Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noe galt med bilen min?


tuppetroll

Recommended Posts

Før jeg kjørte til byen i dag helte jeg på en liter med olje (biltema). Jeg peilet ikke først, forøvrig. På veien ned begynte den etter en stund å småvibrere litt, samt at det kom masse hvit røyk ut av eksosen. Det gikk ganske fort over, og jeg tenkte ikke noe mer over det før jeg var på vei hjem igjen, og 3 km fra huset begynte den på samme måten (da i forbindelse med at jeg giret ned). Jeg stoppet bilen, sjekket eksosen, startet igjen og den fortsatte på samme måten. Bestemte meg til slutt for å forsøke å kjøre hjem, og heller ringe NAF når jeg kom hjem dersom den fortsatte sånn. Det gikk fort over på vei hjemover, og jeg og bilen kom oss hele og trygge hjem. Jeg kan ikke se noe oljesøl i motoren (men skal gå ut og sjekke det og vann-nivået igjen), og nå lurer jeg på om noen kan stille en liten diagnose for meg - helst at den er frisk og ufarlig å kjøre med :icon_confused:

Edit: Jeg kan ikke se noe oljesøl å skrive hjem om, og kjøleveskenivået er helt normalt. Men motoren var fortsatt ganske varm, enda jeg kom hjem for over en halv time siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er oljenivået på den nå da?

Mye hvit røyk tyder ofte på at toppen(edit: eller toppakningen(billigere)) på motoren har røket, noe som kan koste en del penger.. (men da skal det som regel forvinne noe vann fra tanken). Siden det skjer i forbindelse med nedgiring så mener jeg å huske at det også er et tegn på det. (blir undertrykk i motoren og den suger da kjølevann). (Jeg er datamann og ikke mekaniker så dette er _ikke_ noe jeg kan)

Hvilken type bil er det?

Er det en Volkswagen så kan det være så enkelt som toppa på ekspansjonstanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er oljenivået på den nå da?

Mye hvit røyk tyder ofte på at toppen(edit: eller toppakningen(billigere)) på motoren har røket, noe som kan koste en del penger.. (men da skal det som regel forvinne noe vann fra tanken). Siden det skjer i forbindelse med nedgiring så mener jeg å huske at det også er et tegn på det. (blir undertrykk i motoren og den suger da kjølevann). (Jeg er datamann og ikke mekaniker så dette er _ikke_ noe jeg kan)

Hvilken type bil er det?

Er det en Volkswagen så kan det være så enkelt som toppa på ekspansjonstanken.

Jeg googlet litt, og fant ut at mange foreslo topp-pakningen, men da skulle det visst være oljesøl og lavt vannnivå. Jeg har ingen av delene. Jeg har ikke peilepinne, fant jeg ut. Aner ikke hvor den er hen... Men jeg helte på en liter olje istad.. Det er en renault kangoo.

Men dersom topp-pakningen hadde røket - ville ikke da den hvite røyken fortsatt? Den gir seg jo, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

****, skrev et langt innlegg, glemte å poste og trykte på f5 uten å sjekke skjermen.

Sjekk manualen over hvordan oljenivået sjekkes. Det er ikke lurt å kjøre med aaalt for mye olje.

Litt hvit røyk av og til er normalt.

Enkelte kangoo'er peiler oljen på displayet i bilen visstnok, merkelige greier :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det her mannebeinet (som du ikke har), kommer inn...? :icon_confused: :angel:

Tell me about it ;)

****, skrev et langt innlegg, glemte å poste og trykte på f5 uten å sjekke skjermen.

Sjekk manualen over hvordan oljenivået sjekkes. Det er ikke lurt å kjøre med aaalt for mye olje.

Litt hvit røyk av og til er normalt.

Enkelte kangoo'er peiler oljen på displayet i bilen visstnok, merkelige greier ;)

Ja, Kangooen peiler oljen på displayet i bilen også, men jeg har aldri skjønt helt hvordan den funker :ahappy: Får lese manualen. Litt hvit røyk ikke farlig altså?

Tusen takk ST - det var det svaret jeg likte å høre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell me about it ;)

Ja, Kangooen peiler oljen på displayet i bilen også, men jeg har aldri skjønt helt hvordan den funker :icon_confused: Får lese manualen. Litt hvit røyk ikke farlig altså?

