Gå til innhold
Hundesonen.no

Straff eller distrahering? Veldig usikker.

Cheris

Recommended Posts

Hvordan skal jeg gjøre når hun gjør noe galt? Er veldig usikker, skal jeg kjefte på henne eller bare distrahere henne? Har lest og hørt litt forskjellige ting. Kan dere kanskje fortelle meg litt hvordan jeg skal gjøre?

Forex. hvis jeg vil leke litt med henne og kommer ned på hennes nivå, biter hun meg ofte i ørene munnen og nesen. Og hvis hun biter i skona mine, eller spiser på noe jeg ikke vil hun skal spise på, hvordan skal jeg reagere?

På forhånd takk:)

Mvh Elise og Cheris :lol:

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg gjøre når hun gjør noe galt? Er veldig usikker, skal jeg kjefte på henne eller bare distrahere henne? Har lest og hørt litt forskjellige ting. Kan dere kanskje fortelle meg litt hvordan jeg skal gjøre?

Forex. hvis jeg vil leke litt med henne og kommer ned på hennes nivå, biter hun meg ofte i ørene munnen og nesen. Og hvis hun biter i skona mine, eller spiser på noe jeg ikke vil hun skal spise på, hvordan skal jeg reagere?

Si "Nei" på en rolig, men bestemt måte, samtidig som du "skubber" vekk hunden. Når hunden til slutt forstår hvor du vil - belønn! :lol: Når hunden lekebiter deg, si "AU" el. lignende på en "klynkende" måte, det er nok til at mange valper slipper taket. Husk å belønne ønsket adferd!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter hun i deg, reis deg opp og gå din vei - overse henne. "Den som biter, får ikke leke eller kontakt", så snart hun slutter å bite i deg, gir du henne kontakt igjen.

Med en liten valp er det uhyre viktig at du har "valpesikret", dvs at hun skal helst ikke ha tak i ting hun ikke får bite i eller ødelegge, men hvis hun feks henger og røsker i gardinene, tar du henne bare vennlig men bestemt vekk uten å si noe. Og så skal du begynne å lære henne kommandoen "slipp". Det er ulike måter å lære inn det på selvfølgelig, men dette er liten valp uten vett og den mener ikke noe vondt - bruk godbit eller en ting den liker veldig godt å holde på med. I førsten viser du/holder frem tingen/godbiten mens du sier "slipp", så snart den slipper (for å få det mye "bedre" du har) så belønner du. Gjør det noen ganger. Deretter venter du med å holde frem "det gode", sier "slipp" først og så gir du det gode. Etter du har gjort det noen ganger, så viser du ikke belønningen (men har den klar) sier "slipp" og hvis valpen slipper belønner du umiddelbart (hvis den ikke slipper er enten belønningen ikke bra nok i forhold til det den har fått sine små kjever rundt, eller du har gått litt for fort frem og må gå tilbake et trinn). Mens den er helt liten ville jeg belønnet alle "slipp", men når den blir eldre belønner du selvfølgelig ikke hver gang, kun en gang iblant (er jo ikke meningen du alltid skal ha noe "alternativt bedre", hunden skal jo lyde kommandoen uten at det alltid vanker en belønning - men den skal alltid ha håp om en belønning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...