Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening med godbit

Førstegangseier

Recommended Posts

Min skjønne Border collie gutt på snart 1,5 år er en jobbevilllig pelsdott(selvfølgelig!), men helst når han får godbit for godt utført jobb. Han har aldri vært noen kløpper til å gå pent i bånd, men jeg trener på det nesten hver eneste dag nå. Da får han godbit når jeg har han der jeg vil, og drar han i båndet rygger jeg til han er på rett plass igjen- som regel trenger jeg ikke rygge mer enn 2-3 skritt. Når vi så går riktig vei igjen og han går pent får han ny belønning med både ros og godbit. Dette synes jeg går bra. På vanlige små "tisse og bæsje-turer" pleier jeg ikke å ta med godbiter. Da er han plutselig ikke riktig så interessert mer. :)

Hva gjør jeg feil? Belønner jeg for ofte? Hvordan få han til å gå pent uten godbit?? :happy:

Kan man forresten med hell bruke samme metode for å ikke forsøke angripe biler? En lengre periode hadde han tendenser til å angripe sykler, barnevogner og biler, men det er stort sett bilene som står igjen. Barnevogner er ikke interessante lenger, og sykler er bare noe han reagerer på dersom de kommer fort og overraskende på ham. Biler er et mareritt, og uansett hvor sliten han er både etter å ha gått sporsøk og annen hjernebry er biler et like stort mareritt. :oops: Han kryper da bortover bakken, og har åpenbart mest lyst til å hoppe på bilen og angripe. Jeg har blitt mer bevisst på egen kroppsholdning i forhold til dette, og prøver å ikke dra inn båndet slik at han oppfatter min atferd som at biler er skumle. Da tror jeg det går litt bedre (innbildning?). Skal ta med bil og sjåfør til en parkeringsplass i første omgang og prøve i litt kontrollerte former. Deretter tenkte jeg at vi kan øke på nærmere bilveg.

Tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes kanskje du skiller litt for mye på tur og på trening - turgåing er også trening - putt godbiter i lomma da også - husk å belønne når han går pent uansett hva du driver med om du trener eller "går tur"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en form for gjeting han driver med når du skriver "angriper biler"? I så fall er det jo drøssevis som har vært borti lignende før, og det er sikkert noen som vil tipse deg om en tråd med gode tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil nok ikke angripe bilene- han gjeter de. En grei (dog noe omfattende) metode for å bli kvitt dette er å lære inn alternativ adferd, f.eks sitt med kontakt, eller at han skal dytte snuten bort til hånden din og ha kontakt- eller bare kontakt. Begynn på så lang avstand at han ikke reagerer så veldig på bilene, og jobb deg nærmere etter hvert som han mestrer den avstanden du er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han har lært momentene så kan du la være å gi godbit hver gang. Start med annehver gang og plutselig hver gang igjen. La ham aldri få vite når han får go'biten ellers vil han jobbe for den og ikke for deg. Jeg gjorde det slik med min schæfer og det økte arbeidsinnsatsen hans og holdt ham "skjerpet" :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han har lært momentene så kan du la være å gi godbit hver gang. Start med annehver gang og plutselig hver gang igjen. La ham aldri få vite når han får go'biten ellers vil han jobbe for den og ikke for deg. Jeg gjorde det slik med min schæfer og det økte arbeidsinnsatsen hans og holdt ham "skjerpet" :angry:

Nå er det vel ikke akkurat det som er årsaken, men men. Det var et godt tips å kutte ned på godbitene og gi de litt sjeldnere. Det kalles variabel forsterkning, og betyr at man belønner bare noen ganger. Siden hunden aldri vet når den blir belønnet, kan det sammenlignes med å spille lotto. Spennende, og gøy å vinne. For å si det enkelt. :P Men den jobber fremdeles for godbiten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...