Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr alt det?


Tyfonia

Recommended Posts

Heisann! Skal kjøpe meg en Staffordshire bull terrier om ikke så lenge som jeg ønsker å bruke til utstilling blandt annet.

Jeg lurer på hva de forskjellige sløyfene betyr. Hvilken farger er det? Ikke minst hva forkortelsene av titlene betyr og hva det kreves for å oppnå dem.

Kunne kjøpt meg en bok, men tenkte dette var billigere.

Håper på detaljerte svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden min (link i banner) finner du et par artikler om hvordan utstilling foregår, og dermed er også en del sløyfer forklart.

Det finnes et utall forskjellige titler, som oppnås på ulike måter, så det er krevende å svare på spørsmålet ditt.

Jeg svarer kjapt på de mest vanlige titlene, har du flere er det bedre om du spør om noe konkret, hvis de har noen sjeldne titler.

Uch er forkortelse for utstillingschampionat. For å få N.Uch - norsk utstillingschampionat - kreves det i dag for staffer minst tre cert vunnet for tre forskjellige dommere, og det ene må være oppnådd etter fylte 24 måneder. Et av certene (det er det samme hvilket) må også være et såkalt stort cert - det vil si vunnet på en NKK-arrangert utstilling eller på en årlig rasespesial hvor det er gitt mulighet til å dele ut stort cert.

For hunder som er N.Uch, kreves det kun ett cert i et annet nordisk land for å bli champion der. Når certet må taes, varierer fra land til land.

En hund som har tittelen N.S.Uch. er altså utstillingschampion i Norge og Sverige. En hund som har tittelen Nord.Uch. er champion i tre av de fire nordiske landene, tittelen Nord.Fin.Uch. betyr at hunden har blitt champion i tre nordiske land, og deretter i Finland som fjerde og siste også.

Int. er forkortelse for internasjonal champion, for å bli det må en vinne CACIB som kun deles ut på internasjonale utstillinger (i Norge arrangert av kennelklubben). En hund må ha fire CACIB for tre (trur eg, mulig jeg husker feil der) forskjellige dommere, i minst tre forskjellige land - hvor det ene landet må være hundens hjemland (England - som ikke har CACIB) eller der hunden bor (altså i Norge for en norskeid staff). Det må også gå minst ett år fra første til fjerde CACIB - en hund må ha høy kvalitet over lang tid, ikke bare være en barnestjerne som kjapt drar med seg noen CACIB.

Int.Nord.Uch. betyr altså at hunden er internasjonal champion, og champion i tre nordiske land.

NV-XX (hvor XX representerer de to siste tallene i et årstall) står for Norsk Vinner, og er en tittel som deles ut til BIR og BIM på en utvalgt utstilling i året. For Norges vedkommende er det utstillingen på Hamar i november.

SV - tilsvarende i Sverige.

KBHV - Københavnvinner, tilsvarende tittel i Danmark.

FinV - Finland.

Nord.V - Nordisk vinner. En tittel som deles ut på rundgang i de fire nordiske landene, altså at hvert fjerde år deles tittelen ut i Norge. Den kan da vinner på Hamar, og NV-tittelen flyttes til en annen utstilling tidligere på året.

Rop ut om noe er uklart, eller det er flere titler du lurer på!

Det er veldig lurt å sette seg inn i hva de ulike premieringene betyr, for det finnes enkelte røveroppdrettere (du finner dem i alle raser) som skryter av at avlsdyrene er premiert - men så har de bare fått en andrepremie i kvalitet, hvilket ikke er et kvalitetsstempel. Men for uerfarne og uvitende høres det jo gjerne fint ut.

Edit: Å kjøpe en valp etter hunder med lange titler gir ingen garanti for at hunden din blir en flott utstillingshund. Hvis det derimot er flere dyr i stamtavla, og søsken av dyrene i stamtavla, som har gjort det bra på utstilling - så begynner det å ligne på noe jeg vil kalle gode utstillingslinjer. Men en valp fra et kull hvor alle dyrene i stamtavla har fått "kun" CK og ingen tittel, kan være bedre enn den valpen som er etter en far som er champion og en mor som ikke er utstilt. Og motsatt, dessverre er det ingen fasit. Kombinasjoner kan på papiret være bra, men gi dårlige resultat, genetikk er kjipt sånn...

Bli kjent med feilene i valpens linjer, se om mor og far har samme feil (avkommene blir sjelden bra på det området da), og få hjelp til å plukke ut et utstillingsemne.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du starter med å lese NKKs "Ny i ringen" (http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=2636) - så har du i alle fall kommet langt på vei.

Og i NKKs utst.regler står det oversikt over ALLE sløyfer, farger, plasseringer og klasser.

(også spør du oss om det er noe uklart..)

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

For hunder som er N.Uch, kreves det kun ett cert i et annet nordisk land for å bli champion der. Når certet må taes, varierer fra land til land.

