Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund!


Olsenbanden

Recommended Posts

DET var edgy, når man sammenligner de er skrifttypen forskjellig på datoene.

I tillegg er det jo rart å regisrere en hund i American Kennel Club hvis de bor i ENGLAND? Har ikke de en egen kennelklubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P hmmm.. Ugler i mosen her ja gitt.. Dette tar jeg ikke sjansen på.

Sendte mail til han nettopp nå å sa at det blir ikke noe handel. :P

Tusen takk for hjelpen Havana :lol:

Nå føler jeg meg virkelig dum og lettlurt :blush:

Nå satser jeg bare på dere her inne.

Kanskje noen her inne vet om noen seriøse opdrettere av Dvergschnauzer eller Bichon havanais :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P hmmm.. Ugler i mosen her ja gitt.. Dette tar jeg ikke sjansen på.

Sendte mail til han nettopp nå å sa at det blir ikke noe handel. :P

Tusen takk for hjelpen Havana :lol:

Nå føler jeg meg virkelig dum og lettlurt :blush:

Nå satser jeg bare på dere her inne.

Kanskje noen her inne vet om noen seriøse opdrettere av Dvergschnauzer eller Bichon havanais :lol:

Det er ikke få som går på den feilen, og man må bare se etter ørsmå "feil" som ikke stemmer. Godt dette kom ut såpass tidlig da, også får du ha lykke til med leting etter den 'perfekte' valp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: hmmm.. Ugler i mosen her ja gitt.. Dette tar jeg ikke sjansen på.

Sendte mail til han nettopp nå å sa at det blir ikke noe handel. :P

Tusen takk for hjelpen Havana :P

Nå føler jeg meg virkelig dum og lettlurt :blush:

Nå satser jeg bare på dere her inne.

Kanskje noen her inne vet om noen seriøse opdrettere av Dvergschnauzer eller Bichon havanais :)

Bare hyggelig å kunne hjelpe :lol: Du er nok ikke den første som har gått på den der, nei. Hadde jeg ikke hørt flere lignende historier om valper fra London, hadde jeg kanskje ikke reagert, jeg heller. Men til syvende og sist er det jo bedre å kjøpe valp direkte fra en oppdretter innen rekkevidde som du kan besøke og som kan gi deg oppfølging fremover. Jeg kan sende deg PM ang. havanaisoppdrettere. (IKKE kjøp den første og beste som dukker opp på finn.no!) Ellers kan du jo bli med i havanaisforumet: http://www.bichonhavanais.no/phpBB3/ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg sann! :lol:

Flott at du vl ha ny hund og at du er motivert for å aktivisere den, det er grunnlaget for et flott hundehold :lol:

Når det gjelder raser har du jo allerede fått en del tips her, men hva med sheltie? Altså shetland sheepdog. Allsidige, lettlærte hunder som jeg tror vil passe deg bra! :P

Vil du ha tispe eller hannhund? Personlig ville jeg gått for tispe, men det er fordi jeg er drittlei hannhundfaktene hos rampen her i huset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg sann! :lol:

Flott at du vl ha ny hund og at du er motivert for å aktivisere den, det er grunnlaget for et flott hundehold :lol:

Når det gjelder raser har du jo allerede fått en del tips her, men hva med sheltie? Altså shetland sheepdog. Allsidige, lettlærte hunder som jeg tror vil passe deg bra! :P

Vil du ha tispe eller hannhund? Personlig ville jeg gått for tispe, men det er fordi jeg er drittlei hannhundfaktene hos rampen her i huset :P

Veldig OT, men fytti så enig jeg er :P

sheltie kunne nok passet deg fint ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig å avbryte handelen du var i gang med, der hadde du nok blitt sittende igjen uten hund og med skjegget i postkassa gitt :P

Godt du fant det ut såpass tidlig, og lykke til i jakten på rett rase og valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp Mona :D Er nåkk meg ja. Pelstell skal jeg klare fint.

Har virkelig bestemt meg for å gå inn for dette i år nå. Målet mitt i år er å få med en ny hund å komme meg ut mere istede for å sitte inne om dagene :D

Bor på skjetlein ja. hehe.. :)

Jeg har selv en dvergschnauser, og mitt intrykk er:

Hun har et FANTASTISK gemytt, er alltid sprudlene, kan være mye inne, Trenger ikke lange turer, men er glad for å springe. Hun er veldig sprek, løper mye, er glad i familien sin og stikker ALDRI av. Det kan være litt pelsstell, dette avhenger av hvor alvorlig du tar det.. Kaiza (Dvergschnauseren min) er ikke "nappet" Slik hun skal, men blir gjerne greid av meg. Forøvrig Syns jeg at sort/sølv er penest, og det skulle vi egentlig ha, men ventetiden var et år, så traff vi kaiza:) Hun er en utmerket familiehund, men knytter seg kanskje spesielt til en person. Så jeg ville anbefale en dvergschnauser på det sterkeste, en person til en slik hund får aldeles strålende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for di pene prd du skrev om dvergschnauser. Jeg blir bare mer og mer bestemt på at det er rasen jeg skal velge :)

hehe.. Jeg skal på hundefestivalen i helgen å da skal jeg snakke en del med folk som driver med dvergschnauser :D

Gleder meg kjempemasse :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å jevne ut litt, selv om det ikke kan betviles at jeg digger dvergschnauzere - jeg har tross alt to :)

En dvergschnauzer er opprinnelig en gårdshund. Jobben var å holde rotter og andre gnagere borte - så de kan være arrige og stri. De kan være knalltøffe! De tror gjerne at de er minst like store som en riesenschnauzer og de bør trenes deretter. Om de stikker av avhenger av hvor god innkalling de har, og hvor sterkt jaktinstinkt de har. Mine to er veldig forskjellige der: den eldste slipper jeg sjelden løs for hvis hun får ferten av noe så lukker hun ørene og følger sporet til noe avleder henne. Den yngste har ikke i nærheten av det samme jaktinstinktet som den eldste, og går stort sett med nesa i været og kikker etter fugler - henne er det ikke noe problem å slippe løs.

