Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan han noen gang være løs med andre hannhunder?


MariaN

Recommended Posts

Diesel er vel 20 mnd nå, og i rette alderen for det meste.

I hele år sånn ca har han ikke kunne vært løs sammen med andre hannhunder, uten at det blir knuffing.

Vært i få slosskamper. To kankje - som ble avbrutt i løpet av tre sekund.

Og en ufrivillig som varte mer enn lenge nok (ble angrepet når han stod sammen med meg i bånd) -vet ikke om det har fått noen "senskader"....?

Jeg blir nesten litt misunnelig når jeg ser hannhunder leke sammen.

Min må stå å se på :rolleyes: Han har jo såå lyst til å være med å løpe, men jeg vet det ikke går.

Vi var på hundetreff for sosialisering i vår, uten å hilse, og noen ganger hilser vi (på tisper). Han lekte også på slutten, og ignorerte feks den hannhunden som var der i bånd (den som senere angrep han!).

Han går godt overens med guttevalper, og de unge som underkaster seg.

Det er feks store Schæferhanner han overhode IKKE kan møte.

Nå er jo 70% av de hannhundene jeg møter på tur værre enn min da, så han er ikke av den værste sorten liksom. takk gud.

Vi hilser så og si aldri i bånd, noen få tisper, valper(slik at de får sin sosialisering) og såklart de vi kjenner fra før.

Det er jevngamle og eldre hunder det skurrer med.

Nå har det jo mye med rase å gjøre virker det som. Noen raser vil han ikke leke med, det blir for mye, og han vil heller være inne enn ute sammen med labrador ungtispa til venninna mi. feks

Han holder seg innenfor gruppe 1 for å si det sånn :)

Fra spøk til alvor.

Hvordan skal jeg få han til å bli en selvsikker hannhund som IKKE trenger å vise seg. :)

Kommer han noen gang til å kunne være løs UTEN å bølle ?

Hva kan jeg gjøre, og ikke gjøre.

Tips tas imot med stor takk!

Ps; jeg orker ikke en typisk belgerdiskusjon her.

Jeg vil ha hjelp, ikke kritikk.

muligens litt rotete innlegg, men jeg har visket ut og skrevet om en del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si ka eg gjorde i denne alderern, også før: lot Ace kun hilse på gamle, selvsikre, voksne hanner. Som hadde godt språk og var trygg nok i seg selv til å ikke bry seg med en vilter unghund. Ellers styrte vi unna hunder på samme alder, og de hundene eg så kunne hisse opp situasjonen.

Mye yngre hanner gikk også helt greit å hilse på.

Vet ikke om det er en ide for dere å bare holde han helt unna hannhunder i en periode.... Ikke la han få sjansen til å bryske seg. Tren heller på at han ikke på død og liv MÅ hilse på alle hunder dere møter. Tren kontakt, mens den andre hunden går forbi osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg aner bare virkelig ikke hvor mange ganger jeg har sagt det samme *ler* - men jeg sier det igjen - Stine har gjort det og mange før henne. Her handler det om å gi unghunden selvtillit uten at han blir kjepphøy og ekkel.

Mine hannhunder har aldri fått lov til å være sammen med yngre eller jevngamle hanner fra de har vært en 14-24 måneder ca. - og da mener jeg INGEN hannhunder, ikke engang valper og unghunder. Jeg har gjort unntak KUN for dominante selvsikre velfungerende hanner som IKKE tjafser, men som sier ifra om det blir alvorlig, men ellers ignorerer tjafs fra unghunden.

Om du IKKE vil han bli uspiselig så skal du umiddelbart også utelukke yngre hannhunder/hannvalper fra omgangskretsen - det siste en ung jypling trenger er yngre hunder han kan knøvle - han skal bare ikke oppleve at noen underkaster seg i forhold itl han. I tillegg så må du være selvsikker og trygg på alle områder.

