Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noe galt med bilen min?


tuppetroll

Recommended Posts

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :))

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :o:devil: Var DEN så vanskelig å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :o)

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :):devil: Var DEN så vanskelig å finne?

Ja, den hvite røyken kommer ut av eksospotta.

Jeg har forsåvidt spurt noen som kan det, og hun skal se på den i morgen. Ender vel med at den må på verksted, for hun ville ikke fikse sånn rar fransk bil selv.

Det virker som om det er veldig forskjeller på hva folk sier, på hvor mye olje man kan kjøre med før det er FOR for mye. Vi tapper uansett av litt i morgen :o

Og, ja - det tok meg jo "bare" to år å gidde å lese meg frem til hvor peilepinnen er via manualen. Jeg behøver kanskje ikke å nevne at jeg ikke skjønte at jeg skulle peile olja der hvor peilepinnen var festet, men heller prøvde å peile den der hvor jeg heller på olje - og ble veldig forbannet over at det ikke var noe ***** hull der :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sambo sier at toppDEKSELpakningen er noe helt annet enn toppdekselet. Toppdekselpakningen skal ikke ha noe med tuppetrolls problemer å gjøre mener han.

Også lurer han på om den hvite røyken kommer ut av eksospotta?

Ellers må jeg bare spørre, hvorfor ikke bare dra til noen som KAN dette istedenfor å sitte her og få 1849 forskjellige svar fra folk som tror de kan noe? (det var samboers ord altså, hehe :devil:)

Sambo sier forresten at man skal kunne ha opptil 5cm for mye olje, og alikevel skal det ikke ha noe å si. Altså ingen fare. Det som skjer når man har på alt for mye olje (såppass at det blir farlig) er at det blir veldig varmt i motoren og begynner det å bygge seg opp trykk inni motoren der som oljen sirkulerer, og DA vil topp-pakningen ryke.

BTW: man ser jo peilepinnen på bildet av motoren din :):o Var DEN så vanskelig å finne?

Åssen bil har dere da?? som det er plass til SÅ mye FOR for mye olje??? 5 cm på min pinne og det renner over i peilepinnehullet... ;)

Ogja, det er forskjell på topp-pakning og topp-dekselpakning... Er man HELDIg så går toppDEKSELpakningen, den går det fint ann å bytte selv. Den sitter liksom på "toppen" av toppen... Går topp-pakningen, må man dele hele motoren i to.

Jeg hadde dette problemet til dels på min bil, men der var det vann i olja.. Så jeg byttet like gjerne hele motoren istedet for å bytte topp-pakningen...

Og, ja - det tok meg jo "bare" to år å gidde å lese meg frem til hvor peilepinnen er via manualen. Jeg behøver kanskje ikke å nevne at jeg ikke skjønte at jeg skulle peile olja der hvor peilepinnen var festet, men heller prøvde å peile den der hvor jeg heller på olje - og ble veldig forbannet over at det ikke var noe ***** hull der :o

:o:o

Legge forresten ut link til de forumet jeg spurte på... Selv om jeg er litt skuffet over at det ikke er flere "vi VET" svar der. Men det kan ha noe å gjøre med at bilene det blir kjørt med der inne er kjent for å bruke mye olje, og at FOR for mye ikke er et tema. Det lekker bare ut igjen et sted :o

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=32138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har venninnen min sett på den, og hun konkluderte vel med at motoren er for "ny" og annerledes til at hun kan hjelpe meg å mekke på den. Hun fant at det var noe oljesøl og noe vann i motoren, men vet ikke hvor lekkasjene kommer fra. Samboeren hennes, som også mekker bil, mente at det ikke var noe farlig å kjøre med den når man ikke fant noen flere hint om toppakningen som var gåen, så lenge jeg kjørte pent og rolig. Så snakket de med en Renault-fyr de kjente, og han mente at det var klassisk Renault. Når de nærmet seg 100 000 så var det visst flere ventiler og greier i motoren som gikk, og det var dyre deler.. Han har jo ikke sett på den, men han mente at det hørtes ut som det.. Han anbefalte meg å kjøre den til den stoppet, og så vrake den. Det er jo litt drøyt siden jeg tross alt kjøpte bilen for nesten 70 000 for 2 år siden.. Dermed ender det med at jeg i morgen ringer Renault og hører om de kan se på den og finne ut hva som er galt. Blir det for dyrt må jeg antagelig fikse det, og så selge bilen - evt selge den med notis om at det må repareres...Og så kjøpe en billigere en.. Jeg må ha bil, men har ikke råd til å gi 20 000 i reperasjoner nå.. Kryss fingrene for at det ikke er noe alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused: Kjøre bilen til den dør og så hugge den??? en 2001 modell? :icon_redface: jaja, hver sin mening.

