Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noe galt med bilen min?


tuppetroll

Recommended Posts

Før jeg kjørte til byen i dag helte jeg på en liter med olje (biltema). Jeg peilet ikke først, forøvrig. På veien ned begynte den etter en stund å småvibrere litt, samt at det kom masse hvit røyk ut av eksosen. Det gikk ganske fort over, og jeg tenkte ikke noe mer over det før jeg var på vei hjem igjen, og 3 km fra huset begynte den på samme måten (da i forbindelse med at jeg giret ned). Jeg stoppet bilen, sjekket eksosen, startet igjen og den fortsatte på samme måten. Bestemte meg til slutt for å forsøke å kjøre hjem, og heller ringe NAF når jeg kom hjem dersom den fortsatte sånn. Det gikk fort over på vei hjemover, og jeg og bilen kom oss hele og trygge hjem. Jeg kan ikke se noe oljesøl i motoren (men skal gå ut og sjekke det og vann-nivået igjen), og nå lurer jeg på om noen kan stille en liten diagnose for meg - helst at den er frisk og ufarlig å kjøre med :icon_confused:

Edit: Jeg kan ikke se noe oljesøl å skrive hjem om, og kjøleveskenivået er helt normalt. Men motoren var fortsatt ganske varm, enda jeg kom hjem for over en halv time siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er oljenivået på den nå da?

Mye hvit røyk tyder ofte på at toppen(edit: eller toppakningen(billigere)) på motoren har røket, noe som kan koste en del penger.. (men da skal det som regel forvinne noe vann fra tanken). Siden det skjer i forbindelse med nedgiring så mener jeg å huske at det også er et tegn på det. (blir undertrykk i motoren og den suger da kjølevann). (Jeg er datamann og ikke mekaniker så dette er _ikke_ noe jeg kan)

Hvilken type bil er det?

Er det en Volkswagen så kan det være så enkelt som toppa på ekspansjonstanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er oljenivået på den nå da?

Mye hvit røyk tyder ofte på at toppen(edit: eller toppakningen(billigere)) på motoren har røket, noe som kan koste en del penger.. (men da skal det som regel forvinne noe vann fra tanken). Siden det skjer i forbindelse med nedgiring så mener jeg å huske at det også er et tegn på det. (blir undertrykk i motoren og den suger da kjølevann). (Jeg er datamann og ikke mekaniker så dette er _ikke_ noe jeg kan)

Hvilken type bil er det?

Er det en Volkswagen så kan det være så enkelt som toppa på ekspansjonstanken.

Jeg googlet litt, og fant ut at mange foreslo topp-pakningen, men da skulle det visst være oljesøl og lavt vannnivå. Jeg har ingen av delene. Jeg har ikke peilepinne, fant jeg ut. Aner ikke hvor den er hen... Men jeg helte på en liter olje istad.. Det er en renault kangoo.

Men dersom topp-pakningen hadde røket - ville ikke da den hvite røyken fortsatt? Den gir seg jo, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

****, skrev et langt innlegg, glemte å poste og trykte på f5 uten å sjekke skjermen.

Sjekk manualen over hvordan oljenivået sjekkes. Det er ikke lurt å kjøre med aaalt for mye olje.

Litt hvit røyk av og til er normalt.

Enkelte kangoo'er peiler oljen på displayet i bilen visstnok, merkelige greier :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det her mannebeinet (som du ikke har), kommer inn...? :icon_confused: :angel:

Tell me about it ;)

****, skrev et langt innlegg, glemte å poste og trykte på f5 uten å sjekke skjermen.

Sjekk manualen over hvordan oljenivået sjekkes. Det er ikke lurt å kjøre med aaalt for mye olje.

Litt hvit røyk av og til er normalt.

Enkelte kangoo'er peiler oljen på displayet i bilen visstnok, merkelige greier ;)

Ja, Kangooen peiler oljen på displayet i bilen også, men jeg har aldri skjønt helt hvordan den funker :ahappy: Får lese manualen. Litt hvit røyk ikke farlig altså?

Tusen takk ST - det var det svaret jeg likte å høre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell me about it ;)

Ja, Kangooen peiler oljen på displayet i bilen også, men jeg har aldri skjønt helt hvordan den funker :icon_confused: Får lese manualen. Litt hvit røyk ikke farlig altså?

