Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden beit nabogutten


Rabb

Recommended Posts

Tja, når man har barn så må man vel nesten forvente (håper jeg i alle fall) at andre barn kommer på besøk. Folk som ikke er hundevante, og da spesielt barn, oppfører seg ikke alltid slik man skal. Det må vi som har hund forholde oss til, rett og slett. Noe annet er uforsvarlig av oss som hundeeiere etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Jeg hadde ALDRI avlivd hunden min om den sto bundet på MIN eiendom og noen barn kom slik som det er forklart her.

Jeg har sett hvor voldsomme barn kan oppføre seg mot hunder og dyr generellt. Det er SYKT at hunder skal bli straffet med avlivning for en minste ting! Jeg kan skjønne om man må avlive en hund som har drept noen, men en liten bittskade?! Ser mange har spurt og jeg spør jeg også, hvor alvorlig var denne såkalte bittskaden?

Man avliver ikke en hest som sparker, klyper og kaster en av, men en hund som biter etter å ha advart blir avlivet!?!? Det er ikke rart en hund som står i bånd og ikke har mulighet til å flykte føler seg truet om man fortsetter å nærme seg etter advarselen!

Også som noen skrev lengere opp her ville jeg krevd en dokumentasjon fra en lege ang bittskaden.

OG en atferdsanalyse av en ekspert av hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville ikke hatt en hund som ikke tålte at det kom bort barn "bare" fordi den sto bundet i hagen, SÆRLIG ikke når jeg har egne barn, og det flyr unger ut og inn her hele tiden.

Merkelig hvor innmari forståelsesfulle vi skal være ovenfor de stakkars hundene våre som ikke skjønner forskjell på rett og galt, mens vi forventer at unger skal kunne hundespråk og skjønne mer enn hva enkelte voksne gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor innmari forståelsesfulle vi skal være ovenfor de stakkars hundene våre som ikke skjønner forskjell på rett og galt, mens vi forventer at unger skal kunne hundespråk og skjønne mer enn hva enkelte voksne gjør?

Det er kun én regel dem trenger å vite: Ikke gå bort til hunder.

Det er helt utrolig hvor mange ansvarsløse foreldre som finnes som ikke klarer å få trykket den setningen inn i hode på barna.

Kan bare ta et eksempel av en hendelse som skjedde ikke langt fra der jeg bor. Hunden stod i hundegård mens eierne var på jobb. En nabo fant ut at hun skulle lage mat til hunden og la barnet sitt servere det. Barna gikk bort med maten til hunden. Da hundene begynte å spise fjernet barnet maten og hunden bet. Hunden ble begjært avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun én regel dem trenger å vite: Ikke gå bort til hunder.

Greit nok, men så er det en situasjon hvor barnet ENTEN overser det den har blitt lært eller aldri har blitt lært. Hunden advarer og tilslutt (avhengig av hund) biter. Hva da? Skal vi fremdeles si "det var den ***** ungen som gikk bort- seff skal hunden min ikke avlives"?

Det er helt utrolig hvor mange ansvarsløse foreldre som finnes som ikke klarer å få trykket den setningen inn i hode på barna.

Ja, og det finnes mange drittunger som til tross for beskjeder IKKE etterfølger dem..

Kan bare ta et eksempel av en hendelse som skjedde ikke langt fra der jeg bor. Hunden stod i hundegård mens eierne var på jobb. En nabo fant ut at hun skulle lage mat til hunden og la barnet sitt servere det. Barna gikk bort med maten til hunden. Da hundene begynte å spise fjernet barnet maten og hunden bet. Hunden ble begjært avlivet.

Dum situasjon, helt klart utløst av en dum dame. Barnets alder sier du ingenting om, men kanskje et dumt barn også?

Uansett, min hund skal da **** meg ikke bite noen fordi noen tar vekk maten som de står og gir den??? Og hadde min hund stått, uten tilsyn i hagen og venner av datteren min kom og den bet - sorry- men det dyret ville jeg ikke hatt i mitt hus. MEN, det er faktisk ikke ungene sin feil (uansett hvor lite jeg liker unger), det ville vært MIN feil. Jeg lot hunden stå UTEN tilsyn... min feil, mitt valg, my shit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, min hund skal da **** meg ikke bite noen fordi noen tar vekk maten som de står og gir den???

