Gå til innhold
Hundesonen.no

Mye penger for en hund med avlssperre


BDD Girl

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar
17 000 spenn????? For en hund en ikke har lov å avle på p.g.a avlsperre, som ikke eier jaktinstikt og som en ikke kan stille på utstilling?? jaja, sier mer om kjøper enn om selger.........snakk om useriøst da.... :):)

Heisann. Jakinstinkt, Hva vet du om det. Jeg er eier av to første. Tro meg !!! og er livredd for bonden som bor ved siden av meg, også redd for alle rådyr som finnes her. Innkalling som jeg vet (trodde) var perfekt gjelder hvis ikke her (ler). Useriøs sier du, hvorfor det ? P.g.a prisen ? Kjøper du valp av naboen så har du prisen, Ut av landet, helt annen pris til valpen er hjemme i stuen, . Min mellom hvite tispe fra Svergie kostet meg 20000 før hun var hjemme. Particoloren måtte jeg ut av landet for å få, men også når det gjelder solidfarget kan det være bra og komme ut av landet med tanke på paring for å få nye linjer. MEN det koster mye mye mer, men siden tispen normalt er registrert i NKK blir valpeprisen den samme. Ekstra omkostninger for å få inn en valp fra Holland blir på Ca 10000. Joda kan stilles, men ut av landet. Alvsperre, hva skal den avles på i Norge?. Finnes kun 4 stk i Norge pr idag. Min første tispe er helsøster til disse to guttene. Nr 2 er tanten til dem alle. Jeg kjøpte ikke disse for å avle på dem, MÅTTE BARE HA !!!, De er bare verdens deiligstr puddler. Digger Sort og Hvitt og nå har to i sort/hvit. Fargene på mine puddler er idag (jeg satser på Hvitt) En sort stor tispe/2 hvite tisper og en hvit hann. 2 sort/hvit particolor. En hvit og en sort mellompuddel. Det er kun de hvite jeg satser på i avl. Jeg vil også få berømme de som er oppdrettere til puddler som vises i ringen idag. De er bare skjønne ! Virkelig godt jobbet, og jeg kan eller vil ødelegge en solidfarget !!!!

Mvh

Bente Husebø

Kennel Servilias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jakinstinkt, Hva vet du om det. Jeg er eier av to første. Tro meg !! og er livredd for bonden som bor ved siden av meg, også redd for alle rådyr som finnes her. Innkalling som jeg vet (trodde) var perfekt gjelder hvis ikke her (ler). Useriøs sier du, hvorfor det ? P.g.a prisen ? Kjøper du valp av naboen så har du prisen, Ut av landet, helt annen pris til valpen er hjemme i stuen, . Min mellom hvite tispe fra Svergie kostet meg 20000 før hun var hjemme. Particoloren måtte jeg ut av landet for å få, men også når det gjelder solidfarget kan det være bra og komme ut av landet med tanke på paring for å få nye linjer. MEN det koster mye mye mer, men siden tispen normalt er registrert i NKK blir valpeprisen den samme. Ekstra omkostninger for å få inn en valp fra Holland blir på Ca 10000. Joda kan stilles, men ut av landet. Alvsperre, hva skal den avles på i Norge?. Finnes kun 4 stk i Norge pr idag. Min første tispe er helsøster til disse to guttene. Nr 2 er tanten til dem alle. Jeg kjøpte ikke disse for å avle på dem, MÅTTE BARE HA !!, De er bare verdens deiligstr puddler. Digger Sort og Hvitt og nå har to i sort/hvit. Fargene på mine puddler er idag (jeg satser på Hvitt) En sort stor tispe/2 hvite tisper og en hvit hann. 2 sort/hvit particolor. En hvit og en sort mellompuddel. Det er kun de hvite jeg satser på i avl. Jeg vil også få berømme de som er oppdrettere til puddler som vises i ringen idag. De er bare skjønne ! Virkelig godt jobbet, og jeg kan verken, eller vil ødelegge en solidfarget !!

Mvh

Bente Husebø

Kennel Servilias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en valp fra importerte foreldredyr (USA), og betalte helt vanlig valpepris.

