Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund begjært avlivet etter slåsskamp


Marianne

Recommended Posts

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar
Er det ingen dialog mellom huneeierne lenger Marianne?

Virker som staffe eierne bare gikk rett til topps...

Så vidt jeg vet har det ikke vært noen dialog mellom de etter at han fikk navn og nr av svoger. Ikke det at det var spesiellt mye dialog da heller, da Jørstad ikke ville snakke eller prøve å løse saken der og da.

Og hva mener du med at de bare gikk rett til topps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble plutselig nært og kjært i og med at Bosse var involvert. Jeg har møtt Marita og Bosse ved noen anledninger for å trene min nå avdøde schäfer til å ikke frike ut med andre hannhunder i nærheten. Treningen gikk så som så og min schäfer ble hverken bedre eller verre. Jeg kan ikke tenke meg at Marita har dratt i gang dette, men heller hennes samboer (som jeg forøvrig aldri har møtt). Jeg er også ganske sikker på at Marita og typen leser denne diskusjonen.

Bosse er en trivelig hund som oppfører seg som staffer flest. De sier ikke så mye men stirrer intenst på motparten mens

brystkassa gjør seg et hakk større og denne oppførselen trigger det verste i hunder som allerede er usikre. Den eneste hendelsen under våre møter var at Bosse klarte å vri seg ut av halsbåndet sitt og satte rett mot min hund som reagerte med sin vanlige skremselspropaganda. Min hund var i bånd og jeg måtte be Marita komme og hente sin hund som naturligvis ikke ga seg, staffe som han er. Hun nølte noe men hun grep da til slutt sin bosse da jeg garanterte at samson ikke ville bite.

Det morsomste i hele denne saken er hvor lite hundekyndige selv hundeeiere kan være. Det er ikke direkte uvanlig at voksne hunder av samme kjønn braker sammen. Det beste man kan gjøre er å skille hundene så smidig som mulig og selv holde hodet kaldt. Skrik og slag i fra de som går med hundene er bare med på å gire hundene ytterligere opp. Og hvis man vet at man har en hund som kan oppføre seg dumt mot artsfrender så holder man den selvsagt i bånd for at slike idiotiske situasjoner ikke inntreffer.

Selv om man vet hva slags hund man har så kan episoder inntreffe. Det fikk jeg selv erfare for et par år siden da jeg var ute på en sen kveldstur med Samson. Han satte etter en katt i en slik fart at koppelet røyk tvert av. Da jeg kom løpende rundt svingen så ser jeg at han står med hodet over halsen på en ukjent setterhann, dette var hans måte å utfordre fremmede hanner på. Jeg sa til han som gikk med setteren at det beste er om jeg løper i full fart vekk slik at samson måtte løpe for å følge etter meg. det ville han ikke ha noe av og sa at jeg måtte hente hunden. Jeg gikk med på dette og sa at i så fall kom samson til å hogge etter hunden hans i det jeg tok ham i halsbåndet, men at det neppe kom til å oppstå skader. Så godt kjente jeg da min hund etter mange år med ham! Jeg griper halsbåndet til Samson, han hugger etter setteren, jeg drar hunden min bort og ber om å få sjekke den andre hunden for skader. Det fikk jeg ikke lov til, men mannen krevde mitt navn og nummer slik at han kunne anmelde meg og den 'livsfarlige' hunden. Jeg sa at jeg ikke ga bort navn og nummer til fremmede uten grunn, men at vi kunne møtes hos veterinæren dagen etter så kunne veterinæren sjekke hans hund for skader. Var hunden hans skadet så ville jeg dekke veterinærregningen, i motsatt fall fikk han dekke den selv. Da heller ikke dette var greit, så ga jeg **** og løp i fra stedet. Han kom etter meg, men takket være vintermørket og at jeg var lommekjent i strøket så kom jeg meg unna.

Dette ble langt, men moralen er: Glem aldri at de er dyr vi har med å gjøre som har sine instinkter i behold. Alltid ha hunden i bånd der du vet det er stor sjanse for å møte på hunder din egen hund ikke kjenner. Legg deg langflat hvis hunden din først har gjort noe dumt, be om unnskyldning og dekk eventuelle skader den har påført andre - det være seg dyr, mennesker eller gjenstander. Og sist men ikke minst: sjekk selv den andre hunden for skader og bli med den til veterinær hvis du har mulighet til det. I verste fall kan hunden som din hund braket sammen med ha hatt skader fra tidligere eller blitt på kjørt senere samme dag og det plikter man ikke å betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mente bare at det virket som de gikk over hodet på eierne.."til topps" skulle det vel egentlig vært..altså styret de laga,istedenfor å foholde seg til eierne.

JAHA så Bosse har vrengt seg utav båndet,og da er jo den saken grei at de faktisk ikke er perfekte selv.Bombe det da!

Det var bare provoserende å lese i forhold til at de selv skriker høyt mot andres feil.