Hvorfor ikke? Den handla kun etter instinkt - overleve.

Hvorfor skal vi stille så til tider usaklige høye krav til hva hundene skal takle, mens andre dyr slipper unna med det meste? Det finnes da katter på størrelse med små hunder og hvem er det som hadde forlangt at nabokatta skulle avlives fordi den bet en unge som dro den i halen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Den handla kun etter instinkt - overleve.

Hvorfor skal vi stille så til tider usaklige høye krav til hva hundene skal takle, mens andre dyr slipper unna med det meste? Det finnes da katter på størrelse med små hunder og hvem er det som hadde forlangt at nabokatta skulle avlives fordi den bet en unge som dro den i halen?

Ja, jo.. delvis enig med deg. Men nå er det engang slik at jeg ville ha krevd mer av en hund enn en katt. Mest fordi sistnevnte i all hovedsak vil ta i bruk klørne før den eventuelt biter. Og med klobruk, så slipper en katt nesten alltid fri.

Hvorfor jeg ville ha krevd mer av en hund? Tja, gjerne fordi den alltid blir med meg der jeg går. Den skal være med på tur, treff, sosialisering, besøk, byturer, landturer, ferieturer.. En katt (i mitt hus iaf) blir hjemme. Den beveger seg ut og inn av hoveddøren med hagen vår som sitt domene. Jeg har ikke behov for at en katt skal synes at alt er ok så lenge jeg sier det er det. En katt er noe helt annet i mine øyne, enn en hund.

Hvis jeg hadde hatt en hund som hadde bitt, så ville jeg mest sannsynlig ha gått på glasskår etterpå. Jeg ville selvsagt ha foretatt en utredning hos veterinær og deretter ville jeg nok antatt at det hele kunne ha skjedd på nytt. Nå har jeg heldigvis aldri (*bank i bordet*) kommet i en situasjon hvor jeg har måttet avlive en hund grunnet biting, men skulle det skje- så antar jeg at jeg ville funnet strake veien til en veterinær dersom det fremsto som den riktige handlingen. Jeg kan ikke ha et hundehold hvor hunden biter fordi den anser det som den eneste mulighet, terskelen for biting er da for lav i mine øyne. I min naive, *rosa* verden, så skal en hund først lage et helvetes bråk før den tyr til den muligheten biting er. Og det bråket skal være såpass heftig at folk den "reagerer" på ikke anser det som en smart ting å gå bort til den (om du skjønner hva jeg mener? Er fryktelig morgentrøtt enda, aner ikke hvor fornuftig dette høres ut ;)).

Nå vet vi jo ikke hva som skjedde i dette scenariet.. Hunden kan ha advart med knurring, flekking av tenner og lignende. Men ungen har jo uansett vært nærme nok til å bli bitt (et omfang vi heller ikke vet noe som helst om ;))- men som sagt i min *råååsa* verden, så ville min hund ha sagt ifra så tydelig at bitingen ble unngått. Hvis den ikke gjør det, altså kun avgir forsiktige tegn til at "nope, dette liker jeg ikke- du tar ikke hintet, så jeg biter", så hadde ikke den hunden vært lenge hos meg nei...

Hm, tror jeg skal drikke mer kaffe- kanskje jeg klarer å få det frem mer tydelig om noen timer ;)

EDIT: Ah...vedr. "instinkt- overleve". poenget ditt mannen, igjen, vi snakker om hunder i et hushold. Den får mat kontinuerlig etter et skjema (etter hva den er vant til), den har ingen grunn til å tro at den skal sulte ihjel...Hvordan kan en si at det er ok at den biter? Mat får den jo igjen senere? Jeg kan ikke si at "instinkt" biten her er så veldig troverdig når vi altså snakker om et normalt hundehold.... Back to kaffen, så skal jeg forsøke å holde kjeft.

D.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å avlive kun etter å ha lest den paragrafen i loven, ser jeg på som helt teit, i allefall slik situasjonen har blitt forklart her.

