Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpende felt

Huldra

Recommended Posts

Driver og trener løpende felt med Aynï. I det siste har hun blitt så "morsom", noe hun ikke var før. Det er tydelig hun syns det er gøy, men hun har lagt seg til en stygg uvane - nemlig å sprette bortover "planken" i stedet for å løpe. Eller, hun løper, men det er en veldig sprett i henne; skikkelig leken løping - boing boing - dette er skikkelig gøy-løping. Når hun løper raskt, slik hun gjorde før (vi har hatt en liten pause), så la hun sjelen i å komme raskest mulig over planken. Nå er det gøy bare å få løpe på planken, og det er tydeligvis ikke såå viktig å komme raskest mulig over, selv om det likevel går ganske raskt.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få bort "spretten løping"? Må jeg på med bånd og holde igjen farten for å på den måten kontrollere måten hun løper på? Dette har jeg prøvd, og hun løper da mer normalt. Eller kanskje jeg burde ha en medhjelper som står på andre siden som hun dras mot, og som dermed gjør at hun løper mer hensiktsmessig? Har også fundert på om jeg rett og slett bør høyne planken, siden jeg tror at en høyere planke vil føre til mer forsiktig løping (man tør liksom ikke helt å sprette himmelhøyt når man allerede er et stykke over bakken), men uten at dette går utover farten, heller tvert imot. På den andre siden er vi jo ikke klare for det enda, siden feltene tross alt ikke er på plass.. Å bare la henne løpe over og kun klikke når hun løper korrekt har jeg liten tro på; det er nemlig så gøy å løpe på denne planken at løpingen i seg selv er forsterkende. Stort sett begynner hun også bra, men ender opp med å sprette seg bortover de siste metrene. Da gjør hun jo noe riktig deler av tiden, men fullfører i en annen stil..

Det hele blir jo selvsagt et større problem, siden denne spretne galoppen fører til at hun oftere velger å hoppe av hele planken ved slutten; ergo ingen felt.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener du løpende felt egentlig? Det finnes jo mange ulike metoder, og vanskelig å si noe når man ikke vet hvilken av dem du benytter deg av :blink:

Jeg er inspirert av Siliva Trkman, men har ikke kommet så langt enda. Har lagt ut stigen på bakken (den må bittelitt opp for å ikke være humpete), og så løper hun over den. Har video i siste blogginnlegget, de to nederste filmene er av Aynï på felt. På den første kan du se hun tar en sprett ca midt på "hinderet", på den andre spretter hun generelt litt hele tiden, og langer mer ut enn hun krøller seg sammen i skikkelig hurtig galopp. (Klikkene du hører er ikke nødvendigvis fra en klikker, men jeg er litt usikker på hva lyden er, mulig det er grus eller annen støy pga dårlig kvalitet.) Hva skal jeg gjøre for å få bort disse sprettene? :D

Her har du en film av innlæring av springende felt.

Dette er Fanny Gott og Thomas Stokke. De driver Klickerklok.se

gå inn på hjemmesiden deres for flere filmer.

http://www.klickerklok.se/index.php

Det kommer nok ikke av balanseproblemer, heller tvert imot. Jeg tror ikke hun hadde "sprett-løpt" dersom hun var redd for å miste balansen.. Har de noe om sprett-behavior på sidene deres? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg gjøre for å få bort disse sprettene? :blink:

Har ikke cairn et sånt hoppe/sprett mønster når de løper da?

De fleste cairn jeg har sett på agilitybanen har et litt hoppende mønster når de løper, og da spesielt når de langer ut...

De er jo ikke så lang i beina, og får da gjerne et hoppende mønster i løpingen sin :D

Søkte litt på youtube på cairn og agility, og der ser jeg flere har den type løping, litt sånn hoppende :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør hvertfall være fullt mulig å lære en såpass liten hund fine løpende felt, hoppende løpestil eller ikke :blink: Jeg er ingen ekspert, men det jeg ville forsøkt er følgende:

- Ha en som sitter med godbitskål/leke ca 5 meter etter hinderet for å få henne til å søke framover og ikke se på deg rett etter feltet.