Tusen takk ST - det var det svaret jeg likte å høre :ahappy:

Fortsetter det så ville jeg fått sjekka bilen da.. Jeg vil ikke ha skylden for noe motorhavari ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen bilekspert (så laaaaaaangt ifra!) men har da hørt at for mye olje er verre enn for lite olje (noe med at det da kan renne olje over i steder de absolutt ikke burde være... Ehm... Flott forklart jah!? :rolleyes: ). Mao lurt å sjekke oljen før man heller på... :icon_confused:

Så jeg ville nok i ditt tilfelle ikke kjørt bilen og fått hjelp til å tappe av det som er for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen bilekspert (så laaaaaaangt ifra!) men har da hørt at for mye olje er verre enn for lite olje (noe med at det da kan renne olje over i steder de absolutt ikke burde være... Ehm... Flott forklart jah!? :rolleyes: ). Mao lurt å sjekke oljen før man heller på... :icon_confused:

Så jeg ville nok i ditt tilfelle ikke kjørt bilen og fått hjelp til å tappe av det som er for mye...

Jeg peilet oljen igjen nå, og den er ca 2 cm over merket for maksen. Har en Renault Kangoo 1,9 2001 modell. Jeg aner ikke hvordan jeg får tappet av, og ingen bilverksteder er åpne på en søndag.. Jeg trenger bilen i morgen tidlig, liksom.

Den forklaringen jeg finner på at det ikke er bra med for mye olje er at stempelet får mye større "motstand" hver gang det skal slås ned ift større mengder olje.. Litt for mye er visst ikke farlig, men de definerer aldri hva som er alt for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Det sitter en tappeplugg under motoren din, som du sannsynligvis burde åpnet og fått av litt olje... Men er du NAF medlem, så kan du be dem komme å hjelpe deg evnt. Bare be ekstra pent siden du har bilen hjemme :icon_confused:

Men, jeg skal oppdatere deg her ang svar jeg får på det andre forumet.

Men, peile olje, sjekke vann nivå (og nå snart frostveske temp) er viktig. Jeg minner om:

Bridies Gjør Det Selv Guide del 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duuu??? Hvorfor fylle olje når du ikke VET det er for lite??? Slik kan straffe seg :icon_confused:

Skal slenge ut spørsmålet og be om tips råd på et annet forum jeg er medlem av, og gi deg svar jeg... Men for mye olje er IKKE bra, og du bør IKKE kjøre med det!

Fordi jeg mente det var for lenge siden jeg hadde fylt på olje, og jeg ikke ante hvor peilepinnen var før i går :ahappy: Klar over at det var dumt nå, er miljøskadet fra gammel volvo som drakk olje som brus.

Ps: Det sitter en tappeplugg under motoren din, som du sannsynligvis burde åpnet og fått av litt olje... Men er du NAF medlem, så kan du be dem komme å hjelpe deg evnt. Bare be ekstra pent siden du har bilen hjemme ;)

Men, jeg skal oppdatere deg her ang svar jeg får på det andre forumet.

Men, peile olje, sjekke vann nivå (og nå snart frostveske temp) er viktig. Jeg minner om:

Bridies Gjør Det Selv Guide del 2

Snakket med en venninne av meg, som mekker bil, og hun mente det var toppakningen som var på vei til å gå. dyyyyrt... Hun kunne antagelig bytte den for meg, men jeg må jo kjøpe delen da. Hun hjelper meg sikkert å tappe ut litt olje også.. Kommer ikke til å kjøre med den før jeg får klarsignal fra en eller annen bilkyndig men da må jeg finne ut hvordan jeg løser bilmangelen i morgen :S

Men post gjerne andre svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det første svaret:

"For å få ut olja kan man bruke en oljesuger ...

Ellers blir det vanskelig uten og skru ut tappepluggen.

Hvordan det har gått med motoren er en annen sak . "

ja, kan fort bli miljøskadd av gamle biler :icon_confused: Kjenner til den der. *mumle noe om at jeg bør sjekke olja på golfen igjen snart*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min ba meg sjekke om det boblet i kjølevesketanken når bilen gikk på tomgang, det gjorde det ikke, men jeg så at det var noe annet rart i denne bilen. Skal denne delen virkelig stå løst sånn? Ser jo ut som den skal passe inn i den delen den står skrått ovenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første og umiddelbare reaksjon på ditt problem her er veldig mot kvinnebevegelsen og sier "Rop på hjelp!". :ahappy:

I mitt tilfelle ville jeg ropt på broren min... Du kan få låne han om du vil? ;) Men ellers finnes det stort sett en og annen bilkyndig person man kan hugge tak i i krisetilfeller de fleste steder. Lokk med sjokoladekake, middag eller evt en penge så er de fleste villige til å hjelpe, om de da ikke er så hyggelige at de gjør det gratis! Og husk at det faktisk finnes damer som kan å mekke også da! *håpe på tilgivelse fra OTTAR*