Hvis det kommer mer info, så kan man kanskje forstå avgjørelsen, men så lenge hunden var forsvarlig bundet på din eiendom, så har nok ikke nabo'en så mye de skulle ha sagt, med mindre bittet førte til fatale skader.

Edit: Lagt til litt.

hundeloven kan leses her, tolkes det rett, så bør den ikke trenge å avlives.

Det eneste som står om bundet hund er:

Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det står lite forklart om hvordan hunden er/var, hvilke og hvor alvorlige skader det var o.l. Så er vanskelig å bedømme ut ifra så liten informasjon.

Men som sakt vet jeg hvordan unger er.

Jeg har et eksempel om hvordan unger kan være (og dette er foreldre som er VIRKELIG DÅRLIGE til å informere ungene sine hvordan de skal oppføre seg rundt dyr generelt)

Jeg gikk tur med Cavalieren vår Scott og vi bor ved en barneskole. Først kom det to jenter å ville hilse(jeg blir vanligvis irritert og sier somregel nei til alle) men da sa jeg ok hvis dere er rolige og setter dere ned. Scott liker ikke barn fordi han har erfaring med mye bråk, at de er for frempå og at de er for voldsomme, så han trekker seg unna. Før jeg får gått videre kommer det flere barn løpende rett mot oss og rett på Scott, plutselig var han omringet av barn som dyttet og skulle "kose" på han. Der sto han imidten av flokken på minst 10 unger med halen mellom beina og så opp på meg livredd som han var. Jeg måtte gå bort å hente han og få han med meg bort. Dere skal være rolige og sette dere ned hvis dere skal hilse, men NÅ ER DET NOK! sa jeg før jeg gikk. Etter dette er han nå ENDA mer skeptisk med barn enn han var, i dag ville han ikke gå videre når vi skulle gå forbi noen barn ved barneskolen.....!

Flere foreldre må bli bedre til å forklare barna sine hvordan man oppfører seg rundt dyr.

Har mange eksempler på hvordan barn kan være....! De kan virkelig være onde mot dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det står lite forklart om hvordan hunden er/var, hvilke og hvor alvorlige skader det var o.l. Så er vanskelig å bedømme ut ifra så liten informasjon.

Men som sakt vet jeg hvordan unger er.

Jeg har et eksempel om hvordan unger kan være (og dette er foreldre som er VIRKELIG DÅRLIGE til å informere ungene sine hvordan de skal oppføre seg rundt dyr generelt)

Jeg gikk tur med Cavalieren vår Scott og vi bor ved en barneskole. Først kom det to jenter å ville hilse(jeg blir vanligvis irritert og sier somregel nei til alle) men da sa jeg ok hvis dere er rolige og setter dere ned. Scott liker ikke barn fordi han har erfaring med mye bråk, at de er for frempå og at de er for voldsomme, så han trekker seg unna. Før jeg får gått videre kommer det flere barn løpende rett mot oss og rett på Scott, plutselig var han omringet av barn som dyttet og skulle "kose" på han. Der sto han imidten av flokken på minst 10 unger med halen mellom beina og så opp på meg livredd som han var. Jeg måtte gå bort å hente han og få han med meg bort. Dere skal være rolige og sette dere ned hvis dere skal hilse, men NÅ ER DET NOK! sa jeg før jeg gikk. Etter dette er han nå ENDA mer skeptisk med barn enn han var, i dag ville han ikke gå videre når vi skulle gå forbi noen barn ved barneskolen.....!

Flere foreldre må bli bedre til å forklare barna sine hvordan man oppfører seg rundt dyr.

Har mange eksempler på hvordan barn kan være....! De kan virkelig være onde mot dyr.

Vi kan faktik ikke forvente at foreldre skal lære barna sine noe som helst når det gjelder hunder/hundehold. Det er faktisk vårt ansvar som hunde eiere å passe på at slike ting IKKE skjer. Jeg synes du burde ha stoppet alle disse ungene som kom "flyvende". Selvsagt kommer alle for å klappe den søte hunden... AT du lot det gå så langt som at hunden sto med halen mellom bena og ble redd, synes jeg faktisk var dårlig gjort av deg overfor hunden din.