Hva om hunden deres vrengte seg utav båndet i møte med en annen hund der folkene som eide den var like nådeløse og prkåte som dem selv??

Tror nok at det hadde vært fortvilende om det kom oppslag i avisen og begjær om avlivning.

Fysj.De er nå i avisoppslaget begge to,og jeg hadde neimen ikke latt meg avbilde på noe jeg ikke var enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at situasjonen har utartet seg slik den har.

Håper at eieren til staffene får det de trenger for å "komme over episoden" og at Jr slipper å bøte med livet.

Kan selv fortelle at min lille kastrerte golden på 3 år ble angrepet for ett par uker siden. Da parkerte jeg ved et lite vann vi bruker å gå tur og hadde begge hundene løse bak i bilen. Da jeg parkerte kom to staffer i bånd ledet av en dame, hoppende opp etter bilen min og bjeffet . Min bil er ikke en av de peneste, men jeg setter da ikke pris på å ha to bikkjer hoppende opp etter den, uansett om de er chihuahuaer, nuffer eller staffer.

Jeg smeller døren opp og er litt forbannet over at damen ikke ber de gå ned eller gir noe tegn til å bevege seg, og i det jeg åpner opp døren så hopper den ene staffen så godt den kan inn i bilen min og henger seg fast i leppen til goldenen min! Damen dro i båndet mens jeg ropte prøvde å få hunden til å gi slipp mens min hyler. Jeg slo den i hodet og til slutt måtte jeg faktisk sparke hunden ansiktet for å få den til å slippe min. Det endte med to punkteringer i leppen og en meget skjelven hund. Damen som hadde disse to staffene gjorde ingenting (!) , hun spurte ikke hvordan det gikk med min, utvekslet ikke tlf nr eller latet til å bry seg, HUN GIKK! Og her var mine i bil, i bånd og staffene i bånd. Jeg vet ikke hva slags signaler min golden sendte via vindusruta på bilen, men noe må det jo ha vært. Jeg gikk ikke etter damen selv om jeg var forbannet. Skjer dette derimot en gang til, så anmelder jeg det.

Det blir nødt til å gis to sjanser her med hunder, for vi vet ikke hva som kan provosere dem . Synes det er dårlig gjort av han med staffene og kreve avliving, men det er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering..

Junior har vært hos vet'n idag da han fortsatt er rød i øyet og småhalt.

Han har en rift i skulderen, en hevelse i albuen og en betennelse litt lenger ned på beinet. Vetn var bekymret for at han hadde en fraktur i skallen, brystkassen eller ribbene men klarte ikke finne noe, heldigvis. Han har nå fått en kur med antibiotika og smertestillende.

Ingen funn på øyet heller, så sansynligvis er det fortsatt rødt, fordi han fikk seg en trøkk eller 7 der...

Trist historie du kommer med Hera, håper det går bra med hunden din :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akkurat det samme i går... Gikk med Easy i bånd og ble flydd på av en løs rottweiler. Sitter nå med en hund med flere hull og hun er halt på ene benet. Utrolig kjedelig, men jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer med det så lenge jeg aldri treffer den hunden løs igjen. (Det er naboen sin)

Naboen la seg flat og tar vet regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er den ene eier av hunden som ble angrepet.

Har ikke lest hele denne tråden, men vil bare gi litt informasjon.

Min samboer ønsker "angreps" hunden avlivet, det ønsker IKKE jeg. Har sakt jeg synes han skal trekke det tilbake, men han vil ikke det.

Har sakt min mening til politiet, å det er LITEN eller INGEN sansynlighet for at Junior vil bli avlivet.

Det eneste jeg ønsker er å få dekket alle utgifter...

Men det er anmeldt, så vi må bare la det gå sin gang.

Angående skader. Etter kampen trodde jeg all skaden var i Bosses øre, renset det å kikket raskt over han å fant noen flere skrubb å rifter, så ikke så alvorlig ut.

Dagen etter på morgenen var han våt på brystet, så da det var ett hull der, han har ikke blødd, men kom masse guff å greier ut.

Samme på forrsiden av øret.

Vi gikk til veterinæren å nå går han på antibiotika (slutt i morgen) å blir bra.

God bedring til Junior! Håper han får et langt å lykkelig liv.

Å ha en flott helg, uten bekymringer :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hjemmesiden til de som anmeldte Jr. (Google er kjekt.)

Jeg kan ikke se at hundene har hevdet seg i lydighetskonkurranser annet enn at den ene har tatt bronsemerket, og forsøkt seg på klasse en et par ganger. Sikkert en overivrig journalist... :blink: Hundene er søte, og her får man også treningstips til mennesker!

Ble litt flau da jeg leste det ja... :blink: Vi hevder oss IKKE!

Samboeren min sa jeg var AKTIV (etter hans mening) i lydighet å utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der ser man hvor feil alt kan bli med en gang det kommer i avisen.

