Gå til innhold
Hundesonen.no

"kan ikke" svømme

Brando

Recommended Posts

Hei Hei...

har en hund som ikke er så flink til å svømme, han klarer såvidt holde hodet over vann men han plasker rundt som om han kommer til å drukne når som helst.... virker også som han får litt panikk. :)

syntes dette er synd siden han trives så godt i vannet når det er grunt.

er det noen mulighet for meg å få han til å føle seg tryggere i vannet? slik at han kanskje kan kose seg litt i vannet sammens hunden til mamma som elsker å bade! har prøvd å gå ut sammens med han og har også prøvd andre hunder som han kan "svømme" sammens med...

noen forslag?

er takknemlig for alle tips!

Hilsen Brando :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må han kunne svømme da? Hvis han koser seg i vannet så lenge han har fast grunn under føttene, så kan han vel gjøre det!

Hvor gammel er han? Det kan jo også hende at han en dag blir tryggere og tør å legge på svøm :) Stitch syns det er gøy å bade, men liker ikke å svømme - selv om han kan. Det fant vi ut i sommer da han datt uti på litt dypere vann.

Jeg syns du skal fortsette å gå ut sammen med han (litt kaldt nå kanskje :) ), men la han få den tiden han trenger også kan du ta på redningsvest for sikkerhetsskyld om dere er i båt e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han liker ikke å ha på seg redningsvest, noe som er veldig tydelig på kroppsspråket hans...

er ikke krise for meg at han ikke kan svømme, men han trives så godt i vannet så jeg bare tenkte at det kanskje var noe jeg kunne hjelpe han med slik at han hadde muligheten siden han er glad i vannet..... :)

mvh Brando

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder er flinkere enn andre til å svømme - det har mye med teknikk å gjøre. Selvsagt er det noen raser som sliter mer vil jeg tro - dachs f.eks med sin lange rygg er kanskje ikke verdens beste svømmer?

Husker Amigo da han var liten - nekta plent å svømme. Men så la jeg ut på en svømmetur og da overvant han uviljen sin og la i vei etter meg. Og siden den gang har han vært helt propell i vannet.

Aika derimot kan svømme men FORDRAR det ikke. Men det er helst det at hun ikke liker å bli våt under buken tror jeg. For hun svømmer jo ypperlig når hun først må mener jeg.

Ta det suksessivt med hunden din. Nå er det kanskje litt kaldt å drive svømmetrening men til sommeren så ville jeg bare tatt bånd på hunden og gått uti selv helt til han ikke stod bunn mer. Og deretter bare la ham svømme rundt og rundt deg mens du har kontrollen med båndet.

Svømmevest er sikkert bra det om man er ute til havs - men inne ved land ville jeg personlig latt hunden gått uten. For det er noe annet å "lære" å svømme (de fleste kan det jo uten å lære det) med vest og uten vest. Finn ut hva som passer deg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine likte heller ikke å ha på seg svømmevest de 10 første gangene, men heldigvis så er det jeg som vet hva som er best for hundene og ikke omvendt :D

jeg vet hva som er best for min hund, sant det... men er jo ikke noe særlig at han skal føle ubehag hver gang vi nærmer oss vannet, da kan det jo brått gå helt feil vei.... ;)

han har dachs i seg, kanskje det har noe å si, det vet jeg ikke....

mvh brando

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...