Jeg går også forbi en barneskole.. og når jeg kommer med flokken min ( 5 hunder) og vær du sikker, stopper jeg for å la en hilse så kommer hele skolegården.. Men jeg sørger for at hundene mine er trygge på omgivelsene og la de bli vant til at ungene de klatrer på gjerdet og bråker..

Har også nabo unger her som elsker å leke med hundene mine, og jeg vet at de ikke klarer å holde seg unna om hundene står ute uten at jeg er der.. Selv om jeg har forklart både barna og moren flere ganger at det kan faktisk være FARLIG om de går å leker med hundene mine når jeg ikke er det ( har tatt de på fersken flere ganger.. og jeg har vært rimelig sint).. Derfor har jeg aldri mine hunder ute i hagen uten at jeg selv kan være der.

Selv om jeg ikke har små barn lenger synes jeg det er greit at hundene mine er trygge på små barn.. for er det noe som er sikkert.. så er det at det alltid vil finnes småbarn og det vil alltids finnes foreldre som "nummen - hilse på voven.. " og sender sine håpefulle små bort.. uten å spørre meg om det er greit. Og da er det veldig greit for meg å vite at hunden IKKE vil bite eller skade den ungen. Og det ser jeg på som del av mitt ansvar som hunde eier at mine hunder kan omgåes alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldres ansvar å lære barna om hva som er rett og galt, og hvordan man kan og ikke kan oppføre seg.

Å si at det er hundeeier sitt anvar å lære barna dette, blir det samme som å si at mor og far ikke trenger å lære barna noe om ting som mor og far direkte kan gjøre noe med (les: alt utenfor deres eiendom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldres ansvar å lære barna om hva som er rett og galt, og hvordan man kan og ikke kan oppføre seg.

Å si at det er hundeeier sitt anvar å lære barna dette, blir det samme som å si at mor og far ikke trenger å lære barna noe om ting som mor og far direkte kan gjøre noe med (les: alt utenfor deres eiendom).

Nei, det er IKKE hundeeiers ansvar å lære barna dette. MEN, det er hundeeiers ansvar å holde hunden UNNA udugelige barn. Fordi, det går utover din hund, hvis du setter den i en situasjon som kan utløse biting (la den stå bundet uten oppsikt osv osv).. er det så vanskelig å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan faktik ikke forvente at foreldre skal lære barna sine noe som helst når det gjelder hunder/hundehold. Det er faktisk vårt ansvar som hunde eiere å passe på at slike ting IKKE skjer. Jeg synes du burde ha stoppet alle disse ungene som kom "flyvende". Selvsagt kommer alle for å klappe den søte hunden... AT du lot det gå så langt som at hunden sto med halen mellom bena og ble redd, synes jeg faktisk var dårlig gjort av deg overfor hunden din.

JEG syntes at alle foreldre skal lære unger hvordan de nærmer seg dyr! Dette mener jeg er veldig viktig. Jeg sier ikke at de skal lære ungene om hundehold, hvor du fikk det fra skjønner jeg ikke. Selvfølgelig kan vi ikke stole på at det blir gjort, og ja hundene er vårt ansvar. Kom ikke her å si at det var dårlig gjort av meg overnfor hunden min når du ikke var i den samme situasjonen. Jeg sto å pratet med de to ungene som klappet på Scott og ble helt overrumplet når disse ungene kom løpende, jeg rakk ikke reagere før de plutselig sto flokket rundt han. Prøv selv å snakke til så mange unger på en gang. Hadde jeg kunne spolt tiden tilbake hadde jeg selvfølgelig trukket meg og han unna !

Men nå sporer bare tråden av, poenget mitt var å fortelle hvordan unger kan være og hvor vanskelig en slik situasjon kan bli. Jeg setter aldri mine hunder i bånd noe sted uansett, da vi har en inngjerdet hage. Og hadde jeg satt de i bånd ville jeg fulgt med. Men man kan ikke forutse at noe sånt kan skje, dette er en veldig lei situasjon og at de valgte å avlive er nå deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan faktik ikke forvente at foreldre skal lære barna sine noe som helst når det gjelder hunder/hundehold. Det er faktisk vårt ansvar som hunde eiere å passe på at slike ting IKKE skjer. Jeg synes du burde ha stoppet alle disse ungene som kom "flyvende". Selvsagt kommer alle for å klappe den søte hunden... AT du lot det gå så langt som at hunden sto med halen mellom bena og ble redd, synes jeg faktisk var dårlig gjort av deg overfor hunden din.