Dersom det finnes noen i klubben din med eldre velfungerende hannhunder så avtal gjerne ett turmøte med de på ett nøytralt sted hvor de kan få gå løs sammen uten tull. Blir det bråk fordi Diesel tuller så må du ha is i magen og la den eldre hannhunden styre butikken og sette han på plass. Slossing blir det skjelden det er som oftest snakk om korreks av unghunden og intet annet - slike krangler skal bare brytes dersom det blir alvor - dvs. at dere ser de sloss for livet. (de trenger skjelden det).

Altså - ingen mer lek med underdanige hunder - lek med tisper og eldre fornuftige hanner er det han trenger nå, men ikke mange av gangen, en hannhund av gangen holder lenge......

Jeg har aldri hatt hannhund som har sloss, så jeg vet at dette fungerer aldeles glimrende på både belgere og andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt hannhund som har sloss, så jeg vet at dette fungerer aldeles glimrende på både belgere og andre raser.

Litt OT: Jeg har heller aldri hatt hannhunder som sloss, men mine får ikke omgåes andre hunder utenfor flokken. Innad i flokken er det 8 mnd aldersforskjell på 2 hanner, ikke noe problem, de kan bare ikke skilles for en tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Litt OT: Jeg har heller aldri hatt hannhunder som sloss, men mine får ikke omgåes andre hunder utenfor flokken. Innad i flokken er det 8 mnd aldersforskjell på 2 hanner, ikke noe problem, de kan bare ikke skilles for en tidsperiode.

Nei, det er jo ett poeng - for når jeg hadde en flokk så var jo ikke mine hunder sammen med andre heller - de trengte ikke det liksom.

Men før den tid så var de jo bare to og da var vi mye sammen med andre hunder og hverken min første golden eller gammelmannen sloss evver noen gang liksom. Nå er vi utenfor flokk igjen og jeg vet at om ett års tid så må jeg nok jobbe med å få Noah til å bli en velfungerende, avbalansert ung mann som ikke føler at han må bråke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du IKKE vil han bli uspiselig så skal du umiddelbart også utelukke yngre hannhunder/hannvalper fra omgangskretsen - det siste en ung jypling trenger er yngre hunder han kan knøvle - han skal bare ikke oppleve at noen underkaster seg i forhold itl han. I tillegg så må du være selvsikker og trygg på alle områder.

Dersom det finnes noen i klubben din med eldre velfungerende hannhunder så avtal gjerne ett turmøte med de på ett nøytralt sted hvor de kan få gå løs sammen uten tull.

Han har hilst på èn hund som la seg ned, og det var i vår.

Måtte bare ha med i startinnlegget hva vi har møtt av hunder. Så det er ikke noe vi møter daglig :P

Jeg kommer ikke på noen hunder i forbifarten, og de hundene jeg har møtt på treff er ikke akkurat stabile hunder (går til angrep på min feks :whistle: ). Jeg vil ikke slippe hunden min sammen med noen amatører heller.

Jeg er livredd for at min skal bli skadet jeg da. Redd for at han tar igjen, og den andre banker han.

Nei, jeg er litt pinglete der :/

Men nabohunden feks... Diesel bør vel få lov til å leke med han?? Shiba på halvt år.

Der har det aldri vært noen form for knuffing. Kun lek. Løper etter hverandre med ball osv.

Det er liksom dagens høydepunkt å se Felix stå i bånd utenfor :P

En ting er hvertfall sikkert:

Du verden så mange hissige hannhunder det er der ute :P

Ofte jeg møter de som klikker bare de ser Diesel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg kommer ikke på noen hunder i forbifarten, og de hundene jeg har møtt på treff er ikke akkurat stabile hunder (går til angrep på min feks :whistle: ). Jeg vil ikke slippe hunden min sammen med noen amatører heller.

Jeg er livredd for at min skal bli skadet jeg da. Redd for at han tar igjen, og den andre banker han.

Nei, jeg er litt pinglete der :/

Men nabohunden feks... Diesel bør vel få lov til å leke med han?? Shiba på halvt år.

