Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden beit nabogutten


Rabb

Recommended Posts

Det hjelper faktisk ikke hva du synes bare skulle mangle Malena - saken er slik enten du liker det eller ikke: Folk som ikke har hund, ikke er hundevante eller har veldig hundeskrekk lærer sjelden barna å omgås hund. Det er det vi som hundeeiere må forholde oss til, enkelt og greit.

Hvis alt hadde vært som det skulle, alle hadde lært barna hvordan de skulle opptre i alle sammenhenger hadde det verken funtes kjeltringer eller krig liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Folkeskikk! Man løper ikke rett mot noen og noens hund og begynner å klappe på den. Man går i vanlig tempo og spør pent om å få hilse.

Og jeg nekter ikke i det hele tatt for at hundene er vårt ansvar. Selvfølgelig er de det!

Jeg forventer også at hundene ikke skal bite så lett. Men når en hund står bundet/blir presset inn i et hjørne o.l så skal de **** meg få lov å si ifra og ikke la seg bli herset med. Hundene mine skal også godta mye men ikke å f.eks bli stikket ut øya på. Hvis noen i det heletatt skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeskikk! Man løper ikke rett mot noen og noens hund og begynner å klappe på den. Man går i vanlig tempo og spør pent om å få hilse.

Og jeg nekter ikke i det hele tatt for at hundene er vårt ansvar. Selvfølgelig er de det!

Jeg forventer også at hundene ikke skal bite så lett. Men når en hund står bundet/blir presset inn i et hjørne o.l så skal de **** meg få lov å si ifra og ikke la seg bli herset med. Hundene mine skal også godta mye men ikke å f.eks bli stikket ut øya på. Hvis noen i det heletatt skjønner hva jeg mener...

Ja *sukk* men når barn ikke har lært dette, så setter man ikke igjen en hund uten oppsyn et sted hvor barn ferdes. Og har man barn må man forvente at andre barn ferdes også på ens egen eiendom - da kan man ikke sette igjen en hund uten oppsyn på egen eiendom for så å hyle om eiendomsrett osv etterpå. Da tar man ansvar for det man har gjort, slik ts har, både for hundens og barnas del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, om nå barnet skulle løpe ut i veien og bli truffet av en bil, hvem får skylda da? Og om barnet skulle snakke med en fremmed, som kanskje kidnappet de eller lignende, hvem får skylda da? Hvem blir straffa? Det er ikke barnet, er det vel? Det er sjåføren av bilen, eller den som kidnapper eller lignende.. Så den sammenligninga ble kanskje ikke sånn dere hadde tenkt allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, om nå barnet skulle løpe ut i veien og bli truffet av en bil, hvem får skylda da? Og om barnet skulle snakke med en fremmed, som kanskje kidnappet de eller lignende, hvem får skylda da? Hvem blir straffa? Det er ikke barnet, er det vel? Det er sjåføren av bilen, eller den som kidnapper eller lignende.. Så den sammenligninga ble kanskje ikke sånn dere hadde tenkt allikevel?

Selv om kidnappere og sjåfører får skylden så er det ikke sånn at man skal alltid skylde på hunden da... Jeg syns dette blir litt teit jeg da altså, er det liksom aldri barna sine feil mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om kidnappere og sjåfører får skylden så er det ikke sånn at man skal alltid skylde på hunden da... Jeg syns dette blir litt teit jeg da altså, er det liksom aldri barna sine feil mener du?

Jeg syns ikke det er noe poeng i å stille hverken barn eller hund til ansvar for sine handlinger, da ingen av de har forutsetning til å ta noe ansvar. Det er jeg som hundeeier som har ansvar for at mine hunder ikke blir satt i en situasjon hvor de føler seg presset til å bite, og det er mitt ansvar som forelder å lære barna mine å ikke klappe fremmede hunder.

Unger som flyr ut og inn av huset her og leker med mine barn, syns vel heller ikke at våre hunder er "fremmede" lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE BLIR LITT FOR DUMT!

En hund ER en hund, ikke menneske. Den tneker som en hund, "snakker" som en hund, og har sine egene instinkter og handlinger! Anbefaler alle som ikke har satt seg inn i hundepsykologi om å lese "kulturkollisjonen mellom hund og menneske"!

En hund skal aldri være nær barn uten oppsyn! I dette tilfellet har jeg forstått at barna hadde lov til å gå på eiendommen og dermed blir det mer eiers eiendom og dermed mer eiers ansvar.

En hund har en plan A: flukt, plan B: å bite

Denne hunden trenger ikke nødvendigvis å være "farligere" enn andre hunder etter denne episoden. Alle hunder har det boende i seg, men det er ikke alle som kommer i situasjoner hvor de må ta i bruk disse metodene.

Jeg skjønner at lovverket er som det er etter at hunder som ER agresive har bitt noen, men synes det er synd at de derfor ødelegger når det blir slike situasjoner som i dette tilfellet kanskje kun er et engangstillfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...