Har en samboer her på sofaen som sier han ville reagert på samme måte som din samboer, men etter en (litt lengre) diskusjon fikk jeg han til å forstå mitt syn på saken - og han kommer ikke til å anmelde og kreve noen hunder avlivet hvis noe lignende skulle skje oss og våre hunder.

Leste at dere var fra Alta? Folk derifra bruker jo å ha litt av et temperament :blink: (jeg har en mor som kommer fra litt utenfor hammerfest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skader. Etter kampen trodde jeg all skaden var i Bosses øre, renset det å kikket raskt over han å fant noen flere skrubb å rifter, så ikke så alvorlig ut.

Dagen etter på morgenen var han våt på brystet, så da det var ett hull der, han har ikke blødd, men kom masse guff å greier ut.

Samme på forrsiden av øret.

Vi gikk til veterinæren å nå går han på antibiotika (slutt i morgen) å blir bra.

Slike punkteringsskader er nifse fordi de ser så uskyldige ut, men under det tilsynelatende lille overflatiske hullet så kan det være hissige bakteriangrep på gang. De er vanskelige å rense på egen hånd også hvis man ikke har det rette utstyret på plass. Det var godt dere tok med Bosse til veterinær mens såret fortsatt var åpent og dere slapp å skjære det opp og sette inn dren senere. Jeg syns også at Juniors eier burde dekke kostnadene dere har hatt ifm dette, men det er klart at samarbeidsviljen blir svekket med en politianmeldelse hengende over seg. Jeg er også av den oppfatning at eieren til Junior ikke har krav om at dere dekker kostnader som h*n har hatt til vet, da det er Junior som gikk løs og begynte det hele.

Det er nå min mening om saken. Bortsett fra en ting til og det er at slike hendelser ikke fortjener hverken presseoppslag eller politianmeldelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra at sannsynligheten er liten for at Junior blir avlivet,men likevel synes jeg det er rart å si at man ikke er med på det når man har sørget for å få et bilde av seg selv i avisen.Men okei.Gjort er gjort,og la oss ikke håpe at hverken Junior eller Bosse vrenger seg utav noe halsbånd,eller går løse i all ettertid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der ser man hvor feil alt kan bli med en gang det kommer i avisen.

Har en samboer her på sofaen som sier han ville reagert på samme måte som din samboer, men etter en (litt lengre) diskusjon fikk jeg han til å forstå mitt syn på saken - og han kommer ikke til å anmelde og kreve noen hunder avlivet hvis noe lignende skulle skje oss og våre hunder.

Leste at dere var fra Alta? Folk derifra bruker jo å ha litt av et temperament :blink: (jeg har en mor som kommer fra litt utenfor hammerfest)

He he :blink: tror du har litt rett der! er litt roligere jeg, kommer fra en liten gokk plass ved havet :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike punkteringsskader er nifse fordi de ser så uskyldige ut, men under det tilsynelatende lille overflatiske hullet så kan det være hissige bakteriangrep på gang. De er vanskelige å rense på egen hånd også hvis man ikke har det rette utstyret på plass. Det var godt dere tok med Bosse til veterinær mens såret fortsatt var åpent og dere slapp å skjære det opp og sette inn dren senere. Jeg syns også at Juniors eier burde dekke kostnadene dere har hatt ifm dette, men det er klart at samarbeidsviljen blir svekket med en politianmeldelse hengende over seg. Jeg er også av den oppfatning at eieren til Junior ikke har krav om at dere dekker kostnader som h*n har hatt til vet, da det er Junior som gikk løs og begynte det hele.

Det er nå min mening om saken. Bortsett fra en ting til og det er at slike hendelser ikke fortjener hverken presseoppslag eller politianmeldelser.

Dette har det heller aldri vært snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akkurat det samme i går... Gikk med Easy i bånd og ble flydd på av en løs rottweiler. Sitter nå med en hund med flere hull og hun er halt på ene benet. Utrolig kjedelig, men jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer med det så lenge jeg aldri treffer den hunden løs igjen. (Det er naboen sin)

Naboen la seg flat og tar vet regningen.

Er det et stygt angrep så bør du anmelde, sånn at politiet har det i sine papirer neste gang hunden gjør noe galt.

Om ingen anmelder så vil det virke som om det er første gangen hunden gjør noe om det skjer noe virkelig alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et stygt angrep så bør du anmelde, sånn at politiet har det i sine papirer neste gang hunden gjør noe galt.

Om ingen anmelder så vil det virke som om det er første gangen hunden gjør noe om det skjer noe virkelig alvorlig.

Naboen er ok han så det blir ikke noe problem. Jeg er rimelig sikker på at han ville avlivet om jeg insisterte på det. Jeg har ingen planer om å anmelde min eneste nabo, da blir det nok ikke mye trivelig her ute i skogen, hehe :)

Easy er forresten nesten fin igjen nå, sårene har nesten lukket seg helt og hun haltet bare to første dagene.

Og jeg vet at naboen passer på hunden sin med falkeblikk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...