Den yngste har derimt et langt mer velutviklet vaktinstinkt enn den eldste. Hun er veldig territorial, og ingen slipper inn på vår eiendom uten at vi blir varslet om det. Mine er også litt reserverte overfor fremmede, men er man først innlemmet i flokken så er de venner for livet.

Samtidig er de veldig lærevillige, og er utmerkede hunder til f eks spor, lydighet og agility. Det handler bare om å finne riktig forsterker.

Angående pelstellet så er det endel av det selv om man velger å ikke nappe den (noe som anbefales av flere årsaker). De har skjegg, bein- og bukhår som må kammes jevnlig for å unngå floker. Regn med å bruke tid på det hver uke - i tillegg til hver gang man går i skog og mark når de tar med seg kvister og gress hjem.

Dvergschnauzeren er ingen "labrador". I verste fall (usannsynlig dog) får man en med sterkt jakt- og vaktinstinkt som kjefter på alt og alle og som stikker av for et godt ord - som i tillegg krever masse pelsstell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår. Men skal jeg være sååå uheldig å få en dvergschnauzer som "i verste fall (usannsynlig dog) får man en med sterkt jakt- og vaktinstinkt som kjefter på alt og alle og som stikker av for et godt ord - som i tillegg krever masse pelsstell..":)

Men si jeg ender opp med ei litt "umulig" tispe da. Det er jo en utfordring jeg vil ta :D Eller retter sakt, MÅ ta.

Jeg har virkelig gått inn for dette å skal gjøre mitt beste for at jeg å hunden får det fint ilag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sannsynlig er det ikke. Men etter det litt rosenrøde bildet av dvergschnauzeren følte jeg at jeg burde si noe om utfordringene med rasen også, sånn at du er forberedt i tilfelle ellefelle. Sannsynligvis ender du opp med ei grei tispe som sikkert har både litt jakt og vakt, men som også er arbeidssom og lærevillig. Det er slik de fleste er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vår kjære Pomeranian valp som er snart 10 uker satt på fanget til en venn ved spisebordet i går, han sa først at hun prøvde å hoppe ned.. senere sa han att hun falt ned. I fallet/hoppet landet hun med hode først… Hun pep veldig uten stopp og holdt en pote opp, og jeg så på hele henne at hun ble kjempe redd. Aldri sett henne slik før og gjorde vondt å se henne så redd. Hun fortsatte å pipe når jeg løftet henne opp, men ga seg når jeg fikk roet henne ned. Da ble hun også trøtt og sovnet.    Jeg klemte først på poter, beina, halen magen/bryst og lett rundtomkring i ansiktet uten noen antydning til at hun fikk vondt. fordi jeg først ikke viste at hun landet med hode først.. Når jeg litt senere fikk vite att hun landet på hodet klemte jeg igjen rundtomkring i hele hode hennes. Da ga hun et lite pip og vred seg unna når jeg klemte på ene siden av kjeven. Dette skjedde et par ganger til når jeg klemte igjen på samme sted utover dagen. Når samboer tittet på henne virket hun helt fin og pep ikke. Senere på kvelden gikk mamma nøye over hele henne og hun syntes valpen virket helt fin og hun var nøye med hode og valpen piper ikke når hun klemmer rundt kjeven.  Hun lekte, bet biteleker og spiste på kvelden i går og har lekt masse i dag. Tror dere valpen kan ha fått noen skader av fallet? Eller at hun «bare» fikk vondt og ble redd? For en valp er det jo veldig høyt… og burde hun bli tatt med til veterinær, Selvom hun virker hel og pen i dag?
    • Du skrev selv i startinnlegget at du er kjent med littermate syndrome, så da har du allerede en del av svaret. Klart de kommer til å ha trygghet i hverandre den første tiden, men er det verdt utfordringene som kan vare langt forbi valpetiden og ut i voksenlivet også? Det krever store mengder arbeid for å unngå at de blir emosjonelt avhengige av hverandre, og begge valpene vil derfor kreve individuell tid til trening og sosialisering. To kullsøsken kommer til å plukke opp hverandres uvaner like raskt som vaner, som kan være vanskelige å få bukt med fordi de forsterker hverandre. (For ikke å snakke om renslighetstrening av to valper samtidig...)
    • Det er mer enn dobbelt så mye jobb. Fordi de trekker hverandre opp når de er lekne, overtrøtte, overgira, ufokuserte osv. og det gjør det vanskeligere å trene dem sammen. Og som patricia nevner over, så må de dermed ha mye tid separat med en-til-en trening, tur, miljøtrening, i hovedsak alt man gjør med en valp av grunntrening, miljøtrening og hverdagslydighet må gjøres separat. Og det vil likevel være vanskeligere, fordi når de er sammen så vil de trekke hverandre opp og være mer opptatte av hverandre enn av deg.  
    • Ulempen er ( for kjøper) at valpene trenger mye tid hver for seg, med tanke på miljøtrening, oppdragelse , å oppleve verden på egen pote, kort sagt, å bli to selvstendige, sosiale, veloppdragne individer. Enkelt sagt, dog så vanskelig og tidkrevende.  
    • Hva er ulempene da? Fordelene er at valpene har hverandre og de har trygghet i hverandre når de blir tatt vekk fra valpemor og de andre søsknene.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...