Gå til innhold
Hundesonen.no

Bry seg med andres hundehold

thomas84

Recommended Posts

Farfaren min hadde hund, inntil ganske nylig. En border collie /buhund tispe som bodde i vaskekjelleren. Hunder skal nemlig ikke være inne i hus, de. Hun fikk brødskiver, og av og til rå fisk når han hadde vært og fisket, og muligens middagsrester. Da farfar var på besøk hos oss i jula, ville han ta med seg pinnekjøttbeinene hjem igjen til hunden. Det var mye god mat i de, som han sa det så fint.. Jeg nektet, men han snek med seg noen i servitten.. (Jeg lurer på hva de tenkte på flyet da han dro hjem; trondheim - stavanger er liksom et stykke å reise for å skaffe seg pinnekjøttbein til bikkja..) Etter masse om og men, og hunden var nærmere 8-9år, klarte vi å overtale han til å gå over fra å fôre hunden med brødskiver til å gi henne hundemat. Coop tørrfôr ble valgt, fordi det var så billig. Jeg tror aldri den hunden nærmet seg verken vaksinering av veterinær, ormekur, eller flåttmiddel, og i alle fall var den ikke forsikret.

Tur fikk hun heller ikke så mye av. Han gikk noen turer med henne, men ellers gikk hun løs. Som nærmeste nabo var et sauejorde hun likte å være på, og hun ble også observert flere andre steder i bygda. Hun var neppe sterilisert, men jeg tror ikke hun fikk noen valper. Farfar er gammel og dårlig til beins, til tider litt "borte" i topplokket, men snill. Etter at farmor døde prøvde vi å overtale han til å ta hunden inn, men det ville jo bety mer arbeid for hjemmehjelpen, så det ville han ikke, selv om han var veldig glad i hunden.. Jeg regner med den hadde blitt fryktelig bortskjemt etterhvert, hvis den hadde fått bo inne, men den levde altså hele sitt liv i en kald vaskekjeller; en pappkasse til seng, og isbokser til matskål. Slett ikke måten jeg vil ha hund på, men at bikkja ble forsømt, det kan man ikke si. Den fikk mat og vann, den hadde ly, og noen ganger fikk den tur. Trist kanskje, men det var måten å ha hund på, og de hadde hatt mange hunder på denne måten i mange, mange år. Det er en moderne greie at hunder skal få spesialmat, bo inne, brukes til noe ufornuftig (agility, lp..), og være en del av familien. Men selv om noen bryter med slike "trender", så betyr ikke det at hundene har det vondt, selv om de kanskje kunne hatt det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Forsikring er ikke livsnødvendig, og hundene lider ikke av at man ikke har det, med mindre man lar dem gå syk fordi man ikke har råd til behandling..

Jeg trodde jeg skrev at han hadde lite penger, men er visst flere som bare skumleser. Finnes oppdrettere som krever forsikring.

*Flåttmiddel er ikke livsnødvendig heller, såfremst man plukker av evt. flått som er på bikkja, så tar ikke bikkja skade av det.

Jeg har ikke påstått at hundene nødvendigvis dør av flåttinfeksjoner, men det er enkelt, og for meg en selvfølge, å beskytte hunden på denne måten.

Greit nok at man ikke er enig i andres hundehold innimellom, men se nå ordentlig på det, er det virkelig SÅ fryktelig ille? Lider virkelig hundene ekstremt?

Jeg har heller ikke påstått at han er noen versting som bedriver direkte mishandling av hundene, men det er langt unna et "riktig" hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har heller aldri fått flåttbehandling før i sensommer. Stakkars..

Forrige hunden min var heller aldri forsikret.. Huff for en kynisk jævel jeg er..

oj oj oj.. min bikkje har ikke noe av delene .. adri vært hos vet for vaksinering eller.. :)

Synes enkelte blander seg alt for mye inn i andres hunde hold... gå deres eget liv å hundehold nærmere i sømmene istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint du bryr deg om og holder litt øye med hundeholdet til broren din, jeg. De fleste tråder om "andres bedritne hundehold" pleier jo å være om naboer, med masse manglende info.