Tusen takk ST - det var det svaret jeg likte å høre :ahappy:

Fortsetter det så ville jeg fått sjekka bilen da.. Jeg vil ikke ha skylden for noe motorhavari ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen bilekspert (så laaaaaaangt ifra!) men har da hørt at for mye olje er verre enn for lite olje (noe med at det da kan renne olje over i steder de absolutt ikke burde være... Ehm... Flott forklart jah!? :rolleyes: ). Mao lurt å sjekke oljen før man heller på... :icon_confused:

Så jeg ville nok i ditt tilfelle ikke kjørt bilen og fått hjelp til å tappe av det som er for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen bilekspert (så laaaaaaangt ifra!) men har da hørt at for mye olje er verre enn for lite olje (noe med at det da kan renne olje over i steder de absolutt ikke burde være... Ehm... Flott forklart jah!? :rolleyes: ). Mao lurt å sjekke oljen før man heller på... :icon_confused:

Så jeg ville nok i ditt tilfelle ikke kjørt bilen og fått hjelp til å tappe av det som er for mye...

Jeg peilet oljen igjen nå, og den er ca 2 cm over merket for maksen. Har en Renault Kangoo 1,9 2001 modell. Jeg aner ikke hvordan jeg får tappet av, og ingen bilverksteder er åpne på en søndag.. Jeg trenger bilen i morgen tidlig, liksom.

Den forklaringen jeg finner på at det ikke er bra med for mye olje er at stempelet får mye større "motstand" hver gang det skal slås ned ift større mengder olje.. Litt for mye er visst ikke farlig, men de definerer aldri hva som er alt for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Det sitter en tappeplugg under motoren din, som du sannsynligvis burde åpnet og fått av litt olje... Men er du NAF medlem, så kan du be dem komme å hjelpe deg evnt. Bare be ekstra pent siden du har bilen hjemme :icon_confused:

Men, jeg skal oppdatere deg her ang svar jeg får på det andre forumet.

Men, peile olje, sjekke vann nivå (og nå snart frostveske temp) er viktig. Jeg minner om:

Bridies Gjør Det Selv Guide del 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duuu??? Hvorfor fylle olje når du ikke VET det er for lite??? Slik kan straffe seg :icon_confused:

Skal slenge ut spørsmålet og be om tips råd på et annet forum jeg er medlem av, og gi deg svar jeg... Men for mye olje er IKKE bra, og du bør IKKE kjøre med det!

Fordi jeg mente det var for lenge siden jeg hadde fylt på olje, og jeg ikke ante hvor peilepinnen var før i går :ahappy: Klar over at det var dumt nå, er miljøskadet fra gammel volvo som drakk olje som brus.

Ps: Det sitter en tappeplugg under motoren din, som du sannsynligvis burde åpnet og fått av litt olje... Men er du NAF medlem, så kan du be dem komme å hjelpe deg evnt. Bare be ekstra pent siden du har bilen hjemme ;)

Men, jeg skal oppdatere deg her ang svar jeg får på det andre forumet.

Men, peile olje, sjekke vann nivå (og nå snart frostveske temp) er viktig. Jeg minner om:

Bridies Gjør Det Selv Guide del 2

Snakket med en venninne av meg, som mekker bil, og hun mente det var toppakningen som var på vei til å gå. dyyyyrt... Hun kunne antagelig bytte den for meg, men jeg må jo kjøpe delen da. Hun hjelper meg sikkert å tappe ut litt olje også.. Kommer ikke til å kjøre med den før jeg får klarsignal fra en eller annen bilkyndig men da må jeg finne ut hvordan jeg løser bilmangelen i morgen :S

Men post gjerne andre svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det første svaret:

"For å få ut olja kan man bruke en oljesuger ...

Ellers blir det vanskelig uten og skru ut tappepluggen.

Hvordan det har gått med motoren er en annen sak . "

ja, kan fort bli miljøskadd av gamle biler :icon_confused: Kjenner til den der. *mumle noe om at jeg bør sjekke olja på golfen igjen snart*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min ba meg sjekke om det boblet i kjølevesketanken når bilen gikk på tomgang, det gjorde det ikke, men jeg så at det var noe annet rart i denne bilen. Skal denne delen virkelig stå løst sånn? Ser jo ut som den skal passe inn i den delen den står skrått ovenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første og umiddelbare reaksjon på ditt problem her er veldig mot kvinnebevegelsen og sier "Rop på hjelp!". :ahappy:

I mitt tilfelle ville jeg ropt på broren min... Du kan få låne han om du vil? ;) Men ellers finnes det stort sett en og annen bilkyndig person man kan hugge tak i i krisetilfeller de fleste steder. Lokk med sjokoladekake, middag eller evt en penge så er de fleste villige til å hjelpe, om de da ikke er så hyggelige at de gjør det gratis! Og husk at det faktisk finnes damer som kan å mekke også da! *håpe på tilgivelse fra OTTAR*