Uansett, det første jeg hadde gjort med bilen, før jeg hadde fått den på verksted, er å TAPPE AV den oljen som er over pinnen. Det KAN hende dette er alt som skal til. Og hvorfor ikke be NAF om hjelp, om du er NAF medlem? Da kan de sjekke bilen for deg gratis, og i værste fall taue den inn på et verksted for deg om de mener det er rett?

Jeg har selv hatt NAF til å hente bil hjemme hos meg og tauet den ut på verksted til en kamerat. Så treffer du rett person, og ber pent, så får du hjelp, og det koster deg ingenting annet enn en tlf. (de vil iallefall kunne hjelpe deg med å vite hva som er galt)

Og tipper de også sier at noe av oljen må av igjen...

Edit: er det vann INNE i motoren, så er det topp-pakningen som er gåen, mest sannsynlig. men da er oljen din også mest sannsynig hvit. Se i oljepåfyllingshulet om det er tendenser til hvitt skum eller bare hvitt der, evnt på peilepinnen... Er det det, så er det vann i olja.

Men igjen, JEG hadde kontaktet NAF jeg... først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused: Kjøre bilen til den dør og så hugge den??? en 2001 modell? :icon_redface: jaja, hver sin mening.

I know - det er uaktuelt, kan du si..

Uansett, det første jeg hadde gjort med bilen, før jeg hadde fått den på verksted, er å TAPPE AV den oljen som er over pinnen. Det KAN hende dette er alt som skal til. Og hvorfor ikke be NAF om hjelp, om du er NAF medlem? Da kan de sjekke bilen for deg gratis, og i værste fall taue den inn på et verksted for deg om de mener det er rett?

Får hjelp til å tappe av olje i morgen. Kjører den ikke enda uansett.

Jeg har selv hatt NAF til å hente bil hjemme hos meg og tauet den ut på verksted til en kamerat. Så treffer du rett person, og ber pent, så får du hjelp, og det koster deg ingenting annet enn en tlf. (de vil iallefall kunne hjelpe deg med å vite hva som er galt)

Jeg er ikke NAF-medlem, og bruker ikke 1000 kroner på å melde meg inn der nå. Noe sier meg at pengene mine snart får bein å gå på og vel så det..

Edit: er det vann INNE i motoren, så er det topp-pakningen som er gåen, mest sannsynlig. men da er oljen din også mest sannsynig hvit. Se i oljepåfyllingshulet om det er tendenser til hvitt skum eller bare hvitt der, evnt på peilepinnen... Er det det, så er det vann i olja.

Det er ikke tendenser til hvitt skum eller hvitt i olja - det ble sjekket av venninnen min. Det er heller i bobler i vanntanken, som visstnok også var et tegn på det. Jeg kontakter Renault i morgen og hører hva de evt. skal ha for å sjekke opp hva som er galt, også tapper jeg olje før jeg kjører bilen dit. Takk for svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg hvertfall fått noen til å tappe av "litt" olje for meg. Tror nok vi tappet av sikkert 2,5 liter olje. Noe som betyr at jeg har kjørt med for mye olje leeeenge - og greide å fylle på en liter til på lørdag, liksom :yes: Nå er jeg litt usikker på hva jeg gjør - kjører en prøvetur i morgen for å sjekke hvordan den er å kjøre. Men hva hvis den kjører pent, men noe ligger og ulmer? Renaultverkstedet hadde ikke tid før tirsdag neste uke, og så lenge kan jeg ikke leve uten bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er visst overbeskyttende bileier jeg :) Kjørte en prøvetur med den i morges, gikk helt fint, men jeg ble stresset for at den skulle stoppe og ryke. Dermed kom jeg hjem og begynte å ringe verksteder for å få den sjekket. Fikk til slutt tak i noen der jeg kunne komme med en gang. En mekaniker sjekket over bilen og fant ikke noe galt. Jeg slapp til og med å betale noe, på tross av at en mekaniker stod med bilen min i sikkert en halvtime. :)

Så da satser vi på at alt er i orden, og jeg putrer videre som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...