAS sine maksmål er: 40x25x23cm), det skal være plass til den under setet, der er det ikke mye plass. Spike kan bare ligge i bagen... Flybillett i kabinen innen Europa m SAS er 400 kr, innenlands 160 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagen er LITEN (SAS sine maksmål er: 40x25x23cm), det skal være plass til den under setet, der er det ikke mye plass. Spike kan bare ligge i bagen... Flybillett i kabinen innen Europa m SAS er 400 kr, innenlands 160 kr.

Okei. Takk for nyttig info :) "Låser" de hunden/bagger under sete så det ikke er mulighet for å ta den ut under flyturen også? Tenker på at han skal få i seg vann ol. Hadde vært greit om han måtte vær i baggen mens flyet landet og skulle opp, men det kan vel bli litt lenge å ligge i den lille baggen helt til Gran Canaria. Han kommer nok til å sove uansett, han er et sovedyr som sovner under all slags transport *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...