Såpass lite tilfredsstillende er brorens hundehold, at ts reagerer ved å legge inn et "hjelperop" her inne. Vi behøver jo ikke akkurat hogge hodet av ham for det. Syns du har fått noen gode tips, ved å engasjere deg i hundeholdet hans, ta ham med på kurs, eller hvorfor ikke bare bli med ham en tur i skogen? Trene litt spor e.l.

Hva vi legger i et godt, eller tilfredsstillende hundehold, kommer nok an på øye som ser, eller hvordan vi selv har hund. Og hva hunden er vant til. Tror neppe bikkja til naboen ligger en regnfull natt i sitt kalde hundehus og kikker misunnerlig bort på vårt hus og tenker at "Nå ligger Diablo i sofaen på saueskinnsfellen". Tror ikke han reflekterer over at han ikke har fått vaksine noengang heller. Og brødskiva tror jeg vel faktisk bikkja mi hadde vært misunnerlig på.

Men jeg syns du skal fortsette å engasjere deg i hundeholdet hans jeg, men prøv å engasjere deg positivt. Kritikk er no`dritt.. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*At de må spise brødmat el.lignende i et par dager tar ikke livet av dem(Og de får da trossalt noe å spise, å sulte dem ville vært verre, mange forer bikkjene sine på både det ene og det andre av matrester etc, det er ikke misshandling akkurat selvom ordentlig hundefor er bedre)

*Rar døgnrytme, turer på natta osv er ikke skadelig for hunder på noen måte. Jeg tror ikke bikkjer bryr seg særlig om hva klokka er akkurat...

*Flåttmiddel er ikke livsnødvendig heller, såfremst man plukker av evt. flått som er på bikkja, så tar ikke bikkja skade av det.

OH NOW. Jeg er en dårlig hundeeier ser jeg :rolleyes:

-Her om dagen fikk han matrester som brødskiv, ris og pasta, fordi vi gikk tom for mat og fikk ikke tak i ny med en gang.

-Døgnrytmen min er forferdelig.hehe. Men vi går ikke tur på natta da, bare tisser før senga.

-Min får så lite flott at jeg ser det ikke nødvendig å kjøpe inn et middel til flere hundre kr.

Når vi en gang flytter på lander derimot, så kommer jeg kom til å ha på han det.

Du er klar over at påter kan feste seg selv om hunden har middel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Ja, nå har jeg brydd meg med andres hundehold. For å forklare kort: Først en huskytispe som sto i en meter lang line dag ut og dag inn. Dyrebeskyttelsen kom, eier skulle selge tispa. Så derfor ble det bare en advarsel. Så begynte h*n å sette nakenhunden ute sammen med et par huskyvalper (avkom fra tispen som ble solgt). Greit nok når været tillater det. Men når kulden setter inn og nakenhunden står der og fryser, ja da ringte jeg dyrebeskyttelsen igjen. Dette var en avtale jeg hadde med DB. De var oppom og forklarte hvorfor den ikke måtte stå ute. Selv om den hadde en liten strikkedekken, blir det jo alt for kaldt. Selv inni hundehuset. Hvor underlaget var høy/halm. Idag måtte jeg ringe igjen, selv om db var der igår.

Nå kom far til eier (eier er vel et par og tredve) kjørende og skjelte meg ut. Han sa han ikke trodde jeg var en av disse hjernedøde idiotene fra db. Jeg klarte å forholde meg rolig, selv om jeg kokte innvendig. Han kunne alt om kinesisk nakenhund, og hunden ville jo selv stå ute mente han. Jeg fortsatte og si at hvis db griper inn, så er det en grunn til det. Og ikke bare fordi jeg ringte. Endte med at han truet meg med ting som "du må passe deg nå" og "bare vent deg..." Selvsagt blir en litt skjelven når det er en av bygdas "mektigste" menn som truer meg.

Men likevel så mener jeg at jeg handlet riktig. Jeg forhørte meg først med en oppdretter av kinesisk nakenhund. Så ringte jeg db. Min samvittighet hadde ikke klart å takle dersom hunden hadde fryst ihjel.

Kan legge til at jeg snakket med flere av naboene til hundeeieren, og ingen av de ville legge seg ut med de. Derfor så fikk jeg støyten. Jeg er ikke nabo til de med nakenhunden, men jeg bor i samme bygd. Og jeg har barn i samme klasse som far til hundeeieren. Visste ikke på forhånd om dette her.