Denne oppdretteren har kun importerte avlsdyr (og noen egne avkom), alle alvsdyr er helsetestet (mer enn normalen for rasen), mentaltestet (mer enn normalen for rasen), og alle avldsyr er utstillingsmerittert (mer enn normalen for rasen). Fortsatt selges valpene til normal valpepris. I tillegg kan valpene avles på om de når opp til sine foreldres kvalitet, eller forhåpentligvis blir enda bedre.

Denne oppdretteren hadde sist gang jeg pratet med de gått mange hundre tusner i minus med sitt oppdrett, de produserer i min mening hunder av bedre kvalitet enn de fleste andre oppdrettere i Norden, og alikevel selges valpene til normal valpepris.

Min importerte (USA) hannhund kostet flesk å få inn til landet, og enda mer flesk etter det. Om han hadde blitt bra nok til å bruke i avl så hadde jeg alikevel ikke tatt mer i sprang/parringsavgift enn om han var norsk. Logikken virker litt rar for meg. Han var jo ingen bedre hund selv om han ikke var født i Norge? Og det er jo liksom sånn man tenker da, at når noe koster mer enn det om er normalt så er det fordi det er bedre på et eller annet vis. Burde være iallefall.

Du kan selvsagt ta det du får for dine valper, det skal jeg ikke legge meg bort i. Men jeg personlig hadde ikke betalt mer for en valp bare fordi foreldredyrene var importert og oppdretter på grunn av dette har lyst til å få dekket mest mulig av sine utgifter. For meg er det ikke det god nok grunn i seg selv å ta over 50% mer (? Jeg er usikker på normalpris på Puddel) for valpene. Uten at det betyr at oppdrettet er useriøst av den grunn. Det bare smaker ikke helt riktig i min munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mari. Valpepris er valpepris, uansett om foreldredyrene er import eller ikke. Hvis jeg nå importerer en hund fra f eks Russland vil valpeprisen etter evt avkom fra denne være den samme som valpepris fra evt avkom etter min svenske frøken - som igjen vil være samme valpepris som norske oppdrettere tar for valper etter norske foreldredyr.

Edit: og bruks, utstilling eller turkompis - det spiller ingen rolle. De er like mye verdt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?

Feil farge = farge som er feil i forhold til rasestandarden (dvs den vi har her i Norge - ikke USA, Kina eller Sør-Afrika).

Ergo - hvis disse valpene IKKE kan stilles ut, eller er godkjente i forhold til rasebeskrivelsen så er de FEILfarget.

På nøyaktig samme måte som en black/tan schäfer, helhvit bearded collie eller en grønn sheltie...

At det er stilig, flott og kult javel, men likevel er det en feil - og det har ikke noe med noen gentetisk "feil", svakhet eller annet å gjøre. Det er en feil på samme måte som enhver feilfarvet ANNEN hund (uansett om man har avlet dem frem med vilje eller ikke). Det har ikke noe med genefeil, mutasjoner eller annet på andre raser heller.. KUN hva rasebeskrivelsen sier - kontra hva man risikerer å få i valpekassen.

Reg. i Norge - ja, jeg har ikke noe problem med å skjønne at dere ønsker disse fargevariantene promotert. De er kjempestilige!! Men mitt spørsmål var i forhold til om det var noen forskjell (evt. mht avlssperren) om de blir importert - kontra oppdrettet i Norge. "Omveien" via utlandet - vil det si at dere ikke får reg. valper etter disse hundene her i Norge pr i dag?

"Kostpris" - dyrere valper fordi foreldrene er importert??

Av mine 5 hunder, så er EN hjemmesnekra' - de fire andre er hhv 2 fra Wales, en fra Tyskland og en fra Slovenia. Mener du virkelig at jeg skal lar mine valpekjøpre betale ekstra fordi JEG velger å kjøpe foreldredyrene i utlandet??

At JEG synes at jeg finner bedre hunder "andre steder" er vel på ingen måte MINE valpekjøperes "problem" (eller skal gå på dere regning)?

Om ditt avlsdyr koster 25 eller 30.000 har da INGENTING med valpeprisen å gjøre. Det er DU (jeg, vi, oppdrettere) som bestemmer hva vi vil bruke i avl - og den derre' parringsvalpen (gratis?) er ikke nødvendigvis noen dårligere avlstispe enn den derre' importen til 30.000...

Her i Norge differensierer vi ikke forskjellen mellom utst.hund (showdog) eller kose/familiehund (pet) - men kanskje de gjør det på pudler (DET vet jeg ikke..)