Hun har faktisk ett poeng her. For vi lever ikke i en ideel verden der foreldre tar ansvar for sine barn og forklarer dem slike ting, ergo MÅ vi ta hensyn. Barn er også små impulsive vesener har lett for glemme oppdragelsen og formanende ord når pelsen står der og ser bare søt ut!

Klart det er vårt ansvar som foreldre å lære barna dette! Jeg sier IKKE noe annet. Det er bare viktig å huske at det er likevel ikke grunn god nok for å ikke ta ansvar selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldres ansvar å lære barna om hva som er rett og galt, og hvordan man kan og ikke kan oppføre seg. Å si at det er hundeeier sitt anvar å lære barna dette, blir det samme som å si at mor og far ikke trenger å lære barna noe om ting som mor og far direkte kan gjøre noe med (les: alt utenfor deres eiendom).

Jeg lurer litt på HVORDAN foreldre som kanskje overhodet ikke har peiling på hunder - eller dyr generelt - skal kunne lære sine barn hvordan de skal omgås dem ? Sannsynligvis er de helt uinteressert i hunder, og kanskje har de ikke engang tenkt over at man skal lære sine barn noe som helst om hunder og omgang med disse for dem uinteressante vesenene. Nei - her er det hundeeier som har ansvar for å ta de hensyn som er nødvendig - og å sette en hund alene ute i en hage er i mitt syn uansevarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo tro at foreldre som selv ikke eier/kjører bil likevel lærer barna sine at de ikke skal løpe ut i veien. Jeg vil også tro at foreldre uavhengig av egen erfaring med "arten" forbereder barn på at ikke alle voksne de møter vil dem vel. Dermed synes jeg det er naturlig at foreldre også instruerer sine barn når det gjelder hunder. Ikke nødvendigvis hvordan hunder skal behandles - det er det ikke sikkert at foreldrene vet- men at man ikke går bort til andre sine hunder uten at eier har sagt at det er greit og er med.

Når det er sagt, så har jeg for leeeenge siden sluttet å forundre med over hva enkelte mener er samfunnets, politikernes, skolens, barnehagens og naboens ansvar. Selv har de bare rettigheter og ingen plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal foreldre lære sine barn hva som er rett og galt i dette samfunnet. Men jeg mener likevel at som hunde eiere har vi det største ansvaret når det kommer til vår hund og dens adferd.

Det blir det samme om jeg skulle være så uheldig å kjøre på ett barn som plutselig løp ut i veibanen.. Det er faktisk min PLIKT som sjåfør og kunne forutse at SLIKT kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal foreldre lære sine barn hva som er rett og galt i dette samfunnet. Men jeg mener likevel at som hunde eiere har vi det største ansvaret når det kommer til vår hund og dens adferd.

Det blir det samme om jeg skulle være så uheldig å kjøre på ett barn som plutselig løp ut i veibanen.. Det er faktisk min PLIKT som sjåfør og kunne forutse at SLIKT kan skje.

Jeg er helt enig med deg. Men det ville jo være en snodig mor eller far som ikke gjør barnet sitt klar over faren ved å løpe ut i veibanen, selv om det er sjåførens plikt å kjøre slik at h*n klarer å stoppe. ( Hvor mange er det forresten som klarer å stoppe på den foreskrevne delen av synbar vei? Ikke mange, vil jeg tro).

Når jeg velger å være meget forsiktig med barn og hund, så er det mest for min hund sin del, og ikke for uoppdragne/uopplyste unger sin del. Stygt, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sette en hund alene ute i en hage er i mitt syn uansevarlig.