Der har det aldri vært noen form for knuffing. Kun lek. Løper etter hverandre med ball osv.

Det er liksom dagens høydepunkt å se Felix stå i bånd utenfor :P

En ting er hvertfall sikkert:

Du verden så mange hissige hannhunder det er der ute :P

Ofte jeg møter de som klikker bare de ser Diesel..

Sålenge Diesel ikke knøvler den unge hannen og er ufin så kan han leke med naboen, det er jo bare bra at de er vant til hverandre.

Når det gjelder det du skriver om andre hannhunder så må jeg bare få spørre - Er du sikker på at de ikke ser ting i Diesel som du selv ikke ser? Kan det være at han sender ut signaler som provoserer de andre hannhundene?

Det har nemlig hendt ikke så rent skjelden med gammelhunden at han plutselig fikk behov for å brette sammen og sette seg på en og annen hannhund som i våre øyne ikke gjorde noe annet enn å bare stå der - men han VAR en dominant og selvsikker hannhund så jeg stolte alltid på at han var fornuftig i sine avgjørelser og jeg var rimelig trygg på at når han mente det var på sin plass med litt deng så var det nok det selv om vi tilsynelatende ikke så det.

Det kan nok være sånn med Diesel også - at han gir signaler som de andre ikke tolererer, det behøver ikke bety at de andre er spesielt hissige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, som jeg har lagt merke til som har bodd på litt forskjellige steder i landet, er at hunder i Bergen utagerer mer enn hunder i Trondheim. Jeg bodde i begge byene med samme hund, en sånn som utagerte mot andre hunder. I Bergen opplevde jeg at passerende hunder svært ofte svarte på hans utagering, mens i Trondheim var det ingen som gjorde det. Selv når jeg fikk min egen hund til ikke å utagere, men stå og snuse i bakken, utagerte endel andre hunder mot han når vi var i Bergen. I Trondheim fikk han være i fred. Jeg trodde også at min hund måtte sende ut noen signaler, men det er jo litt rart om hunder i Trondheim ikke skulle reagere, når hunder i Bergen gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge Diesel ikke knøvler den unge hannen og er ufin så kan han leke med naboen, det er jo bare bra at de er vant til hverandre.

Når det gjelder det du skriver om andre hannhunder så må jeg bare få spørre - Er du sikker på at de ikke ser ting i Diesel som du selv ikke ser? Kan det være at han sender ut signaler som provoserer de andre hannhundene?

Det har nemlig hendt ikke så rent skjelden med gammelhunden at han plutselig fikk behov for å brette sammen og sette seg på en og annen hannhund som i våre øyne ikke gjorde noe annet enn å bare stå der - men han VAR en dominant og selvsikker hannhund så jeg stolte alltid på at han var fornuftig i sine avgjørelser og jeg var rimelig trygg på at når han mente det var på sin plass med litt deng så var det nok det selv om vi tilsynelatende ikke så det.

Det kan nok være sånn med Diesel også - at han gir signaler som de andre ikke tolererer, det behøver ikke bety at de andre er spesielt hissige.

Joda, jeg har tenkt den tanken flere ganger, og gjør det vel enda! -men slo den fra meg siden jeg ble fortalt av andre belgerfolk at det var sikkert ikke tilfelle..siden min var så ung.

Diesel ignorerte hannbikkja fullstendig. trippet forbi og reagerte ikke når den andre bikkja brølte mot han.

kastrert Ridge dette. gang på gang brølte den imot oss(igjennom flere treffkvelder), og en gang mista eieren båndet. jeey flexibånd på ei bikkje på 50 kg!

uhell skjer..men når eieren ikke sier et kløyva ord etterpå kan hun og bikkja dra dit peppern gror.

Jeg håper bare ikke Diesel har fått noen negativt ut av denne episoden. JEG ble så skjelven at jeg måtte hjem å legge meg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...