Og hva er egentlig forskjellen mellom en particoloured puddel og en ureg. chihuahua - for den vanlige "kosehunde"eier, sånn egentlig?

Jeg sier det igjen - JEG synes "parti-pudlene" er superstilige - og skulle så absolutt kunne tenkt meg en hvis det hadde vært en tillat farge. Og jeg spør bare fordi at jeg lurer på det - "no hard feelings"...

Susanne

Men, som jeg jo alltid sier - valper er verdt akkurat så mye som folk er villig å betale for dem. Om noen er villig å betale 25000 for en ureg. chihuahua - javel, da er den valpen verdt akkurat DET for de som kjøpte den.

Enig i det! Men en ureg. chi vil alltid pr. def. forbli en blandingshund. Det er ikke en partipuddel. Så en viss forskjell er det likevel i mine øyne.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var misforståelsen igang igjen :) Det har ingenting med hvorvidt foreldrene er importer fra noensteds å gjøre. Det er selve valpen som er importert fra utlandet. Derifra kommer den littegrann høyere prisen; altså en normal valpepris+ reise-/importutgifter. Om man vil kjøpe en harlekin fra f.eks Holland, så tror jeg nok du ville måtte punge ut med adskillig mer enn 17000 før den var hjemme i stua di. :) Sånn sett kunne man altså her få en billig parti-colour! Tror disse valpekjøperne er ganske fornøyd med den dealen jeg :rolleyes:

Disse linjene har etter det jeg har sett og forstått, en super motor og arbeidsvilje, jaktlyst og ellers et herlig gemytt. Siden de ikke her i Norge kan brukes til avl/utstilling, er de som de fleste andre storpudler utmerkede til bruks og lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var misforståelsen igang igjen :) Det har ingenting med hvorvidt foreldrene er importer fra noensteds å gjøre. Det er selve valpen som er importert fra utlandet.

Så selgeren av disse valpene er intet annet enn en mellommann? Som også betaler av egen lomme for å være mellommann? Det var raust. Eller?

Derifra kommer den littegrann høyere prisen

Hva er normalpris for Puddel i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, en hvilken som helst hundesport kan vel duge...? Vi får vente og se :)

Kjære meg, var det vanskelig å svare eller? Grunnen til at jeg spør er jo at bruks ofte er enten nbf eller jakt, regner ikke med det er så mange pudler i RIK, og disse hundene kan jo aldri oppnå noen brukstittel. Titler er selvsagt ikke alt, men for de som virkelig satser på bruks så er det kanskje et mål uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en valp fra importerte foreldredyr (USA), og betalte helt vanlig valpepris.

Denne oppdretteren har kun importerte avlsdyr (og noen egne avkom), alle alvsdyr er helsetestet (mer enn normalen for rasen), mentaltestet (mer enn normalen for rasen), og alle avldsyr er utstillingsmerittert (mer enn normalen for rasen). Fortsatt selges valpene til normal valpepris. I tillegg kan valpene avles på om de når opp til sine foreldres kvalitet, eller forhåpentligvis blir enda bedre.

Denne oppdretteren hadde sist gang jeg pratet med de gått mange hundre tusner i minus med sitt oppdrett, de produserer i min mening hunder av bedre kvalitet enn de fleste andre oppdrettere i Norden, og alikevel selges valpene til normal valpepris.

Min importerte (USA) hannhund kostet flesk å få inn til landet, og enda mer flesk etter det. Om han hadde blitt bra nok til å bruke i avl så hadde jeg alikevel ikke tatt mer i sprang/parringsavgift enn om han var norsk. Logikken virker litt rar for meg. Han var jo ingen bedre hund selv om han ikke var født i Norge? Og det er jo liksom sånn man tenker da, at når noe koster mer enn det om er normalt så er det fordi det er bedre på et eller annet vis. Burde være iallefall.

Du kan selvsagt ta det du får for dine valper, det skal jeg ikke legge meg bort i. Men jeg personlig hadde ikke betalt mer for en valp bare fordi foreldredyrene var importert og oppdretter på grunn av dette har lyst til å få dekket mest mulig av sine utgifter. For meg er det ikke det god nok grunn i seg selv å ta over 50% mer (? Jeg er usikker på normalpris på Puddel) for valpene. Uten at det betyr at oppdrettet er useriøst av den grunn. Det bare smaker ikke helt riktig i min munn.

