Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlskriterier: Engelsk mastiff

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Sitat fra engelsk mastiff-klubbens hjemmeside:

"Hunder i avl må være HD & AD røntget. Det bør arbeidet for at et av foreldreindividene er HD og AD fri. (Avlsrådet kan gi dispensasjon dersom den planlagte kombinasjonen viser seg å være en positiv tilførsel til rasen og at hundens gener bør tas vare på, uavhengig av hundens HD, AA status). Hunder med sterk grad av en av disse lidelsene bør utelukkes helt i avl."

For det første; er det greit at det ene foreldreindividet har middels HD eller AA? Og hvor vil de (med "de" mener jeg raseklubben/oppdretterne) egentlig når de mener at det ikke trengs å tas hensyn til HD/AA-status så lenge genene ellers er verdt å føre videre? De vil jo bare føre HD/AA videre også? Er rasen så liten at de ikke kan utelukke hunder med middels grad?

Slik jeg tolker det kan faktisk begge foreldrene ha middels grad så lenge "kombinasjonen viser seg å være en positiv tilførsel til rasen". Dette er da ikke helt bra, er det vel?

Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, og lurer på deres meninger om dette.

Skrevet

Det kommer an på hvilke andre sykdommer rasen "normalt" sett plages med.. Hvis det er helt ukjent for oppdrettere/eiere at hunden har plager med hofter eller albuer - men dør av kreft når de er 3 år gamle - ja da ville også jeg satt at kreften var det man måtte ta stilling til først og fremst.

Hvis hundene er av en slik "type" (bygning) at den ikke plages av svak/middels grad HD/AA - så vil mange andre ting også være mer viktig å tenke på i avelen enn akkurat disse diagnosene (som i mange tilfeller kun er en bokstav på et papir).

Ergo - raseklubben er de som (man håper) har størst kompetanse, så det de sier pleier å være sånn nogenlunde greit nok. Dog vil nok "vi andre" sikkert ha vanskelig for å sette oss inn i en politikk som er veldig annerledes enn det vi praktiserer selv, da.

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...