Gå til innhold
Hundesonen.no

anfall/lam?


Ulvinna

Recommended Posts

Jeg har e shih tzu hann på 4 år, på mandag lekte han med en anna hund, plutselig stoppet han opp,virket desorientert og svimmel,datt sammen og ble bare liggende.Han så nesten full ut..

neste dag skjedde det samme på morgenen da han fortsatt lå i senga, men da veltet han over ende,lå på siden,bakparten helt stiv og hylte av smerter.

Onsdag stod han på kjøkkenet og tigget mat da han plutselig igjen falt sammen,stivnet i bakparten og skrek. senere på dagen kom det besøk, da gjorde han som vanlig,super glad,løper bort og hilser,hopper opp osv. Minutter senere falt han overende igjen,stivnet i bakparten og skrek. Da reiste jeg til veterinæren, hun sa han hadde patella luxasjon(?) og at det kunne være det om og gjøre. Hun syntes også det hørtes ut som epilepsi og ville at jeg skulle sjekke om han var bevisst nestegang han fikk et slikt anfall, hun røntget også ryggen men fant ikke noe feil..

Torsdag skjedde det igjen da han kom og skulle hilse på oss år vi kom hjem fra handletur, han roet seg når jeg koset med han og da jeg førte fingeren mot øyet hans blunket han og han virket generelt evisst på at jeg var der.

Men så istad skjedde dette igjen,jeg gjorde da det samme og fikk ingen reaksjon, jeg kom så nre som og ta på øyet hans uten at han reagerte. Men dette kan vel kanskje syldes smertene?

Det virker som om det blir værre og værre for han skriker mer for hvert anfall med få unntak, han er generelt mye roligere,stivere i gangen,tar kortere steg og er lite intr i og leke. han har dog ingen problemer med og tusle seg en tur på egen hand eller løpe og hilse på folk som kommer. Han spiser som normalt og har normal avføring,ingen oppkast..

Er det noen som vet hva dette kan være? evnt har noen gode faktasider om patellaluxasjon og/eller ryggproblemer? er det noe spesielt shih tzu er belastet med?

Skal prøve kiropraktor etter tips fra oppdretter,funker ikke det blir det blodprøver for og være sikkre på og utelukke epilepsi, men jeg synes det kan være greit og ha litt informasjon selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo høres litt ut som epilepsi, men det forekommer på veldig mange forskjellige måter. Man kan ikke ta en blodprøve for å se om hunden har epilepsi.

Er du sikker? Veterinæren jeg var hos mente at shih tzu hadde prolemer med misdannelser på noen vener,at den venen sm fraktet "dårlig" blod ut av kroppen kunne føre dårlig blod over i det bra.Hvis du skjønner? Resultatet ble da at hunden ble forgiftet og kunne få epeleptiske anfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? Veterinæren jeg var hos mente at shih tzu hadde prolemer med misdannelser på noen vener,at den venen sm fraktet "dårlig" blod ut av kroppen kunne føre dårlig blod over i det bra.Hvis du skjønner? Resultatet ble da at hunden ble forgiftet og kunne få epeleptiske anfall..

Det er noe annet. Da er det om han har missdannelser de finner ut på blodprøven og kan da anta/bekrefte at det er det som gir anfall. Diagnosen epilesi gies ved uforklarlige anfall, og da kan det ikke bekreftes på en blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mye av det kan minne om epilepsi. Har selv en hund med epilepsi.

Men det jeg ikke synes at "hører med" er smertene du beskriver. Da høres det mer ut som en eller annen form for muskelkrampe.

Men de andre symptomene minner om beskrivelsen av et epileptisk anfall.

Du må nok sette deg ned med dyrlegen og gå gjennom anfallene og alt du husker, og finne ut hva det kan være. Kanskje er det en ting som da også fører til en annen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...