INederland ligger prisen for en storpuddel på Ca 14000 til 15000 tusen. I norge ligger en storpuddel valp på 12000 til 13000. Hvis jeg en gang får avle på mine maskotter (particolor) så vil de ligge på samme pris. Denver og Boston hadde allerede nye eiere før dem kom til landet :rolleyes: Finn.no er kjempefint å bruke for å fremme noe nytt og lage diskusjon om. De er mye og utrolig velegnet til agility og lydighet, og dette er jo flott med hensyn til registrering.

Mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVILKEN misforståelse, abroz?

Mener du at selve VALPEN er import, altså..

Eller nei.. Etterpå forklarer du at prisen hadde vært så høy HVIS man hadde importert selv.. Men - hva så??

HVA er det som rettferdiggjør at avkommene er mere verdt enn andre pudler født her i Norge (annet enn fargen, som egentlig ikke burde gi noe positivt utslag ihht pris).

Hvorfor er DETTE noe bedre enn hverannen annonse for ureg. chi/pom-valper som heller ikke er registrert, kan stilles, være med på det organsiserte hundelivet (annet enn som enhver annen blanding/ureg. hund).

At det er PENT?

At de har mer "motor/arb.lyst/jaktlyst"? Er DET vikitig for den normale familiepuddeleieren i Norge da?

At parti-puddelen har "herlig gemytt" - hva ikke den ensfargede det, da?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?

Feil farge = farge som er feil i forhold til rasestandarden (dvs den vi har her i Norge - ikke USA, Kina eller Sør-Afrika).

Ergo - hvis disse valpene IKKE kan stilles ut, eller er godkjente i forhold til rasebeskrivelsen så er de FEILfarget.

På nøyaktig samme måte som en black/tan schäfer, helhvit bearded collie eller en grønn sheltie...

At det er stilig, flott og kult javel, men likevel er det en feil - og det har ikke noe med noen gentetisk "feil", svakhet eller annet å gjøre. Det er en feil på samme måte som enhver feilfarvet ANNEN hund (uansett om man har avlet dem frem med vilje eller ikke). Det har ikke noe med genefeil, mutasjoner eller annet på andre raser heller.. KUN hva rasebeskrivelsen sier - kontra hva man risikerer å få i valpekassen.

Susanne

Schäfer med beskrivelse black/tan er godkjent i Norge..... Det samme gjelder sort sch. (såg i ett innlegg lenger oppe at noen hadde fått info om at det ikke var godkjent.)

Her er hva rasestandaren sier ang "lovlige" farger.

Sort med rødbrune, brune, gule til lysegrå tegninger;

ensfarget sort; ensfarget grå.

Kan og legge til at schvalper med importfedre eller der oppdretter reiser til andre land for parring koster normalt mer enn om "norske" hanner er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer inne i sitatet jeg!

HVILKEN misforståelse, abroz?

Mener du at selve VALPEN er import, altså..

Ja, det er den! :)

Eller nei.. Etterpå forklarer du at prisen hadde vært så høy HVIS man hadde importert selv.. Men - hva så??

Hva så? Om du ønsker en partipuddel så får du en altså mye billigere om du kjøper fra Bente enn om du selv reiser til Holland og henter en. Om man selv skulle importert så ville prisen blitt adskillig høyere. Fordi her har både importør og eksportør gitt av egen lomme. Det er jo eksempler her på tråden hvor mye en import har kostet folk. En parti koster ikke mindre å importere.

HVA er det som rettferdiggjør at avkommene er mere verdt enn andre pudler født her i Norge (annet enn fargen, som egentlig ikke burde gi noe positivt utslag ihht pris).

De er ikke født i Norge! :)

Hvorfor er DETTE noe bedre enn hverannen annonse for ureg. chi/pom-valper som heller ikke er registrert, kan stilles, være med på det organsiserte hundelivet (annet enn som enhver annen blanding/ureg. hund).

Det er ikke en blanding og den er registrerti NKK! Og den kan stilles!

At det er PENT?

At de har mer "motor/arb.lyst/jaktlyst"? Er DET vikitig for den normale familiepuddeleieren i Norge da?

At parti-puddelen har "herlig gemytt" - hva ikke den ensfargede det, da?

Jo, selvfølgelig har den solidfargede også disse kvalitetene. Fordi de er klass like, med unntak av fargen! :D

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...