Hva er uansvarlig med å sette din egen hund i den egen hage? Greit at ungene ikke kan noe om hunder, men jeg håper da inderlig at foreldrene har forklart dem at at man ikke skal gå inn på andres eiendommer uten videre. Jeg synes det er helt sinnsvakt at man kan få begjært hunder avlivet som er sikret på privat område. Helt sinnsvakt. På tide å våkne opp og innse at det er rovdyr vi har med å gjøre og at dem ikke trenger å være syke i hodet for å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den fult ut occurrence.

Problemet er at så lenge det er et barn så glemmer alle hunden. Det er fakta!

Hadde selv en episode for noen år siden. En herlig border collie som aldri hadde vist tegn til aggrisjon, biting osv men han likte ikke og bli overrasket. En dag kom det besøk bl.a. et par unger i 10-12 års alderen. Det første de fikk beskjed om var og la bikkja være i fred, og at den ikke liker og bli overrasket. Av de barna her, og unger flest så koser/herjer å jakter de på hunden(e) for og få kost med dem.

Det som skjedde var at eier stelte med hunden, den ene ungen kom som et lyn bak hunden og "kastet" seg over den. Det endte med at hunden reagerte med og bite ( for første gang ).

Det var barnet sitt feil, men allikevel så gikk det utover hunden!

Og i det tilfelle man nevner her så skulle absolutt hunden ikke blitt avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er uansvarlig med å sette din egen hund i den egen hage? Greit at ungene ikke kan noe om hunder, men jeg håper da inderlig at foreldrene har forklart dem at at man ikke skal gå inn på andres eiendommer uten videre. Jeg synes det er helt sinnsvakt at man kan få begjært hunder avlivet som er sikret på privat område. Helt sinnsvakt. På tide å våkne opp og innse at det er rovdyr vi har med å gjøre og at dem ikke trenger å være syke i hodet for å bite.

Man går da ikke inn i andres hage uten videre om man skal besøke barna som bor der, slik det er nevnt av ts? Har man barn så man faktisk regne med at andre barn kommer inn på ens eiendom, og man kan ikke regne med at alle disse barna vet hvordan man oppfører seg rundt hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg velger å være meget forsiktig med barn og hund, så er det mest for min hund sin del, og ikke for uoppdragne/uopplyste unger sin del. Stygt, men sant.

Det er den eneste grunnen til at jeg er forsiktig og - jeg er ikke videre interessert i å måtte avlive min hund bare fordi at naboungen syns den burde klemme den (og nei, jeg tror ikke mine hunder ville bitt i en sånn setting, bare for å ha presisert det).

Man går da ikke inn i andres hage uten videre om man skal besøke barna som bor der, slik det er nevnt av ts? Har man barn så man faktisk regne med at andre barn kommer inn på ens eiendom, og man kan ikke regne med at alle disse barna vet hvordan man oppfører seg rundt hunder.

Hæ? Nei, du skjønner det at i husholdninger hvor det er både barn og hund, er det eneste alternativet at husets barn reiser bort for å leke med kamerater. Ærrugæern, liksom? Barn komme på besøk til barn? Ække mulig det vel? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ening med deg Cockerella! MIN hund skal ikke få skyld i noe noen unger gjør og som er deres skyld!

Og som sakt over, man lærer ungene å ikke løpe over veien, ikke snakke med fremmede osv osv. Da kan man lære sine barn om hvordan man nærmer seg/ikke nærmer seg dyr. Dyr er en stor del av samfunnet det også. Så det skulle bare mangle syntes jeg. Det syntes jeg ikke er noe å diskutere engang. JA, man har ansvar for egen hund, MEN på sin eiendom regner man med at dyret skal få stå ifred. Man kan ikke stå ute å følge med på hestene som står ute på beite fordi det KAN skje at noen unger våger seg inn og det KAN skje at de sparker elle klyper(bare et eksempel for de som ennå ikke har skjønt poenget mitt) ..

Jeg har nå blitt "bitt" (det er forkjellig hva folk mener er et bitt også) av både Cavalieren og Labradoren når de var små valper så jeg har fått skrapemerker og blødd litt(altså de har vært uforsiktige i lek). Så en dokumentasjon på hvor stor denne skaden er og kanskje en atferdsanalyse av hunden kunne vært noe før man bestemte seg for å avlive den. Jeg ville nå virkelig fighta for å beholde hunden min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...