Nå HAR jeg faktisk skiftet olje på min bil en gang da, og det var ikke skrekkelig vanskelig! Så sant du kommer deg ordentlig under bilen uten fare for å få den over deg og du finner en skruesak der under så er du nok trygg. Husker du da i tillegg å legge noe under der som oljen kan renne oppi, passer på å ikke få det i hodet og husker å skru på igjen skruen etterpå så skal det ikke være noen hokuspokus om du må gjøre det selv! Min bil har ei teit bunnpanne da som må skrus av først ellers renner oljen på innsiden av den og det er skikkelig plundrete. Det har sikkert din også. Min sitter i små skruer langs hele kanten... Hehe, dette er sikkert ikke veldig til hjelp, men.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min ba meg sjekke om det boblet i kjølevesketanken når bilen gikk på tomgang, det gjorde det ikke, men jeg så at det var noe annet rart i denne bilen. Skal denne delen virkelig stå løst sånn? Ser jo ut som den skal passe inn i den delen den står skrått ovenfor...

Den der skal nok IKKE være løs nei... *sukke, jeg som trodde jeg kunne LITT bil iallefall.. Nå føler jeg meg lost. Du har for ny bil :devil: Og ikke er Lars hjemme engang og kan hjelpe :)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der skal nok IKKE være løs nei... *sukke, jeg som trodde jeg kunne LITT bil iallefall.. Nå føler jeg meg lost. Du har for ny bil :o Og ikke er Lars hjemme engang og kan hjelpe :devil:*

Ser jo egentlig bare ut som den har glidd ut av den metalldingsen foran der da.. Lurer på hva den brukes til i det hele tatt :) Gad, jeg burde kunnet mer bil..

Heldigvis har jeg en venninne som henter og kjører meg i morgen tidlig, samt ser på bilen etterpå. Hvis hun kan bytte toppakningen eller finne ut hva som er galt hvis det ikke er den, så hjelper jo det litt. Bilen blir stående til jeg vet hva det er. Så spør gjerne Lars når han kommer hjem :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard mente det var luftinntaket ( :devil: ) som var løs, men han var ikke sikkert- vanskelig å se utifra et bilde.

Detkan nok absolutt stemme, og da kan det ha litt å si med at motoren var så varm også..

men det er nok ikke grunnen til hvit røyk og det er fortsatt for mye olje på motoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars her:

-Først... TAPP av ca 1-1,5liter olje og peil. Absolutt IKKE bra med OVER maks :o Oljeplugg finner du ca midt under motor (antaglig 17mm) Tanken ser kanskje ut som en stor 2liters isboks :o Kan som sagt i tidligere innlegg kanskje bruke hevert og suge opp via påfyllingshullet.

-Sikker på det er hvit røyk?? Kan være blåaktig som ser hvit ut pga for mye olje. Ta hånden bak eksosen og lukt om du kjenner oljelukt ;)

-Hvit røyk:

Mest sannsynlig toppdekselpakningen som er på tur (forholdshvis billig hvis du kjenner noen som skrur, pakningen ca noen hundre kr), forhåpentlighvis ikke hele toppen :o (siste dyrt)

Uansett... Bør IKKE kjøres med før du får avklart om det er her feilen ligger ;) Blir fort "fullt" motorhavari.

-NAF kommer hjem til deg og hjelper deg å tappe av olje, og ser rakt på røyken for deg hvis du spør dem. Gratis også hvis du har veihjelp :)

Men alt unntatt første og siste punkt er antagelser til det motsatte er bevist :o Er selv INGEN bilreperatør :o

Edit: De løse delene er luftfilterboksen.. Bare og trykke sammen igjen :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars her:

-Sikker på det er hvit røyk?? Kan være blåaktig som ser hvit ut pga for mye olje. Ta hånden bak eksosen og lukt om du kjenner oljelukt :devil:

-Hvit røyk:

Mest sannsynlig toppdekselpakningen som er på tur (forholdshvis billig hvis du kjenner noen som skrur, pakningen ca noen hundre kr), forhåpentlighvis ikke hele toppen :) (siste dyrt)

Uansett... Bør IKKE kjøres med før du får avklart om det er her feilen ligger :o Blir fort "fullt" motorhavari.

Takk for svar :o

Hvis det er som følge av olje - ville det ikke da røket hele tiden? Den virket veldig hvit, liksom. Men jeg helte jo på olje like før turen, og da kan det jo være en følge av det... Får en mer "bilteknisk" venninne på besøk i morgen for å se på bilen, og regner med å få litt mer svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars sier her at det ikke trenger å ryke hele tiden.. Og det høres jo veldig ut som det er oljen som er problemet. Oljen kan brenne opp når det er for mye, men er det FOR for mye, så kan dette med topp pakning / toppdekselpakning skje..

Gi oss svar i morra da, hva din venninne finner ut :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...