Nå HAR jeg faktisk skiftet olje på min bil en gang da, og det var ikke skrekkelig vanskelig! Så sant du kommer deg ordentlig under bilen uten fare for å få den over deg og du finner en skruesak der under så er du nok trygg. Husker du da i tillegg å legge noe under der som oljen kan renne oppi, passer på å ikke få det i hodet og husker å skru på igjen skruen etterpå så skal det ikke være noen hokuspokus om du må gjøre det selv! Min bil har ei teit bunnpanne da som må skrus av først ellers renner oljen på innsiden av den og det er skikkelig plundrete. Det har sikkert din også. Min sitter i små skruer langs hele kanten... Hehe, dette er sikkert ikke veldig til hjelp, men.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min ba meg sjekke om det boblet i kjølevesketanken når bilen gikk på tomgang, det gjorde det ikke, men jeg så at det var noe annet rart i denne bilen. Skal denne delen virkelig stå løst sånn? Ser jo ut som den skal passe inn i den delen den står skrått ovenfor...

Den der skal nok IKKE være løs nei... *sukke, jeg som trodde jeg kunne LITT bil iallefall.. Nå føler jeg meg lost. Du har for ny bil :devil: Og ikke er Lars hjemme engang og kan hjelpe :)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der skal nok IKKE være løs nei... *sukke, jeg som trodde jeg kunne LITT bil iallefall.. Nå føler jeg meg lost. Du har for ny bil :o Og ikke er Lars hjemme engang og kan hjelpe :devil:*

Ser jo egentlig bare ut som den har glidd ut av den metalldingsen foran der da.. Lurer på hva den brukes til i det hele tatt :) Gad, jeg burde kunnet mer bil..

Heldigvis har jeg en venninne som henter og kjører meg i morgen tidlig, samt ser på bilen etterpå. Hvis hun kan bytte toppakningen eller finne ut hva som er galt hvis det ikke er den, så hjelper jo det litt. Bilen blir stående til jeg vet hva det er. Så spør gjerne Lars når han kommer hjem :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard mente det var luftinntaket ( :devil: ) som var løs, men han var ikke sikkert- vanskelig å se utifra et bilde.

Detkan nok absolutt stemme, og da kan det ha litt å si med at motoren var så varm også..

men det er nok ikke grunnen til hvit røyk og det er fortsatt for mye olje på motoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars her:

-Først... TAPP av ca 1-1,5liter olje og peil. Absolutt IKKE bra med OVER maks :o Oljeplugg finner du ca midt under motor (antaglig 17mm) Tanken ser kanskje ut som en stor 2liters isboks :o Kan som sagt i tidligere innlegg kanskje bruke hevert og suge opp via påfyllingshullet.

-Sikker på det er hvit røyk?? Kan være blåaktig som ser hvit ut pga for mye olje. Ta hånden bak eksosen og lukt om du kjenner oljelukt ;)

-Hvit røyk:

Mest sannsynlig toppdekselpakningen som er på tur (forholdshvis billig hvis du kjenner noen som skrur, pakningen ca noen hundre kr), forhåpentlighvis ikke hele toppen :o (siste dyrt)

Uansett... Bør IKKE kjøres med før du får avklart om det er her feilen ligger ;) Blir fort "fullt" motorhavari.

-NAF kommer hjem til deg og hjelper deg å tappe av olje, og ser rakt på røyken for deg hvis du spør dem. Gratis også hvis du har veihjelp :)

Men alt unntatt første og siste punkt er antagelser til det motsatte er bevist :o Er selv INGEN bilreperatør :o

Edit: De løse delene er luftfilterboksen.. Bare og trykke sammen igjen :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars her:

-Sikker på det er hvit røyk?? Kan være blåaktig som ser hvit ut pga for mye olje. Ta hånden bak eksosen og lukt om du kjenner oljelukt :devil:

-Hvit røyk:

Mest sannsynlig toppdekselpakningen som er på tur (forholdshvis billig hvis du kjenner noen som skrur, pakningen ca noen hundre kr), forhåpentlighvis ikke hele toppen :) (siste dyrt)

Uansett... Bør IKKE kjøres med før du får avklart om det er her feilen ligger :o Blir fort "fullt" motorhavari.

Takk for svar :o

Hvis det er som følge av olje - ville det ikke da røket hele tiden? Den virket veldig hvit, liksom. Men jeg helte jo på olje like før turen, og da kan det jo være en følge av det... Får en mer "bilteknisk" venninne på besøk i morgen for å se på bilen, og regner med å få litt mer svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars sier her at det ikke trenger å ryke hele tiden.. Og det høres jo veldig ut som det er oljen som er problemet. Oljen kan brenne opp når det er for mye, men er det FOR for mye, så kan dette med topp pakning / toppdekselpakning skje..

Gi oss svar i morra da, hva din venninne finner ut :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...