Gå til innhold
Hundesonen.no

Voldsom lek


-Mia

Recommended Posts

Hovawarten min leker relativt voldsomt med andre hunder. Jeg er derfor litt tilbakeholden med å la henne leke med "hvemsomhelst", og hun får aldri leke med små hunder.

Men hva bør jeg gjøre når jeg ser at leken "tar av" med de hundene hun kjenner? Altså at hun legger seg oppå den andre hunden for å nafse i øret eller nakken? Hun er jo relativt tung og det ser jo unektelig litt voldsomt ut. (I neste sekund kan det være den andre hunden som ligger oppå henne for å bite, men siden hun er så sterk er hun som regel øverst.. :ahappy: )

I dag spurte jeg den andre hundeeieren om jeg skulle gripe inn, men han mente at hans hund uansett ville si fra dersom det gjorde vondt. Men dersom jeg ikke griper inn, vil det da kunne utvikle seg til at hun bare blir enda mer voldsom?

Noen velmente råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund leker også ganske voldsomt og kan bryte og knøvle voldsomt på hunder. Det jeg gjør er å la henne leke med hunder av samme ulla. En hund som takler det rett og slett. Altså blir det FOR voldsomt og at man ser at den andre hunden ikke liker det, bryter jeg inn og roer ned hunden. Man ser det an hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da tror jeg at jeg kommer til å avbryte lekingen neste gang det ser ut til å gå over styr.

Hun er 13 mnd nå, er det for mye å håpe på at den verste herjingen gir seg når hun blir litt eldre?

Vil jo ikke at hun skal bli ei bølle mot hundevennene sine.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du ser at hunden din er litt for stor og litt for voldsom noen ganger. :D Scilos er dessverre blitt litt usikker på store hunder. Misforstå rett, han hilser gjerne, men takker nei til lek. Det er jo et resultat av grenseløs leking med en hund som ikke kjente sin egen styrke. Åtte måneder gamle hannschæfere gjør gjerne ikke det. Da hadde det vært lurt om eieren enten hadde en viss kontroll, eller hadde advart meg om hundens unge alder før vi slapp dem sammen.

Her er forresten problemstillingen litt omvent. Det er den minste hunden som henger i øret på den eldste og ikke bryr seg det minste om demping og ignorering fra Fibi, men hiver seg over henne og henger over ryggen hennes med nakkegrep når han syns det passer slik. Vi stopper hans intense leking innimellom. Både for å skåne Fibi litt (ikke så lett å komme seg unna når man går i bånd), men også for å bryte festlighetene før hun virkelig sier i fra. Ikke at hun vil skade ham på noen måte, men hun kan bli skikkelig sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å avbryte allerede nå - det blir nok litt for naivt å tro at det vil roe seg mer ned av seg selv. (selv om det er lov å håpe) Hovawarten som rase er nok generelt sett voldsom i sin lek. Hun har bare et par faste lekekamerater (som også herjer), og hun får aldri lov til å leke med mindre hunder (det vil si de fleste her vi bor). Frislipp alla hundehjørnet blir nok heller aldri vår greie.

Men nå begynner vi på agilitykurs til uken, så jeg håper at hun kan få utløp for litt lekelyst der. :D

Er det noen som vet hva denne nafsingen i øret/nakken betyr?

(Når hundene er ferdig med lekingen er noen ganger hele øret vått av spytt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit å ha noen faste kamerater som man vet hunden går overens med. At de napper i ørene og nakken er bare lek. Min hund er skikkelig øre og nakke biter. De andre hundene blir somregel full av Hera sikkel. :D Hun liker å være litt sjef også da i leken, og kan virke litt bøllete. Så hun må leke med noen av samme kaliber.

Her er noen lekebilder. hihi

Skikkelig ørebiter!

Heratarhevn.jpg

heracrazy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

så det fin andre slike ja! Våre to hunder en tre år gammel blanding og en 8mnd gammel shæfer, leker så de flagrer bortover i ville bykst og sprell. Han yngste henger seg i nakken på han eldste og hiver seg over ham. Og det rare er at han eldste lar ham gjøre det! han er skikkelig dominant mot andre hannhunder, men med cherox er han tolmodig som en gammel bestefar :rolleyes: søte lekebilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor og datter :icon_confused:

IMG_7301.jpg

Jeg avbryter også leken på småen om den blir for voldsom. Avbryter den også om den blir for voldsom selv om hun leker med hunder som tåler det. Hun er en del sammen med kullsøsteren, og de leker så mye at de tilslutt blir ganske heite i toppen om vi ikke stopper dem. Så vi stopper dem alltid før de får ast seg så mye opp. Så får de leke på nytt når de har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du ser at hunden din er litt for stor og litt for voldsom noen ganger. :icon_confused: Scilos er dessverre blitt litt usikker på store hunder. Misforstå rett, han hilser gjerne, men takker nei til lek. Det er jo et resultat av grenseløs leking med en hund som ikke kjente sin egen styrke. Åtte måneder gamle hannschæfere gjør gjerne ikke det. Da hadde det vært lurt om eieren enten hadde en viss kontroll, eller hadde advart meg om hundens unge alder før vi slapp dem sammen.

Ærlig talt! Har du hverken vett eller syn nok til å se at det tar av og ta vekk din egen hund? Og det bør IKKE være vansklig å se på en 8 mnd gammel schæfer att den er valp, de er klumsete, rare og eier ikke hemninger. Scilos burde vært skånet fra denne FØR du lot de gå sammen, så null sympati fra meg, dette kunne vært unngått om du hadde brukt vettet litt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk! Dette var veldig oppklarende!😊😊
    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...