En hund som har tittelen N.S.Uch. er altså utstillingschampion i Norge og Sverige. En hund som har tittelen Nord.Uch. er champion i tre av de fire nordiske landene, tittelen Nord.Fin.Uch. betyr at hunden har blitt champion i tre nordiske land, og deretter i Finland som fjerde og siste også.

*klipp*

Der lærte jeg noe nytt! Jeg har alltid stusset over sånne titler, og ikke skjønt hvorfor man har slengt på et nordisk land når hunden allerede er nordisk champion :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte jeg noe nytt! Jeg har alltid stusset over sånne titler, og ikke skjønt hvorfor man har slengt på et nordisk land når hunden allerede er nordisk champion :P

Nord. er for tre land, men de som blir champion i fire land vil jo ha det tydeliggjort.

Men, det er også noen som skriver N.S.DK.Fin.Nord.Uch - det er feil. Nord. er en forkortelse eller oppsummering av tre championat, du får ikke begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en internasjonal utstilling, vil den som får certet, få cacib også? Eller kan det deles ut til noen andre? Antar det kan være sånn at cert deles ut til en "ikke-champion", mens cacib kan deles ut til en champion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert'et blir gitt ut til den som er høyest plassert i beste hannhund (eller tispe) klasse men som ikke allerede er Norsk utst.champion.

Cacib'et gis til den som er høyest plassert (samme klasse) men som ikke allerede er Int. champion eller stiller i junior eller veteranklassen. (Altså championenen konkurrerer også om dette)

Så ja - det KAN gis til samme hund (hvis en ikke-champion også vinner beste hannhund/tispeklasse), men ikke nødvendigvis.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cert'et blir gitt ut til den som er høyest plassert i beste hannhund (eller tispe) klasse men som ikke allerede er Norsk utst.champion.

Cacib'et gis til den som er høyest plassert (samme klasse) men som ikke allerede er Int. champion eller stiller i junior eller veteranklassen. (Altså championenen konkurrerer også om dette)

Så ja - det KAN gis til samme hund (hvis en ikke-champion også vinner beste hannhund/tispeklasse), men ikke nødvendigvis.

Susanne

CACIB'et går til 1 BHK, selv om denne er internasjonal champion, men FCI vil senere gi det videre til den som fikk reserve-CACIB'et, når de har fått konstatert at vinneren har tittelen. Så hvis 1 og 2 BHK begge er internasjonale, vil faktisk ingen i det kjønnet få CACIB'et.

Før hoppet vi over juniorer, veteraner og int'er, men det ble endret da mye annet av regelverket ble endret også.

Så, 1 BHK er vinner av championklasse - får CACIB'et. 2 BHK er vinner av juniorklasse, får ingenting. 3 BHK er vinner av veteranklassen, får ingenting. 4 BHK er nummer to i championklassen, får reserve-CACIB'et. Hvis denne hadde vært junior eller veteran, måtte dommer plukke ut den beste av de uplasserte for å gi reserve-CACIB'et, akkurat som det gjøres hvis de fire plasserte i B*K er norske championer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Emma, det er nok sikkert slik det "skal" foregå i forhold til de nye reglene. (Og slik det gjennomføres i Sverige og Danmark)

Men jeg har likevel ikke fått noen Cacibkort ("hvit slufse", eller påskrevet CACIB på kritikken) på min hann som er Int Ch og har blitt beste hann på 4 utst. i år. Så endel av de "gode og gamle" ringsekretærene er tydeligvis ikke klar over dette, antar jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord. er for tre land, men de som blir champion i fire land vil jo ha det tydeliggjort.

Men, det er også noen som skriver N.S.DK.Fin.Nord.Uch - det er feil. Nord. er en forkortelse eller oppsummering av tre championat, du får ikke begge deler.

Jeg slenger meg på et spørsmål i samme gaten; en jeg kjenner har en hund som er norsk, svensk og dansk viltsporchampion. Han skriver tittelen NORD VCH N VCH S VCH DK VCH. Andre jeg vet om som har samme tittel (bare at Danmark er bytta ut med Finland) skriver NORD N S FIN VCH.

Hva er det korrekte å skrive? Bare NORD VCH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på et spørsmål i samme gaten; en jeg kjenner har en hund som er norsk, svensk og dansk viltsporchampion. Han skriver tittelen NORD VCH N VCH S VCH DK VCH. Andre jeg vet om som har samme tittel (bare at Danmark er bytta ut med Finland) skriver NORD N S FIN VCH.

Hva er det korrekte å skrive? Bare NORD VCH?

Championat i tre nordiske land oppsummeres til Nord.Xch - uansett hva slags championat det er snakk om. Ingen av de to "tittelrekkene" du skisserer er korrekte.

Men jeg vet om enkelte som er dirty nok til å skrive titlene på lengst mulig måte, for at det skal virke mer voldsomt og imponerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Emma. Jeg fant forsåvidt ut av det selv nå da jeg gikk inn på DogWeb og sjekket ut de to hundene. Det skrives NORD VCH der.

Da vet jeg hva jeg skal skrive på Amigo når han engang i framtiden tar hjem siste championatet :)(det er lov å drømme hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...