- Trene bare på midtgangen på stigen og ha den liggende helt flatt til å begynne med. Det er jo slutten du skal trene på, ikke hele hinderet. Eventuelt trene på en helt flat planke sånn at høydeforskjellen på slutten ikke oppmuntrer henne til å hoppe av.

- Stramme inn på kriteriene dine så du ikke belønner de hvor hun hopper nederst på stigen. Syntes feltet på den første filmen er veldig tynt. Du ser etter et jevnt løpemønster (eventuelt at hun korter seg litt inn). Bedre å være litt for streng og bruke lengre tid enn motsatt syntes hvertfall jeg :D Det går også ann å starte henne i enden på planken og så øke avstanden hun må løpe gradevis, slik at du gjør det lettere for henne å lykkes.

- Til slutt vil jeg anbefale deg å se på filmer av andre som trener løpende felt. Det gjør det lettere for deg å vite hva som var en bra repetisjon og ikke. Har hvertfall hjulpet meg masse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke cairn et sånt hoppe/sprett mønster når de løper da?

De fleste cairn jeg har sett på agilitybanen har et litt hoppende mønster når de løper, og da spesielt når de langer ut...

De er jo ikke så lang i beina, og får da gjerne et hoppende mønster i løpingen sin :blink:

Søkte litt på youtube på cairn og agility, og der ser jeg flere har den type løping, litt sånn hoppende :rolleyes:

Godt mulig de fleste spretter, men jeg vet at tøtta mi kan løpe på flere måter. Hun kan beine avgårde som en liten rund ball man knapt ser beina på, eller hun kan lange ut og sprette bortover. Førstnevnte går sinnsykt mye raskere, og det var slik hun løp i begynnelsen.

Karine: jepp, skal prøve å gå tilbake til å bruke medhjelper. Har tenkt på planke, men da må jeg virkelig kjøpe en skikkelig planke. Å kun legge ett av elementene av stigen på bakken fungerer ikke, da disse er noen cm høy i seg selv. Det har vi prøvd, og da er det også en tydelig stopp, i motsetning til nå. Men det er altså godt mulig jeg må kjøpe en planke hvis det ikke bedrer seg når jeg får med en medhjelper.. (gid jeg var to personer noen ganger..)

Synes det generelt er fryktelig vanskelig å se når hun berører feltet og ikke, og når hun har tenkt å hoppe. Det går så utrolig fort, at vips har jeg klikket feil. Men da prøver jeg å rette opp i det med å gi en "feil-klikk-godis" (noe må hun jo tross alt få for et klikk), men anyways - det er veldig vanskelig å skulle løpe, observere, klikke og belønne nesten samtidig. Sånn sett gjør en medhjelper stor forskjell, men det hjelper jo også at hun generelt blir flinkere og fortsetter fremover selv om jeg står/går et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Hei!

Har hatt STOOOORE proplemer med hopping på min mudi angående løpende felt. Det kan være en fordel å trene på bakke først, uten planke, og bare belønne jevn galopp uten jumping. I tilleg kan man proofe med å bruke leken eller godbiter over hodet og få den til å løpe etter uten å hoppe. Belønn ned mot bakken

Ta deretter frem planken og gjør det samme. Kombiner dette med å trene mye på planken, og belønn heller en gang hunden løper jevnt, men bommer på feltet, enn de gangene den hopper og lander på feltet. En jevn galopp er jo målet, og gjør det tryggere senere på konkurranser.

Etter å ha trent mye på planken, og belønnt jevn løping over denne kan du begynne å kreve at den skal treffe feltet der du ønsker.

Det som skjedde med Susi var at hun hadde mange mange fine treff på planken over flere økter, jeg begynte å sette opp planken, men det er tydelig at hun tror hun skal hoppe av planken. Dvs hun treffer feltet kjempefint, men hopper av etterpå. Når jeg nå har begynt å heve planken mer har hun begynt å hoppe enda høyere opp. Jeg har klikket for dette hoppet kjempemange ganger, og har nå begynt å belønne å løpe jevnt på bakken uten å hoppe og såvidt begynt å få det til på flat planke. Proofer med leken opp i lufta for å forsikre meg om at hun senker hodet på slutten av planken.

Har enda ikke fått det til selv... Men filmer og blogger om det hele tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...