Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen knurrer

leon

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg har en leonbergervalp på 12 uker som av og til knurrer når hun blir løftet. Siden disse hundene ikke skal gå i trapper når de er så små må jeg løfte henne opp og ned. Nå må det sies at det er veldig sjelden mellom hver gang hun knurrer og hun har aldri bitt. Inntrykket jeg har er at hun blir av og til lei og trassig slik som små barn blir når hun ikke får viljen sin (Vil veldig gjerne løpe opp trappa selv) Jeg overser henne når hun knurrer og setter henne bare ned etter å ha løftet henne opp/ned trappen.

Eneste gangen hun knurrer ellers kan være under lek/valpebiting, da reiser jeg meg bare rett opp og går fra henne til hun har roet seg.

Flytter inn i leilighet uten trapper om kort tid så da blir det ikke så mye løfting som tidligere men fram til hun kan begynne å gå litt selv må jeg jo løfte henne innimellom når vi er på besøk ol. der hvor det er trapper.

Spørsmålet mitt er da : Er dette noe jeg bør bekymre meg for?

Noen som har noen råd å komme med eller beroligende ord så setter jeg pris på alle svar.

Skrevet

Ignorer det... Ikke oppmuntre henne... Det er nok som du sier, trass...

Min Roma har gjort det siden hun var 8 uker, og hun gjør det fremdeles når det er noe hun absolutt ikke vil.

Så lenge hun ikke biter og gjør utfall, så er det bare å overse det :P Hun er nok bare en "Prinsesse Vil Ikke"

Skrevet

Antageligvis er dette to forskjellige måter å knurre på. Når hun knurrer under lek er det sannsynligvis, uten å ha sett hunden, leke-knurring. Dette er ikke farlig, og hunden er ikke sint. Den knurrer fordi den har det gøy, og det er helt normalt. Du trenger ikke å avbryte leken syns jeg, fordi knurringen ikke er noe tegn på aggresjon. At du derimot avbryter når hun valpebiter (i fingre og tær), er helt på sin plass, men da er det pga at hun biter dere fordi det klør i tennene, og ikke fordi hun knurrer.

Når hun knurrer når dere løfter henne er en annen type knurring. Hun liker nok ikke å bli løftet, og protesterer på det med å knurre. Du gjør helt rett i å overse knurringen og bare fortsette som vanlig med å gjøre de nødvendige løftene. Etterhvert vil hun forhåpentligvis finne ut at knurring ikke fører til noe - hun må bli løftet uansett hva hun mener om saken! Bare overse henne når hun knurrer i denne situasjonen; ikke gjør noe annet enn å fortsette å løfte henne som om ingenting har skjedd, ikke si noe til henne, bare løft og bær henne opp/ned trappen.

Skrevet
Antageligvis er dette to forskjellige måter å knurre på. Når hun knurrer under lek er det sannsynligvis, uten å ha sett hunden, leke-knurring. Dette er ikke farlig, og hunden er ikke sint. Den knurrer fordi den har det gøy, og det er helt normalt. Du trenger ikke å avbryte leken syns jeg, fordi knurringen ikke er noe tegn på aggresjon. At du derimot avbryter når hun valpebiter (i fingre og tær), er helt på sin plass, men da er det pga at hun biter dere fordi det klør i tennene, og ikke fordi hun knurrer.

Når hun knurrer når dere løfter henne er en annen type knurring. Hun liker nok ikke å bli løftet, og protesterer på det med å knurre. Du gjør helt rett i å overse knurringen og bare fortsette som vanlig med å gjøre de nødvendige løftene. Etterhvert vil hun forhåpentligvis finne ut at knurring ikke fører til noe - hun må bli løftet uansett hva hun mener om saken! Bare overse henne når hun knurrer i denne situasjonen; ikke gjør noe annet enn å fortsette å løfte henne som om ingenting har skjedd, ikke si noe til henne, bare løft og bær henne opp/ned trappen.

En leonbergervalp på tolv uker begynner vel å veie noen kilo, pass på at dere ikke holder henne på en måte som gjør vondt. Symra er veldig tander på det, hun må holdes på riktig måte, ellers sier hun fra.

Tenk også på at hvis knurringen gjør at dere nøler i tre sekunder, så har hun lært at knurring hjelper!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Skal se litt på hvordan jeg løfter henne, kan nok godt være ubehagelig for henne ja, når jeg tenker etter knurrer hun ikke når jeg lar hennne sette forlabbene oppå første trinn så jeg får bedre løfteteknikk.

Skrevet

Et tips er at når dere skal sette henne ned igjen, la bakbeina nå bakken først. Hunder blir mer sikre når de vet hvor de har bakbeina. Du merker det ved at hun kanskje spreller litt hvis du setter henne ned med alle fire mer eller mindre samtidig, men hvis du lar bakbeina ta nedi bakken først i et lite sekund før frambeina settes ned, blir hunden mer rolig med en gang bakbeina når bakken. Når du skal løfte henne opp, løft frambeina opp fra bakken først, og hold godt under bakbeina så hun kjenner seg tryggere. Som Pippin&Symra også sier; pass også på å holde henne på en måte som ikke er ubehagelig for henne, finn deg en god løfteteknikk! :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...