Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående Shetland Sheepdog

Mats

Recommended Posts

Er det vanskelig å lære en Sheltie til ikke å bjeffe så mye?

Hvordan?

Er det sånn med klikke trening at man alltid må ha en klikker i lomma? Eller bare når man trener?

Nei, det er ikke vanskelig. Man må bare være konsekvent å irettesette når hunden bjeffer, ogrose når den ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irettsette?

Er det sånn med klikke trening at man alltid må ha en klikker i lomma? Eller bare når man trener?

Når jeg sier irettesette mener jeg å si nei, avlede hunden fra den adferden den gjør. Og med en gang den slutter roser jeg.

Jeg har ikke klikker på meg hele tiden nei. (men nå er ikke jeg en 100% klikker heller da) Men den ligger på bordet, og er med i veska :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på www.Nordenstam.no finner man nesten ingenting om selve trenings metoden... men leser du noen av bøkene hans, og derretter klikker trening for din hund f.eks ser du tydelig forskjell. Jeg personlig mener klikker trening er pølsedressur. Men folk har forskjellige meninger :)

Nordenstam er på ingen måte bra på en Shetland Sheepdog. Bruker du grunnprinsippene til den godeste Nordenstam knekker du viljen og gleden totalt på en sheltie + at den blir nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei jeg har aldri hørt et eneste bjeff. Har ikke møtt så mange heller. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hørt at de kan bjeffe en del og at jeg har veldig lite lyst på en "gneldrete" hund.

Derfor vi jeg være helt sikker.

Går det ann å si flink jente/gutt hvis hunden foreksempel sitter når man ber den om det og ikke har en klipper i nærheten?

Får tisper mensen? Er dette mye? Lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper får løpetid i gjennomsnitt to ganger i året, og det varer i omtrent tre uker. Den første løpetida kommer som oftest mellom 8-12 måneders alder. Små hunder får ofte løpetida før store hunder. I løpetida er det viktig at du holder tispa borte fra hannhunder.

Du kan selvsagt si flink gutt/jente om du ikke har klikker i nærheten, men med mindre du har lært hunden at flink gutt/jente betyr det samme som klikkeren vil det ikke ha like stor effekt som det klikkeren har. Selv har jeg alltid klikkeren i lomma når jeg går ute på tur, rett og slett fordi det har blitt en vane. Men det betyr ikke at jeg bruker den så veldig mye nødvendigvis, i dag har jeg ikke brukt den i det hele tatt faktisk, brukte den heller ikke på tur i går.

Om hunden bjeffer mye eller ikke tror jeg har veldig mye med individet og også med deg å gjøre. Selvsagt har noen raser lettere for å bjeffe enn andre, men dette gjelder særlig små raser. Og siden eiere av små raser ofte er litt overbeskyttende (har faktisk sett eiere av små hunder som trøster hunden når den bjeffer!) blir det også gjerne til at disse hundene bjeffer mer.

Når det gjelder sikling så er vel det også veldig individuelt egentlig. Hunden min er labrador, og labradorer er ikke kjente for å sikle så veldig mye, men hun gjør nesten ikke annet enn å sikle (men nå har hun overbitt også da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei jeg har aldri hørt et eneste bjeff. Har ikke møtt så mange heller. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hørt at de kan bjeffe en del og at jeg har veldig lite lyst på en "gneldrete" hund.

Derfor vi jeg være helt sikker.

Går det ann å si flink jente/gutt hvis hunden foreksempel sitter når man ber den om det og ikke har en klipper i nærheten?

Får tisper mensen? Er dette mye? Lenge?

Hvis du hele tiden er konsekvent med å korrigere hunden (si bestemt NEI) og gi ros når den gjør ting riktig blir de som regel ganske rolige.

Silje bruker klikker og er veldig fornøyd med det. Jeg bruker så og si aldri klikker, men stemmen :D Springer de et stykke fra meg klapper jeg et par ganger i hendene, da får jeg oppmerksomheten deres og kan kalle dem inn :)

Tisper får ikke mensen men løpetid :D:D Hos meg har tispene løpetid bare en gang pr. år, og den varer i ca. 3 uker.

Har aldri hatt behov for å bruke tispebind, da denne rasen er utrolig renslig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg synes det kommer helt an på hvor på alvor de tar dette og om de virkelig er innstilt på å ta alle forholdsregler fremover. Hunden skal aldri være løs i hagen eller ute igjen, og eier må ha tilstrekkelig kontroll i bånd med sikret utstyr. Jeg ville hatt en ordentlig samtale med eier, der dere har satt dere ned sammen og diskutert dette uten å gå til angrep, men at du er nødt til å vite at noe lignende ikke skal skje igjen, og om du ser at de gjør det (f.eks har hunden løs eller eier mister bånd) så har du spart på dokumentasjon og vil anmelde.
    • Veldig synd at mange kommenterer uten å kjenne fakta!  NHL og NKK er de to stambokførende organisasjonene i Norge.  Hvorfor noen velger den ene framfor den andre, kan være forskjellig, men for å registrere i noen av registerne, må foreldrene være registrert i et godkjent register og for en del raser er det helsekrav og premiekrav for å registrere valper. Mange hunder er også registrert begge steder, og mange deltar på utstillinger i begge systemene.  Hvis mor er registrert i NHL, kan det jo f.eks være fordi hennes foreldre er registrert der, evt import fra et utenlandsk register anerkjent av Allianz og ikke FCI?  NHL er underlagt Allianz som er en paraplyorganisasjon på linje med FCI, og har medlemsklubber i mange land.  Allianz/NHL  godkjenner raser som ikke er godkjent i FCI, som f.eks Silken Windhound, Alapaha Blue Blood Bulldog og flere andre, men selvsagt kan ikke raser som er forbudt i Norge registreres.  Ifht avl ligger de forskjellige raseklubbers avlsregler til grunn, så valpekull som ikke ville vært godkjent registrert i NKK, vil mest sannsynlig heller ikke kunne registreres i NHL.  NHL har ingen ansatte, men blir drevet av noen ildsjeler som gjør en kjempejobb!  Jeg stiller i begge systemer og stortrives på NHLs utstillinger, der det alltid er lave skuldre og god atmosfære.  Så tro ikke alt du hører, men sjekk selv!   
    • Har du sett på Hundlands? De har jakker ned i xxs: https://www.hundlands.com/en/collections/hundagare
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...