Gå til innhold
Hundesonen.no

Cairn terrier og agility?

Happyface

Recommended Posts

Cairn kan helt fint brukes i agility. Har selv aldri prøvd, men skal være handler for ei cairntispe på kurs denne helgen. Tror med sikkerhet at en aktiv hund som cairn foretrekker agility framfor et liv kun i utstillingsringen. Flere cairn som har vært/er aktive i agilityringen og som har gjort det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hente meg en cairn terrier i desember og lurer på om jeg kan bruke den som agility hund, eller bare utstilling? :lol:

Etter første dag på agilitykurs med cairn kan jeg opplyse om at det fungerer helt fortreffelig med cairn i agility!

Men må bare spørre, har du ikke gjort noe research rundt rasen eller fått noe informasjon av oppdretter? Det er jo tross alt, som Anette også påpeker, små allsidige arbeidsmaskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle ting som ikke belaster kroppen kan du begynne med tidlig (løpe gjennom tunnel, mellom hinderstolper uten hoppepinner, gå litt over stigen). Selv om en cairn har korte bein, så kan den absolutt hoppe, og den kan også løpe kjemperaskt! Noen cairn har ikke problemer med å hoppe en meter høye gjerder, og jeg er litt redd for at vi må bygge gjerdet høyere.. (springeren min klarer ikke en meter, men det er altså ikke størrelsen det kommer an på). Små raser kan ofte være veldig spretne i forhold til størrelsen! Og får du god fart på agilitybanen med cairnen din, så tror jeg du kommer til å ha problemer med å henge med. Små hunder er ikke ensbetydende med at de ikke kan gjøre noen ting, de kan absolutt jobbe og de trives med det. Visste du at det også finnes en cairn som nylig ble godkjent ettersøkshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Alle raser og blandinger egner seg til agility, med mer eller mindre suksess :icon_confused: Noen er for egenrådige til å ville jobbe, og andre igjen mangler farten som skal til for å komme opp i klassene (om du har planer om å konkurrere da, mange som trener kun for moro :ahappy: )

Har inntrykk av at cairn er en type hund som kan være litt sta, så du må kanskje regne med å jobbe litt ekstra med hunden. Har en cairn i klubben som er kjempeflink på trening, men i konkurransesammenheng blir det ofte bare tull. Selfølgelig kan dette ha med å gjøre at fører blir nervøs eller noe sånt, oppfører seg annerledes enn på trening kanskje? Men som sagt, dette er bare mitt inntrykk, har ikkje møtt så altfor mange av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen det med at hunden blir annerledes på konkurranser ja. Oppdretteren til min cairn går agility med en av sine hunder, og den hunden faller i alle fall litt sammen når eier blir nervøs. På trening går det mye bedre. Blir spennende å se hvordan det går med oss når vi begynner å konkurrere.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg ville trent mye kontakttrening og ikke minst jobbe opp en god forsterker.

De cairn jeg har sett har vært mest opptatt av å løpe ut av banen, snuse og tisse litt her og der.... Men det høres jo ut som om det er andre som er mer arbeidsvillig :icon_confused:

Lykke til med krabaten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...