Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbel hjørnetann


Gjest

Recommended Posts

*******!!

...var det som kom ut av meg da jeg åpna kjeften og skulle se på såret etter at første hjørnetann datt ut. Da kunne jeg se at andre siden hadde en tann som er løs - men som har fått en dobbeltgjenger drøye 3-4 mm på innsiden! :lol:

Det er snakk om nedre venstre hjørnetann. Lille valpen min på 4 mnd og 4 uker har nylig gjennomgått en neddoping pga et fremmedlegeme i snuten - som ble fjernet og problemet ble løst. Skal hun nå igjen dopes ned for å trekke tanna?

Hva kan dere anbefale annet enn trekkleker (jeg bruker håndduker og annet som jeg tilnærmest hekter fast i hjørnetanna før vi har dralek) som kan hjelpe på? Jeg har så UTROLIG UTROLIG lite lyst å dope henne ned igjen!!

Og det handler ikke bare om korrekt tannstilling, men en såpass feil tannstilling vil påvirke både bitt og tannkjøtt generelt. Har snakket med veterinær som gav meg til onsdag/torsdag. Piss shit cunt hell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter den gamle veldig fast? Vi måtte trekke de to øverste hjørnetennene til Luno (valpetenner altså) da de satt bom fast. Da var han rett over 5 måneder og dyrlegen sa at når de ikke hadde løsnet så sent burde de absolutt trekkes. Jeg har igrunnen ikke noen gode råd til hvordan å få de gamle ut på annen måte, men om de nye ikke er til å rikke innen fristen du fikk ville nok jeg hørt på dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte trekke begge hjørnetennene oppe, og en nede på min whippet..

Du kan jo drøye litt og se ann om de løsner, evetuelt som du sier: leke masse med draleker.. Vil jo tro leker som tenna setter seg fast i må være fine!

Men jeg ville heller ofra en doping til enn skeiv tannstilling og betent tankjøtt jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ett poeng Zoey....

Var ute og hadde masse draleking - resultat? En JEKSEL datt ut. hahahaha. Måtte le litt da :lol: Vrikker og vrikker på tanna, den er ganske løs - ikke veldig - men sånn at jeg kan bevege den godt fram og tilbake. Skal prøve mer utover kvelden, vugge på tanna og ha mer håndkletrekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ganske løs nå, så det kan kanskje gå uten doping! Er litt redd for å rikke for mye på den, så hun ikke forbinder hand i munn med smerte, men dette ser mer og mer lovende ut. Enda ei tann har falt ut, men framdeles ikke den rette, stakkars hunden min. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Husker den samme perioden med Zoey.. Hadde helt angst for at hun skaulle få skjeivt bitt (spør meg ikke hvorfor) så jeg var inni og gravde ut pittemå melketenner hver dag nesten!

Om den er løsere så ville jeg bare fortsatt og rikke på den! Prøv å gi henne noe HARDT å tygge på, frossent kjøtt foreksempel, eller bein kanskje?

Da vil den jo bli rikka litt på hele tia uten at hun forbinner det med deg..! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valp på 5.5 mnd med doble hjørnetenner i overkjeven nå. Snakket med vet'en som mente at jeg kunne se det an til han fylte 6 mnd. Hvis valpetennene ikke hadde ramlet ut innen det, så trekker vi dem. Han mente at om de trekkes for tidlig er det en viss risiko for at man kan skade røttene på de nye tennene i prosessen. De nye tennene har skjøvet de gamle tennene bakover og det er ikke noe problemer med plassen. Hvis de nye tennene hadde kommet ut på feil måte/sted, ville det kanskje hastet mer med å få ut de gamle. Jeg liker heller ikke å dope ned hunden og krysser fingrene for at valpetennene skal komme ut av seg selv. Men må vi så må vi...

Ang. drakamp har jeg hørt at man ikke bør drive med det før de nye tennene har satt seg skikkelig. Det kan visstnok skade nye tenner/fremtidig tannstilling? Noen som har noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, drakamp som er rett eller ei, nå falt det ei hjørnetann ut.

Jeg tenkte "YESSS" - men ser til min store fortvilelse at det er EN ANNEN HJØRNETANN som har falt ut. Herregud =_= Jeg gir opp.

Hjørnetanna har kommet ut på feil sted, så ja det haster noe :lol: Som skrevet i startposten er den 3-5 mm på innsiden av tannrekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, drakamp som er rett eller ei, nå falt det ei hjørnetann ut.

Jeg tenkte "YESSS" - men ser til min store fortvilelse at det er EN ANNEN HJØRNETANN som har falt ut. Herregud =_= Jeg gir opp.

Hehe, er det ikke typisk :rolleyes: Håper den riktige tanna kommer ut i tide. Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpetennene ikke hadde ramlet ut innen det, så trekker vi dem. Han mente at om de trekkes for tidlig er det en viss risiko for at man kan skade røttene på de nye tennene i prosessen.

Dette kan godt stemme, Luno mangler to p1 oppe og ingen andre i kullet gjør det, ei heller foreldrene såvidt jeg vet. Fikk også beskjed av oppdretter om at det vanligvis er de nederste p1 som kan mangle... Men men, to p1 er heldigvis lov ifølge standaren så heller det en at de nye hjørnetennene ble skadet. Jeg har likevel tenkt å spørre dyrlegen om dette så vi får se om det kan være en sammenheng.

Ang. drakamp har jeg hørt at man ikke bør drive med det før de nye tennene har satt seg skikkelig. Det kan visstnok skade nye tenner/fremtidig tannstilling? Noen som har noen synspunkter på det?

Jeg ungikk dette og, men så har jeg jo også en tendens til å bekymre meg om alt (skal ikke en gang gå inn på AA og mine skrekkscenarioer der etter tassens diverse hopp og sprett ned fra høye ting <_< )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var 3/4 hjørnetenner ute! Utrolig men sant! (og denne gang den rette hjørnetanna! :lol: )

Med bittelitt draleking (dog med deres hønemorinnlegg her oppe var jeg selvfølgelig litt ekstra forsiktig <_< ) var den plutselig ute! FORNØYD! Nå er det jo en drøm å bli tygd på av vofsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aynï hadde også doble hjørnetenner en periode. Jeg tenkte ikke så mye over det, bortsett fra at jeg håpte bittet ville bli bra selv om den nye hjørnetannen vokste ut et litt annet sted enn der den gamle stod. Vips en dag var de gamle borte, og bittet ser bra ut, det! :P Den nye tannen kan i noen tilfeller skyve ut den gamle, men hvis den nye tannen kommer helt ut, og den gamle ikke gir tegn til å skulle gå noen vei, er nok dyrlegen (tannlegen) et bra sted å oppsøke. Men det er mange som har vært igjennom det samme før deg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...