Gå til innhold
Hundesonen.no

hunden drar


KiMAndre88

Recommended Posts

Hunder lærer mønster og rutiner veldig fort, så om dere går samme turløype hver gang kan det være en idé å snu på dette.

Ikke gå rett hjem, men gå forbi innkjørselen (det behøver ikke å bli en halvtimes ekstra tur, men gå noen meter forbi, snu og dra hjem), kom hjem fra ulike kanter hvis mulig, stopp i innkjørselen kjapt for å kaste bæsjeposen og gå deretter videre, også videre. Slike rytmebrudd fungerte utmerket på siste valpen her, som de første gangene fikk et realt "hva fan?"-uttrykk, og deretter roet ned trekkingen for det var jaggu ikke godt å vite hvor vi skulle uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smart å gjøre det Emma sier også. Det er veldig vanlig at en valp ikke er så ivrig i å gå vekk fra hjemmet (det er jo der den føler seg trygg), men når den skjønner at den er på vei hjem igjen blir den ivrig. Det vil ikke ta lang tid før dette problemet går over, men så nærmer hunden seg unghund og da er alt annet enn hjemmet interessant. Da er det ofte hunder og katter som står høyt på ønskelisten og hunden begynner å dra mot dette. Derfor er det veldig fint å lære helt fra starten at den aldri vil oppnå noe så lenge den drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt strupebånd/varslebånd til vår. Og etter at hun fikk det har hun gått kjempe fint. Men begynner hun å dra i båndet bare snur jeg og går i motsatt retning. Har funket kjempe bra. Men som de sier over man er nødt til å være konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å kjefte på hunden akkurat i det båndet blir stramt, i tillegg til å stoppe, og gi godbiter og ros når den går pent.

Korrigerer du en valp for noe den ikke har lært???

Hvordan forventer du at en hund skal forstå hva som er feil, når den enda ikke har lært hva som er riktig? Hvilke signaler sender du til valpen da? Hvilken rolle tar du som veileder for valpen, når du straffer hunden for uønsket adferd som den ikke har andre alternativer for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...