Hvordan ville dere gått fram i en slik situasjon? Jeg føler meg glad på hundens veine, men råtten pga eierne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg brydd meg med andres hundehold. For å forklare kort: Først en huskytispe som sto i en meter lang line dag ut og dag inn. Dyrebeskyttelsen kom, eier skulle selge tispa. Så derfor ble det bare en advarsel. Så begynte h*n å sette nakenhunden ute sammen med et par huskyvalper (avkom fra tispen som ble solgt). Greit nok når været tillater det. Men når kulden setter inn og nakenhunden står der og fryser, ja da ringte jeg dyrebeskyttelsen igjen. Dette var en avtale jeg hadde med DB. De var oppom og forklarte hvorfor den ikke måtte stå ute. Selv om den hadde en liten strikkedekken, blir det jo alt for kaldt. Selv inni hundehuset. Hvor underlaget var høy/halm. Idag måtte jeg ringe igjen, selv om db var der igår.

Nå kom far til eier (eier er vel et par og tredve) kjørende og skjelte meg ut. Han sa han ikke trodde jeg var en av disse hjernedøde idiotene fra db. Jeg klarte å forholde meg rolig, selv om jeg kokte innvendig. Han kunne alt om kinesisk nakenhund, og hunden ville jo selv stå ute mente han. Jeg fortsatte og si at hvis db griper inn, så er det en grunn til det. Og ikke bare fordi jeg ringte. Endte med at han truet meg med ting som "du må passe deg nå" og "bare vent deg..." Selvsagt blir en litt skjelven når det er en av bygdas "mektigste" menn som truer meg.

Men likevel så mener jeg at jeg handlet riktig. Jeg forhørte meg først med en oppdretter av kinesisk nakenhund. Så ringte jeg db. Min samvittighet hadde ikke klart å takle dersom hunden hadde fryst ihjel.

Kan legge til at jeg snakket med flere av naboene til hundeeieren, og ingen av de ville legge seg ut med de. Derfor så fikk jeg støyten. Jeg er ikke nabo til de med nakenhunden, men jeg bor i samme bygd. Og jeg har barn i samme klasse som far til hundeeieren. Visste ikke på forhånd om dette her.

Hvordan ville dere gått fram i en slik situasjon? Jeg føler meg glad på hundens veine, men råtten pga eierne...

Om man føler trusler som reelt og/eller ubehagelige, så går man til bygdas lensmannskontor og spør hvordan man skal forholde seg, selv om det gjelder "mektige menn". Men har dyrebeskyttelsen gitt ut ditt navn, siden han kom til deg med trusler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man føler trusler som reelt og/eller ubehagelige, så går man til bygdas lensmannskontor og spør hvordan man skal forholde seg, selv om det gjelder "mektige menn". Men har dyrebeskyttelsen gitt ut ditt navn, siden han kom til deg med trusler?

Han kom bort og spurte hvem av oss (meg og to av naboene) som hadde ringt dyrevernet. Og jeg ville ikke lyge ved å nekte. Jeg står for hva jeg har gjort, og føler det er til hundens beste.

Eieren av hunden har nå fått beskjed om at dersom hunden står ute,så kommer dyrevernet og fjerner hunden uten varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kom bort og spurte hvem av oss (meg og to av naboene) som hadde ringt dyrevernet. Og jeg ville ikke lyge ved å nekte. Jeg står for hva jeg har gjort, og føler det er til hundens beste.

Eieren av hunden har nå fått beskjed om at dersom hunden står ute,så kommer dyrevernet og fjerner hunden uten varsel.

Ok, jeg ville også gjort det samme og stått fram om jeg hadde fått spørsmålet, og det hadde jeg gjort med stolthet (og trass) om jeg var sikker på at jeg hadde gjort noe for å gjøre livet til noen bedre (i dette tilfellet en hund, eller to). Ang. dette med trusler, ville jeg fortsatt tatt en snakk med lensmannskontoret om du føler truslene litt vel ubehagelige. Mektig mann eller ei. Ellers er vel lokalaviser ofte veldig interessert i slike saker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...